The thriving singles business
Cada vegada més persones viuen soles i renuncien a una parella. Moltes empreses han vist en aquest col·lectiu una oportunitat de negoci, amb tota mena de productes i serveis destinats a cobrir les necessitats dels ‘singles’.
Ser ‘single’ està de moda. Els solters cada vegada suposen un percentatge més elevat de la població. A Catalunya, una de cada tres persones majors de quinze anys ho és, amb un augment considerable en l’últim mig segle, segons dades d’Idescat. Per això no sorprèn que l’any 2019 s’arribés a crear l’Associació Catalana de Singles i Oci Familiar.
No es tracta d’una tendència local. En un terç de les llars de la Unió Europea viuen solters sense fills. De fet, el 50% de les llars de capitals europees com París, Berlín i Oslo ja estan ocupades per residents solters, segons Eurostat, que també assenyala que més de la meitat de les llars sueques són unipersonals. Als Estats Units, els individus sense parella entre 25 i 54 anys ja suposen el 38% de la població i en el 28% de les llars només viu una persona.
Tot i que en els últims anys s’ha popularitzat l’11 de novembre com el Dia del Solter per la influència xinesa, la tradició d’alguns països anglosaxons el situa en el 13 de febrer, com a contraposició a Sant Valentí. Es tracta d’un dia de reivindicació per als ‘singles’, un anglicisme que ha adoptat un significat que va més enllà de la solteria: es tracta de persones que viuen soles i no tenen parella, sigui com sigui el seu estat civil. El que abans es veia socialment com un fracàs avui s’associa al concepte de llibertat.
Una oportunitat de negoci
En un món consumista i oportunista, moltes empreses han vist en aquest col·lectiu una oportunitat de negoci, amb tota mena de productes i serveis destinats a ells. En l’actualitat podem trobar en el mercat un nombre creixent d’habitatges unipersonals, electrodomèstics de menor capacitat, envasos més petits i activitats i viatges concebuts per a ‘singles’.
Les empreses han situat als ‘singles’ al punt de mira no sols per tractar-se d’un col·lectiu creixent, sinó perquè la seva capacitat adquisitiva també és superior a la mitjana. De fet, aquesta bonança econòmica és gairebé una condició per a ser ‘single’, ja que la vida els resulta més cara. Per començar, el sistema tributari els penalitza respecte a les famílies. I si pensem en un dispendi tan important com l’habitatge, és clar que no tothom es pot permetre ser ‘single’. De fet, aquest grup tendeix a posseir menys habitatge en propietat i recorre més al lloguer que les parelles.
Respecte als seus hàbits de consum, els ‘singles’ solen comprar menys quantitat i amb més freqüència per evitar que els productes se’ls facin malbé, la qual cosa ha portat als fabricants a oferir envasos de menor grandària, fins i tot monodosi. L’objectiu és adaptar-se a les seves necessitats i treure profit de la seva major capacitat adquisitiva. A més, els estudis de consum indiquen que aquest col·lectiu va menys als hipermercats i recorre més als supermercats de barri i les botigues d’especialitzades.
Un filó per a la indústria de l’oci
El fet de no tenir càrregues familiars fa que els ‘singles’ puguin destinar a oci una major part del pressupost que altres col·lectius i permetre’s més “capricis”.
Per això en els últims anys han proliferat pàgines web que organitzen tota mena d’esdeveniments per a ‘singles’, com a Singles Barcelona o Friendsteam. Es tracta de clubs especialitzats en aquest segment de la població que ofereixen activitats per socialitzar, des de sopars o festes a excursions o viatges.
A vegades són els mateixos locals d’oci els que planifiquen esdeveniments dirigits a aquest col·lectiu. Fins i tot una cadena de gimnasos com el DIR ha vist l’oportunitat de negoci que suposen els solters i ofereix el servei DIR Singles & Friends, amb activitats socials i esportives per a que els seus membres es coneguin millor.
Un esment especial mereixen els creuers dedicats a les persones sense parella, que han tingut un creixement espectacular. Durant aquests viatges, els ‘singles’ poden aprofitar per conèixer a gent nova mentre naveguen pel Mediterrani, la mar Bàltica o els fiords noruecs. Els destins cada vegada són més variats.
11Onze és la fintech comunitària de Catalunya. Obre un compte descarregant la super app El Canut per Android o iOS. Uneix-te a la revolució!
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.
Gràcies
Gràcies a tu, Joan, per ser-hi i per seguir-nos!!!
M’agradat llegir aquest article ja em.començo a sentir més acompanyada ,amb la situació single
Una pregunta associacio catalana de singles i es tot en castellà, hi ha algun motiu
Penso que en un o altre moment de la vida tots hem sigut, som o serem singles, i més encara amb el pas dels anys, ja que rarament un matrimoni o parella marxen d’aquest món al mateix moment…, ho dic perquè aquest article d’alguna manera va adreçat a tothom. Tots venim a aquest món sols, i marxem sols. Moltes gràcies pel teu comentari, Alícia!!!
Interessant article, ai ai ai fins a on arriba el capitalisme🤣
Celebrem que t’hagi agradat, Jordi, i moltes gràcies pel teu comentari!!!
👍
Gràcies, Manel!!!