Les fintech guanyen terreny als bancs
Les fintech estan fent una revolució financera sense precedents. 11Onze és la punta de llança d’aquest canvi, que combina tecnologia d’última generació i una gestió financera més eficaç que empodera els usuaris. En aquest escenari en transformació, la banca tradicional va a remolc.
Potser pensem que aquesta revolució ens cau lluny, perquè la pandèmia ens ha arrossegat a viure un dia a dia complex. Però no podem ser ingenus: els canvis en el món de les finances ens afecten més del que ens pensem, i ens afectaran encara més. Per això és important que entenguem la rellevància del moment, actuem en conseqüència i no perdem pistonada. Els impulsors d’11Onze van veure aquesta oportunitat i l’estan aprofitant.
Sense anar més lluny, l’Estat espanyol ja té més de 350 fintech en ple funcionament i acull 50 empreses emergents estrangeres. A l’informe Ecosistema Startup, la consultora Xstartups afirma que s’han creat més de 30 fintech els darrers dos anys, entre les quals destaquen 11Onze, Ritme, Payflow, Orama, Menhir, Fiara, Findoit, Stockfink, Deale, Bankse, Kintai o Pop, entre altres.
D’assessors a líders indiscutibles
Les coses estan canviant radicalment, i molt de pressa. Les fintech han passat de fer suport a les entitats financeres tradicionals a liderar el canvi. I els motius són dos. El primer, l’aparició i difusió dels ‘xatbots’, la intel·ligència artificial, el ‘blockchain’ i la criptomoneda. El segon, que ha crescut exponencialment el capital de risc privat disposat a invertir en idees innovadores per capgirar l’actual sistema polític, econòmic i social. Ambdues causes han motivat una veritable transformació de la tecnologia financera.
Així, en un primer moment, van ser les entitats financeres asiàtiques les que van començar a llençar super app que aplegaven centenars de milers d’usuaris al voltant dels serveis financers. L’esclat va ser tan sobtat que les normatives del món occidental han quedat obsoletes i encara s’estan adaptant a marxes forçades. Tota aquesta automatització tecnològica ha propiciat una competència ferotge en el sector financer, tal com recull el mitjà de referència Investopedia.
Trepitjant els talons als països asiàtics, els Estats Units han iniciat una cursa sense precedents en tecnologies financeres. I a escala mundial, els grans bancs han creat, fins i tot, incubadores digitals per copiar les solucions de les empreses financeres emergents. La preocupació ha augmentat fins al punt que el director executiu de JP Morgan, Jamie Dimon, que gestiona un imperi bancari milionari, ha arribat a dir, literalment, que els bancs tradicionals “han d’estar cagats de por” (“scared shitless”, ha afirmat) per l’avenç imparable de les fintech.
Així és com grans operadores com la mateixa JP Morgan, Goldman Sachs, BBVA o Banco Santander han hagut de promoure a correcuita nous serveis per connectar i atraure clients. I les queixes tampoc s’han fet esperar. Primer, perquè no tenien temps d’adaptar-se a la nova normativa europea PSD2, com sí que han fet les fintech com 11Onze. Després, perquè volen gestionar els fons de la Next Generation que arriben d’Europa i no poden perquè no els correspon. I, ara, perquè hauran d’adaptar-se a les exigències del govern espanyol, que obliga a atendre els clients en 24 hores. En aquest sentit, 11Onze s’ha avançat un cop més amb el seu equip d’agents 24/7 i amb el servei ‘11Onze a casa’.
Gen Z, tecnologia de la comunitat
La realitat és que hi ha un esgotament del món financer tradicional. La desconfiança no ha deixat de créixer els darrers anys, per culpa dels abusos bancaris, com les hipoteques ‘subprime’, les ‘targetes black’, la discriminació de l’IBAN o l’arbitrarietat de les comissions. A tot això cal sumar el tancament massiu d’oficines bancàries, que han deixat d’oferir serveis de proximitat. De fet, aquests tancaments han abocat a milers de treballadors de la banca a ERO, i s’hi estan acollint en massa, perquè, denuncien, estan “farts de fer de comercials”. Les fintech, en canvi, ofereixen espais de treball flexibles i tecnològics per les seves plantilles.
En aquest escenari, les fintech s’estan fent seu un mercat especialment jove, nadiu digital, hiperconnectat i que no entén la complicació, la lentitud i la manca de transparència. I ho estan fent reforçant els vincles comunitaris i l’empoderament col·lectiu. Segons un estudi d’Asufin, un 38,5% dels joves entre 18 i 25 anys les fan servir. Així i tot, sorprèn el poc coneixement que les franges de més edat tenen sobre les fintech. A l’Estat espanyol només un 32% les coneix.
A més, tal com recull l’Observatori de Digitalització Financera de Funcas (ODF-Funcas) i Finnovating, nou de cada deu clients de financeres digitals aproven amb un 6,98 sobre deu els serveis que reben. Valoren sobretot el preu i la seguretat, per sobre de la facilitat i la transparència. A més, el 37% dels enquestats optaria per un nou proveïdor financer que no fos una entitat financera tradicional, en cas que volguessin obrir un nou compte.
Per això, de mica en mica, el boca-orella va calant en la ciutadania i s’ha convertit en el millor aliat de les noves financeres tecnològiques. Així que sí: les fintech no només han vingut per quedar-se, sinó que estan destinades a desbancar la banca tradicional en poc temps. 11Onze vol ser la punta de llança d’aquesta revolució sense aturador. I vol comptar amb tu, perquè tu també siguis motor de canvi.
11Onze s’està convertint en un fenomen com a primera comunitat fintech de Catalunya. Ara, llança la primera versió d’El Canut, la super app d’11Onze, per a Android i Apple. Des d’El Canut es pot obrir el primer compte universal al territori català.
Ben fet!👏👏👏
Moltes gràcies pel teu comentari, Jordi!!!
👏
🙏
Ja és hora que vagin perdent protagonisme i exclusivitat els bancs tradicionals, així deixaran de ser tan prepotents.
Tant de bo sigui així Joaquin, gràcies pel comentari. Ens veiem a La Plaça.
Está clar que la normativa PSD2 es fruit de la vertiginos velocitat en que les fintech están avançant. Es bastant coherent que el Banc Central Europeu actualitzes la normativa per donar suport aquestes noves empresas que estavan operant sense ningun marc legal. Ara els bancs els hi han de proporcionar eines a aquestes fintech perquè puguin operar de forma legal. Pel que he vist, ja cuasi tots els bancs espanyols ja han proporcionat les APIs a les fintech , i aquestas ja s’estan utilitzant. Però la questió que a mi em preocupa es si el BCE actualitza la normativa per donar support aquestes fintech, que aconsegueixen a cambi?
Desde el meu punt de vista, no es res mes que un acord que ha de beneficiar els per doble banda. Les fintech proporcionan informació (moviments ,transiccions..), es a dir, tot el que necesiti el BCE per que aquets puguin mantenir l’economia europea i la moneda Euro sigueixin sent un valor segur.
Gràcies, Youssef pel teu comentari!, ens veiem per La Plaça
Gràcies per les vostres respostes, Albert i Jordi. Espero que aquesta cartera de serveis i productes no trigui a arribar, ja que mentrestant estic pagant un pla mensual per quelcom que encara no puc aprofitar. Us seguiré de prop
Moltes gràcies a tu, Pablo, per seguir-nos i formar part d’aquesta Comunitat de 11Onze! Ens anem trobant per aquí.
Gràcies pel teu comentari Pablo!, ens veiem per La Plaça
Em sap greu fer d’advocat del diable, però tot i que tinc il·lusió pel projecte, em sento decebut. Ara mateix la meva “banca tradicional espanyola” m’ofereix millors condicions que no pas 11onze. A 11onze hi ha comissions de manteniment, d’emissió de transferències, de reintegraments en caixers, d’emissió de targetes… Encara no hi ha productes d’estalvi, ni de crèdit ni d’inversió. Ni Bizum ni Google Pay… Sé que tot just comenceu, però no puc fer un acte de fe eternament. Al final, el que jo busco és un banc per gestionar el meu dia a dia i els meus estalvis i jubilació, i ara per ara no ho és. Ara mateix el compte obert costa més diners que els interessos que no genera. I com a fincom: vaig informar d’una entitat que no acceptava IBANs no espanyols i em van enviar un formulari per a que jo tramités la queixa a títol personal. No se suposa que és una fincom? Doncs podria actuar en nom de tots els membres de la fincom i no haver-ho de fer jo sol.
Voldria que 11onze fos quelcom més que un banc, però ha de començar a fer de banc perquè sino, la resta no ens servirà de gaire.
Confio que anireu millorant i augmentant la cartera de productes. Encara tinc ganes, però no són infinites. Ànims
No t’enganyis, Pablo, que la banca tradicional fa veure que no et cobra comissions, però si que te les cobra, encara que sigui de manera encoberta, amb les assegurances de la llar i amb altres productes que segurament tens contractats amb ells… Nosaltres, però, no cobrem comissions, en realitat cobrem per serveis prestats, com és el manteniment del compte o d’altres càrrecs. Pensa, però, que tot just estem començant i que durant els mesos vinents aniran sortint moltes novetats que ben segur seran del teu interès, i que molt probablement faran que et surti molt més rendible estar a 11Onze en comptes de continuar amb la banca tradicional de tota la vida. I sí, la cartera de productes serà molt extensa, la més extensa que et puguis imaginar, però necessitem temps per implantar-ho i fer que funcioni a l’App. Pensa també que un cop tinguem un ventall ben ampli de productes podria haver-hi canvis o modificacions en les teves tarifes en funció de la teva activitat amb 11Onze. Moltes gràcies pel teu comentari, Pablo!!!
Tens raó, Pablo, que tot just estem començant i és per aquest motiu que encara tenim una oferta de productes i serveis financers limitada. Ara bé, pel que fa als preus, tenim uns preus ben ajustats en comparació amb la banca tradicional, com pots veure en aquest article https://www.11onze.cat/magazine/avantatges-financers-11onze-punt-per-punt/.
D’altra banda, el procés de reclamació que cal seguir quant a discriminació d’IBAN és el que t’hem comunicat, perquè aquesta és la via legal establerta en el marc jurídic actual. Això no vol dir, però, que, si els nostres serveis jurídics ho consideren adient, no es pugui fer una acció legal conjunta de diverses persones perjudicades, però són els nostres experts en la matèria els qui eventualment podrien decidir-ho.
Finalment, t’agraïm moltíssim la teva confiança en 11Onze i també que vulguis plantejar aquestes qüestions aquí a La Plaça, perquè moltes altres persones de la nostra comunitat s’hi poden veure reflectides i trobar-ho ben útil.
Estem treballant de valent per a oferir molts més productes i serveis financers que esperem que et seran útils a tu, i a moltes altres persones de la nostra comunitat 11Onze.
Moltes gràcies de tot cor!
Article molt interessant. Gràcies
Celebro que l’hagis trobat interessant Francesc!!
👌
Gràcies, Joan!!!
👍
Gràcies, Manuel!!!
He vist altres fintech tipus Revolut, però no tenen productes que et donin interessos. Res a veure.
Gràcies pel teu comentari Jordi!!, ens veiem per La Plaça
Ok 👌
Gràcies pel teu comentari Josep!, ens veiem per La Plaça
“Les fintech són una revolució en el model bancari i serviran per capgirar l’actual sistema polític,econòmic i social.”
Fa temps, quan encara no existia la Plaça, una noia, angoixada per la situació del nostre país i del seu futur em va dir : “Ara mateix l’única cosa que em fa il·lusió és 11Onze”. Va intuir que 11Onze seria una Fincom, L’EINA per anar sempre endavant anticipant-se al canvi
Exacte Mercè!!! Seguim