El sector agroalimentari català davant la crisi

El món s’enfronta a una crisi alimentària. Els preus dels aliments s’estan disparant i els consumidors estan canviant els seus hàbits. La nova situació suposa alhora un repte i una oportunitat per a la indústria agroalimentària catalana.

 

L’IPC anticipat de maig s’ha situat en el 8,7 %, sobretot per l’encariment dels carburants i aliments, segons l’INE. I plou sobre mullat si analitzem l’evolució dels preus de la cistella de la compra, ja que la inflació interanual d’aliments i begudes no alcohòliques va ser del 10,1 % a l’abril, més de tres punts per sobre del mes anterior. Entre les pujades, van destacar especialment les de productes bàsics com la carn, el pa, els cereals, els llegums, les hortalisses, la llet, el formatge i els ous.

La majoria de consumidors a Espanya han percebut aquests canvis i un 75 % ja han modificat els seus hàbits de compra, com indica una enquesta de la consultora McKinsey. Entre abril i maig, la meitat han provat alguna marca blanca, el 30 % han canviat de marca i el 26 % afirmen haver canviat de botiga o distribuïdor. Sens dubte, la principal causa és la cerca de millors preus.

A més, segons un informe de l’asseguradora Allianz, si els productors acaben traslladant al preu final dels aliments l’increment que han experimentat en els seus costos, sobretot per la pujada de carburants, electricitat i fertilitzants, la cistella de la compra s’encarirà enguany un 13 % a Espanya. Cal tenir en compte que actualment les llars europees ja dediquen de mitjana entre el 12% i el 25% dels seus ingressos, segons el país, a alimentació i begudes. Per tant, moltes economies familiars podrien veure’s ofegades.

 

Un estímul per al comerç de proximitat

El gran impacte del preu dels carburants en les cadenes de distribució pot suposar un impuls per al comerç de proximitat, com reflecteix l’informe “El sector agroalimentari a Catalunya”, elaborat per Acció i Prodeca. En aquest sentit, tant productors com distribuïdors hauran d’ajustar les seves estratègies per guanyar competitivitat.

La crisi alimentària suposa una oportunitat per al sector a Catalunya, tot i que també planteja riscos. Liderat per les indústries càrnies, el sector agroalimentari és un dels clars referents de l’economia catalana, ja que genera el 19,2 % del PIB, amb una facturació global de 43.088 milions d’euros. El sector primari suposa gairebé l’11 % del total; la indústria d’alimentació i begudes, el 70 %; i la indústria auxiliar, més del 19 %.

En el nou context, part dels productors i distribuïdors locals, sobretot els del sector primari, podran ampliar la seva quota de mercat a Catalunya, ja que els seus productes guanyaran competitivitat respecte als importats. De totes maneres, ningú pot passar per alt les grans tendències i reptes del sector que apunta l’informe d’Acció i Prodeca.

 

Tres àmbits d’actuació

Per començar, en el terreny mediambiental serà necessari tenir molt en compte la importància de la producció sostenible, basada en la bioeconomía circular i l’agricultura de precisió, o aspectes com la reducció del plàstic. La traçabilitat dels aliments permetrà identificar la seva sostenibilitat i assegurar-ne l’autenticitat.

També destaquen les oportunitats per a nous productes en l’àmbit de l’alimentació saludable. Això inclou productes que contribueixin a reduir la incidència de determinades malalties (diabetis, patologies cardiovasculars…), productes funcionals i l’àrea de la nutrigenética, que tendeix a personalitzar cada vegada més l’alimentació en funció de les característiques genètiques del consumidor.

Un tercer camp d’acció és el de la innovació. La tecnologia ha de facilitar el llançament de nous ingredients, additius i suplements alimentaris. D’altra banda, la implantació de la Indústria 4.0 en el sector hauria de permetre-li treure profit del ‘big data’ o la Internet de les coses.

 

Més dificultats per a les empreses exportadores

En general, les empreses amb major dependència de les exportacions seran les que més patiran per digerir els canvis en el mercat. Es podria dir que el sector agroalimentari català s’ha menjat el món en els últims anys, ja que les seves vendes a l’estranger s’apropen als 13.000 milions i suposen el 16% de les exportacions catalanes.

Per això, en alguns casos serà difícil que el creixement en el mercat interior pugui equilibrar la pèrdua de presència a l’exterior. Un clar exemple és el de la carn i els embotits, les exportacions del qual generen gairebé 4.600 milions d’euros (36% del total) i que està molt concentrat en el porcí.

 

11Onze és la comunitat fintech de Catalunya. Obre un compte descarregant la super app El Canut per Android o iOS. Uneix-te a la revolució!

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Benestar

“El que mengem també afecta al planeta”

2min lectura

La relació entre el que mengem i la nostra salut està més que

Economia

Regulació de la pagesia

4min lectura

Denuncien les males pràctiques de les grans distribuïdores del sector alimentari, que ajusten

Cultura

Carn sintètica

5min lectura

Els experts calculen que el 2050 serem 9.500 milions de persones a la Terra.



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  2. Carme Dalmau PlanasCarme Dalmau Planas says:
    Carme

    El pa s,ha apujat molt al menys a Girona. Un pa de mig kilo que valia 1,50 ara val 2 euros. Els micadors de paper que fins fa poc valien 1 euro ara valen 1,20. Etc. Ja m,he acostumat a comprar al Bon Area . Està quasi tot millor de preu .

  3. Manuel Bullich BuenoManuel Bullich Bueno says:
    Manel

    Un article q reflecteix la crua realitat. La clase mitja i baixa ho patirem força.

Deixa una resposta

App Store Google Play