11Onze Check: La suposada inclusió de CaixaBank
La vicepresidenta primera i ministra d’Economia, Nadia Calviño, ha exigit als bancs un nou pla per garantir la inclusió financera de la gent gran. La banca s’ha compromès a aportar, en un mes, noves solucions. Però tot just quatre dies després del requeriment, CaixaBank ha donat una resposta a l’Estat a través de diversos mitjans que ens provoca un cert ‘déjà-vu’. La contrastem amb el Mètode del Biaix d’11Onze Check.
L’informe que el Banc d’Espanya va publicar el 4 d’agost del 2021 avisava que la consolidació del sector financer, acompanyada d’un tancament massiu de sucursals bancàries i reducció de plantilla, ha deixat a 1,3 milions de ciutadans vulnerables en l’exclusió financera.
En aquest context, instava als bancs a trobar solucions alternatives per garantir l’accés als diners en efectiu, especialment en zones amb menor densitat de població. L’estudi assenyalava que, en algunes zones rurals, existeixen des de fa anys oficines mòbils o agents financers que es desplacen a diferents municipis per facilitar l’accés als serveis bancaris.
Tanmateix, aconsellava fer servir la xarxa d’oficines postals com a punts d’accés complementaris a les sucursals i als caixers automàtics, fins a arribar al nivell de països com Irlanda, Regne Unit o Austràlia, que en fan un ús molt estès. Unes recomanacions que van instar a l’Associació Espanyola de Banca (AEB) i la Confederació Espanyola de Caixes d’Estalvis (CECA) a impulsar el Protocol estratègic per reforçar el compromís social i sostenible de la banca.
No obstant, aquestes mesures no s’han aplicat a tot el territori, o s’han mostrat insuficients per pal·liar el malestar d’una part de la població que se sent menyspreada per la banca. Un fenomen que s’ha fet viral amb les declaracions de Carlos San Juan, un pensionista de 78 anys, i la seva petició a Change.org per una banca més humana. La protesta ha motivat que el govern espanyol exigeixi als bancs noves mesures per garantir la inclusió financera de la gent gran.
La resposta de CaixaBank no s’ha fet esperar i diversos mitjans se n’han fet ressò. A 11Onze Check hem analitzat com els digitals especialitzats han difós aquesta informació i, específicament, ens centrem en l’article publicat per ‘Cinco Días’. Hem arribat a la conclusió que té un biaix del 60%.
FONTS
L’article es limita a repetir la informació que trobem a la nota de premsa de CaixaBank. Les xifres publicades es presenten sense la font d’on surt la informació, més enllà del comunicat de CaixaBank i les dades de població de l’Institut Nacional d’Estadística (INE). Un fet que es repeteix en altres articles publicats per diversos mitjans i agències de comunicació, com ‘El Economista’, ‘Europa Press’ o ‘Las Provincias’.
ENDOGÀMIA
No hi ha cap veu alternativa al comunicat de CaixaBank. En cap moment es fa referència a les reunions del govern amb institucions financeres i patronals bancàries, on s’ha acordat que l’Observatori per la Inclusió Financera ha de realitzar un diagnòstic de la situació per trobar noves solucions a una resposta de la banca que fins ara s’ha mostrat insuficient per garantir la inclusió financera de tota la societat.
INTENCIÓ
El titular de l’article ens diu que CaixaBank respon al Govern, i al primer paràgraf s’especifica que és en referència al fet que el Govern urgeix al sector financer a garantir la inclusió financera. El que no s’explica és que aquesta resposta de CaixaBank és pràcticament idèntica a la resposta que la mateixa entitat financera va publicar l’agost de l’any passat, i de la que també se’n va fer ressò ‘Cinco Días’, en el seu moment, en un article quasi calcat, com si es tractés de reciclar una nota de premsa caducada.
CONTEXT
L’article deixa fora un element clau: que el Govern ha exigit un pla a 30 dies perquè els bancs detallin com milloraran el servei financer a la gent gran. Per contra, es limita a publicar un comunicat de CaixaBank que no aporta cap nova solució. Tampoc es parla del malestar de la població per les cues als bancs i la manca de servei, causades pel tancament massiu de sucursals bancàries, i principal motiu de l’exclusió financera. I molt menys es fa menció als beneficis rècord de la banca i, concretament, al benefici de més de 5.300 milions d’euros que es va emportar CaixaBank el 2021.
BOIRA
La informació és boirosa perquè l’article parla de la bona feina que està fent CaixaBank en un format de notícia, quan realment no es tracta ni d’una notícia, ni de cap novetat, ni d’una bona feina, atesa la reacció de la població i de les noves exigències del govern de l’Estat.
VOLUNTAT DE SERVEI
Queda molt clar que l’article no està pensat per servir l’interès públic, sinó per fer de megàfon de la resposta mediàtica de CaixaBank a un requeriment governamental que demana més compromís social a les entitats bancàries.
Per conèixer el Mètode del Biaix que hem seguit per contrastar aquesta informació, el trobareu aquí. Si voleu enviar-nos una informació econòmica per verificar, podeu fer-ho escrivint-nos a [email protected].
Si vols conèixer opcions superiors per rendibilitzar els teus diners entra a Fons Garantits. Des d’11Onze Recomana et proposem les millors opcions del mercat.
Com ja he comentat en un altre article, aquí es demostra que no tenen cap empatia amb ningú!!!!😡😡😡
“Banc” i “empatia” són dos conceptes oposats Santiago, per això (entre altres coses) va néixer 11Onze, per això continuarem lluitant. Gràcies
Gran mètode de biaix👏👏👏
Sí, es impresionant. Menys mal que tenim 11OnzeCheck #AixíSí. Moltes gràcies
Gràcies Jordi, és impressionant veure com esbiaixen la informació oi? Seguim!
👌
Gràcies, Joan!!!
Era d’esperar….
Gràcies pel teu comentari, Àngel!!!
Son patètics.
Tenen el seu pla, i evidentment que no tenen cap intenció de canviar-lo… Moltes gràcies pel teu comentari, Jordi!!!
No canvien ens al contrari l’afany desmesurat de guanyar i guanyar,sense donar servei als seus clients de manera adequada ni això sabent o no volen fer.
Han d’omplir les butxaques dels seus amos i senyors ,tal qual com a l’epoca mitjaval que els lacais del rei extorsionaven al poble per enriquir al seu Senyor ,li han passat una ma de pintura que es diu democràcia, però la banca tradicional segueix igual.
La revolució es 11Onze la primera fincom 👍
Moltes gràcies pel teu comentari Alícia!
Busquem alternatives per no dependre sempre dels mateixos!!. Cerquem sempre bona informació. Siguem crítics amb el que ens expliquin.
Moltes gràcies pel teu comentari i per la teva aportació, Pere
Es una llàstima la deshumanització q tenen les entitats financeres amb la gent gran. El tracte en molts casos es humiliant.
Gràcies per l’article
Cert, Manel, és una llàstima aquesta deshumanització…, i ara que dius això, les altres empreses podrien fer una mica el que fem nosaltres, no ho creus així? Moltes gràcies pel teu comentari!!!
Gràcies per aquest mètode d’anàlisi que ajuda a comprendre millor el què llegim
Gràcies a tu, Francesc, per apreciar-ho!
Dels bancs ja desconfia tothom però de la premsa ,i més si es especialitzada no. Aquí rau el problema. La manipulació informativa. Si no sospites no vas més enllà, i et quedes amb la lectura que en fa l´especialista. Bé pel mètode biaix, que rutlli!
És ben bé així, Mercè. De vegades, fins i tot em pregunto qui té més poder, si la banca tradicional, o els mitjans de comunicació…
El govern i els bancs fins ara sempre han fet el mateix, 🤬🤬
Totalment d’acord, Jesus Manuel; és vergonyós!
Ok 👍
👌
👏
🙏