

11Onze Check: contra la desinformació econòmica
Una de les nostres funcions principals és donar als nostres membres les eines per conèixer com funciona el món de les finances. Però les xarxes bullen de desinformació econòmica. Com podem saber si una informació és fiable o no? Estrenem 11Onze Check, un servei dissenyat per mesurar el percentatge de biaix dels continguts econòmics.
L’educació i la divulgació financera són tendència. Cada vegada més entitats aposten per compartir coneixements, compartir informació i ajudar a la ciutadania a formar-se. Això no significa automàticament que hi hagi més transparència, només significa que hi ha més continguts sobre aquests temes. Però són fiables? Aquí és on entra en escena la desinformació.
Què és la desinformació?
Doncs es tracta d’informacions o continguts falsos creats i difosos amb la intenció d’enganyar i obtenir un rèdit polític, econòmic, personal o d’algun altre tipus. Quan les persones amplifiquen aquest contingut sense saber que és fals, estem davant un fenomen anomenat misinformation. Aquesta darrera és extremadament comú. La misinformation tendeix a ometre elements clau per entendre què passa, de manera que si bé el que es diu no podem dir que és mentida, sí que dóna una visió esbiaixada de la realitat.
En aquest context de boom de continguts econòmics hem volgut crear 11Onze Check i hem dissenyat el Mètode del Biaix.
El Mètode del Biaix
El mètode del biaix d’11Onze Check pretén verificar el percentatge de desinformació, incloent la parcialitat i la simplificació, que hi pot haver en continguts de comunicació econòmica o educació financera.
Per això, té en compte valors àmpliament compartits per plataformes educatives contra la desinformació de reconegut prestigi com ara First Draft, Learn to Check, Full Fact o verificadors inclosos en la International Fact-checking Network de l’Institut Poynter.
D’aquesta manera, pretenem empoderar als ciutadans perquè puguin utilitzar aquestes eines per verificar i avaluar pel seu compte qualsevol informació financera que els caigui a les mans, vingui d’11Onze o de qualsevol altra entitat.
Hem establert 10 punts per comprovar. Com major sigui el percentatge, més esbiaixat podrem considerar aquest contingut.
- FONTS. No cita les fonts o no utilitza més d’una font.
- ENDOGÀMIA. No hi ha evidències externes. Les referències són estudis o dades del mateix grup o afins.
- INTENCIÓ. Per què expliquen això ara? Quina intenció els mou? Hi ha alguna connexió amb l’actualitat?
- ERRORS. Hi ha errors o manipulacions en la recollida, la interpretació, la visualització o l’explicació de les dades.
- MOTIU COMERCIAL. Crea una necessitat que se satisfà comprant un producte que ofereixen els emissors del missatge o els seus anunciants.
- METODOLOGIA. La mostra o la metodologia de l’estudi no s’expliquen o no són correctes.
- CONTEXT. No es contextualitza la informació, se simplifica o falten elements clau.
- EMOCIONS. El text apel·la a les emocions (por, eufòria, ira…) per manipular-les.
- BOIRA. Utilitza un llenguatge imprecís, poc entenedor o incorrecte. La informació no se sosté en cap evidència.
- VOLUNTAT DE SERVEI. No es detecta interès públic. El contingut podria servir a altres interessos.
Si has localitzat un contingut econòmic sospitós i vols que el verifiquem, ens el pots fer arribar a [email protected]
11Onze s’està convertint en un fenomen com a primera comunitat fintech de Catalunya. Ara, llança la primera versió d’El Canut, la super app d’11Onze, per a Android i Apple. Des d’El Canut es pot obrir el primer compte universal al territori català.
Bon mètode del Biaix!👏👏👏
Moltes gràcies pel teu comentari, Jordi!!!
👏
Gràcies, Daniela!!!
👌
Gràcies, Joan!!!
Molt bo.
Gràcies, Joaquim!!!
Bon informació per avaluar el ens expliquen. Gràcies.
Moltes gràcies, Pere!!!
Molt bona i necessària iniciativa!
Celebrem que l’apreciïs, Josep!
Molt bona eina, gràcies, 11Onze
Esperem que et pugui fer servei, Guillem, i moltes gràcies pel teu comentari!!!
Ok 👍
💛
Uns criteris ben resumits que cal tenir en compte al llegir una notícia. Gràcies
Gràcies pel teu comentari Francesc!
Pel WhatsApp veig molts textes reenviats de noticies, però no cita la font. No els hi faig cas.
Moltes gràcies pel teu comentari, Jordi!!!
Quin metode tan bo,em pregunto sinó es pot aplicar tb a la desinformacio periodistica
Bon dia Alícia. Sí, tot i que està pensat específicament per informació econòmica, també es pot aplicar per la desinformació periodística. Ens seguim veient a La Plaça!
Bon dia, Alícia! Molt bona reflexió sobre el periodisme, que tinguis molt bon dijous
Promet ser interssant i addictiu! Gràcies.!!
Gràcies, Mercè pel teu comentari. Seguim endavant
Molt bé aquest check… eines que ens poden ajudar a saber i analitzar més
Molt necessàries arran d’aquesta desinformació. Gràcies Laura! 💛