Formació, la vacuna contra la desinformació

Tots n’hem sigut víctimes i, fins i tot, hi contribuïm sense adonar-nos-en. La desinformació, entesa com aquella informació manipulada que es difon amb intenció d’enganyar, és un fenomen tan antic com la comunicació. Combatre les anomenades ‘fake news’ està a l’abast de cadascú de nosaltres.

 

“La desinformació té una part de falsedat i una part de discurs de l’odi. Per combatre-la ens cal treballar el respecte per l’opinió dels altres, l’empatia, l’ètica i la conversa”. Nereida Carrillo, periodista i impulsora de Learn to Check, adverteix de la raó principal de la desinformació: l’engany. Interessos, poder i informació es barregen en un context social i tecnològic que fa que qualsevol d’aquests continguts es viralitzi i circuli per tot el món en qüestió de segons. La veracitat de la informació traspassa els rols dels periodistes i queda en mans de l’usuari.

La desinformació ha augmentat significativament els darrers anys a causa de les noves tecnologies, que permeten una circulació de la informació més ràpida i global. Però no només les xarxes socials en són altaveus: també ho són els grans mitjans de comunicació, encara que sovint els costi d’admetre-ho. Perquè el fenomen de la desinformació és tan antic com ho és la comunicació i la voluntat del poder hegemònic d’imposar el seu relat. A més, qualsevol informació, ens explica Carrillo, sempre parteix del prisma que aporta l’autor: “La informació objectiva no existeix, sempre hi ha un relat dels fets i expliquem què passa al món a través dels nostres filtres culturals, de gènere o d’edat”, raona.

Convèncer amb arguments

El Col·legi de Periodistes de Catalunya descriu en el primer article del Codi Deontològic que cal informar de manera acurada i precisa. Deixant la recerca de la veritat per a la filosofia, tant en periodisme com en els continguts que es creen i difonen per xarxes el que es persegueix és l’honestedat i la veracitat. La informació ha de ser plural, no ha de confondre, ha d’anar orientada a informar i cal contrastar les fonts per evitar manipulacions. 

Si més no, en tot això és el que ens hauríem de fixar a l’hora de verificar la informació. Un dels objectius ambiciosos de Learn to Check és que qualsevol persona sigui capaç de contrastar la informació que li arribi. Per això només hi ha un camí: la formació en eines i en esperit crític. Gràcies als coneixements que la seva plataforma comparteix en obert, qualsevol pot verificar, sense dependre de mediadors. Una manera d’empoderar la ciutadania aconseguir, entre tots, frenar la desinformació en el que s’anomena verificació distribuïda. La doctora en comunicació també adverteix que a les xarxes ens hem acostumat a defensar la nostra posició des dels extrems: “Els algoritmes de les xarxes socials polaritzen, ens situen a tots en pols oposats i sembla que els matisos no existeixen, que no hi pugui haver intercanvi o converses”.

Veracitat: el filtre el poses tu

En entorns tancats com WhatsApp o Telegram, és molt difícil rastrejar d’on prové la informació, i sovint això ens porta a confondre fonts de confiança amb fonts fiables, ens explica Carrillo. Les fiables són aquelles que han estat contrastades i, per tant, parteixen de la veracitat; mentre que les primeres parteixen de la confiança envers la persona que ens ho envia. Aquest és el principal maldecap de la gent gran, que es deixen endur per la confiança i verifiquen la informació segons qui transmet el missatge o, fins i tot, segons quin mitjà informa d’una notícia.

Per combatre la desinformació, especialment en l’era de xarxes socials, Carrillo defensa que ens cal tornar a la conversa i aprendre a difondre informació i, sobretot, les nostres idees, de forma raonada i amb arguments. “Mentir és una forma molt fàcil i poc ètica de convèncer”, remarca, i afegeix que escoltar a les persones que no pensen com nosaltres, tot i no fer-te canviar d’opinió, et permetrà entendre l’altre. Més empatia i més veracitat per encarar l’era de la comunicació global.

 

11Onze s’està convertint en un fenomen com a primera comunitat fintech de Catalunya. Ara, llança la primera versió d’El Canut, la super app d’11Onze, per a Android i Apple. Des d’El Canut es pot obrir el primer compte universal al territori català.

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Cultura

El llenguatge de la felicitat

4min lectura

Escull bé les teves paraules perquè seran determinants en el teu estat d’ànim

Cultura

L’argot de la borsa estigmatitza la salut mental

5min lectura

“Psicosi a la borsa”. “Wall Street embogeix”. “El mercat entra en depressió”

Comunitat

Economia col·laborativa: compartir és viure

4min lectura

Segur que has sentit a parlar de l’economia col·laborativa



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Anna RibesAnna Ribes says:
    Anna

    Ha sigut molt enriquidor. Crec que avui en dia hi ha molta informació al temps que estem molt desinformats.

    • AlbertAlbert says:
      Albert

      Tens raó, Anna. El fenomen de la “infosaturació” o “intoxicació digital”, a conseqüència de la hiper-comunicació (la tendència a la “pan-connectivitat”) comporta conductes compulsives i addictives, i, sovint, ens desinforma, perquè destriar el rigor i la solvència de tota la resta cada cop és una feina més titànica.

      Fa 10 mesos
  2. Jordi MorenoJordi Moreno says:
    Jordi

    I tant! a formar-se s’ha dit, i amb arguments!📑

  3. Joaquin Lopez ArandaJoaquin Lopez Aranda says:
    • Jordi CollJordi Coll says:
      Jordi

      Celebrem que t’hagi agradat. Moltes gràcies pel teu comentari, Joaquim!!!

      Fa 2 anys
  4. Jordi

    Ah una cosa. El regal de reis O Nadal, si et donen diners hisenda bo que ho declaris perquè és una donació. Sabeu que us dic, que m’enric.

  5. Francesc Estafanell PujolFrancesc Estafanell Pujol says:
    Francesc de Borja

    Distingir la confiança de la fiabilitat és un gran repte en una societat hiper-informada

    • Eve Doña says:

      Tens tota la raó Francesc, per això és necessari demostrar-ho de forma pràctica.

      Fa 2 anys
  6. Mercè ComasMercè Comas says:
    Mercè

    Excel·lent iniciativa sobre la base de que “Tothom hem d’aprendre”. D’acord amb tot el que s’hi exposa.
    De la desinformació el que més em neguiteja és la lleugeresa amb que es comparteix el missatge, moltes vegades sense ni saber de què va.

    • Jennifer Roca Civit says:

      Moltes gràcies pel teu comentari, Mercè. Mai hem de deixar d’aprendre, que tinguis molt bon dimarts, ens veiem per la Plaça!

      Fa 2 anys
  7. Ricard Calvo VilanovaRicard Calvo Vilanova says:
    Ricard

    Totalment d’acord amb l’ exposicio

  8. Manuel Bullich BuenoManuel Bullich Bueno says:
    Manel

    Totalment d’acord amb el que s’exposa en l’article

  9. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  10. alicia Coiduras Charlesalicia Coiduras Charles says:
    Alicia

    Amb tanta informació com tenim i rebrem ,no es fàcil saber distingir i com bé han dit filtrar l informació i saber esbrinar la seva Veracitat
    Ens cal saber escoltar amb respecte per l’opinió dels altres,i es cert sempre és pot aprendre

    • Jennifer Roca Civit says:

      Bon dia, Alícia! Cert, sempre es pot aprendre i mai és tard per fer-ho. Que tinguis molt bon dia, ens veiem per la Plaça!

      Fa 2 anys

Deixa una resposta

App Store Google Play