11Onze Check: tisorada de sucursals bancàries
El draconià tancament d’oficines bancàries per part de la banca espanyola no té fre. Els mitjans de comunicació afins als bancs, perquè n’accepten publicitat, ho justifiquen explicant que la densitat de sucursals bancàries a Espanya està molt per sobre de la mitjana europea. Però, és l’única dada en què ens hem de fixar o hi ha més factors a tenir en compte? Analitzem una notícia de ‘La Vanguardia’ amb el Mètode del Biaix.
Des del 2007 s’han tancat més de la meitat de les oficines bancàries a l’Estat espanyol, fet que agreuja l’exclusió de les zones rurals i les persones de la tercera edat. La limitació d’horaris provoca cues eternes de bon matí per fer gestions bàsiques. Els ajuntaments intenten trobar solucions amb les entitats financeres. Es parla d’alternatives, com obrir més caixers en els comerços de proximitat, supermercats o centres comercials, i fórmules per frenar la degradació de les oficines tancades i, així, evitar desgràcies com la de la plaça de Tetuan de Barcelona.
Al tancament massiu de sucursals s’hi sumen unes xifres rècord d’acomiadaments d’empleats. La banca tancarà l’any havent despatxat 19.000 treballadors, que li suposaran un cost de 4.800 milions d’euros. Una dada que situa als bancs espanyols molt per sobre de la mitjana europea de ràtio client-empleat, fet que dificulta encara més una atenció al client personalitzada, tot just quan està a punt d’entrar en vigor una nova llei que obliga els bancs a atendre els seus clients les 24 hores del dia, i sense l’ús de robots telefònics.
A 11Onze Check ens centrem en la notícia de ‘La Vanguardia’, o més ben dit, en el publireportatge de CaixaBank —que s’evidencia, en l’edició impresa, per l’avanttítol de “Pàgines Especials”; i, en l’edició digital, només a l’interior de l’article, i no a la pàgina de secció, pel logotip de l’entitat financera, que és qui ofereix el contingut als lectors— publicat fa uns dies, on expliquen els motius que hi ha darrere d’aquest tancament de sucursals, i les alternatives proposades pels bancs.
És imparcial aquesta informació? No, segons el mètode de biaix d’11Onze Check, té un biaix de 60%. Ho analitzem.
FONTS
A l’article hi trobem un seguit d’afirmacions sense informació d’on surten les dades. Certament, en cas de dubte, el lector pot cercar la informació pel seu compte envers les xifres o afirmacions publicades, però en una època en què saber identificar les notícies veritables de la desinformació és una necessitat de primer ordre, és necessari donar a les fonts la importància que es mereixen, especialment quan l’origen de la informació i el context d’aquesta són essencials per determinar el possible grau de biaix d’un article “Ofrecido por CaixaBank”.
INTENCIÓ
El titular de l’article afirma que “España duplica la media europea como segundo país de la UE con más sucursales bancarias por habitante”. Algú podria pensar que això és una notícia d’actualitat, però aquestes dades es coneixen de fa molts anys. Un informe del Banc Central Europeu (BCE) del 2016 ja recollia aquesta informació, que també va ser publicada pels mitjans de comunicació. Aquest titular recull la notícia principal? O la justificació dels bancs per la tancada massiva de sucursals i l’acomiadament de treballadors supleix al titular real? Certament, podem deduir que hi ha una intenció de donar visibilitat al punt de vista de la banca.
CONTEXT
La informació està contextualitzada amb el titular i l’explicació sobre la tendència dels consumidors a fer servir els mitjans telemàtics per realitzar les seves gestions bancàries. Però manquen elements clau, perquè es centra en el nombre d’oficines per habitant, no en el nombre de treballadors per client. En aquest sentit, les dades no són favorables a la banca, perquè estem lluny de la mitjana europea i encara empitjorarà donats els acomiadaments massius de la banca. D’aquest assumpte no se’n fa menció i és una dada indubtablement rellevant tenint en compte que l’article analitza l’impacte que el tancament d’oficines tindrà en vers l’atenció al client. Per tant, no queda clar el context. Es tanquen oficines perquè n’hi ha masses o es tanquen perquè els bancs tradicionals no són sostenibles?
MOTIU COMERCIAL
A sobre la capçalera de l’article publicat a la web de ‘La Vanguardia’ hi veiem clarament que es tracta d’un contingut de CaixaBank, és a dir, un contingut publicitari, però en la versió en paper del diari simplement s’indica que estem llegint un article en una de les “Pàgines especials”. Però sobretot, a la portada de la secció d’Economia, el contingut apareixia com una notícia més, sense indicar que era patrocinat. Aquesta és una clara vulneració dels drets del lector, que en aquell moment no pot saber que es tracta de contingut publicitari de Caixabank.
BOIRA
La informació és força boirosa pels constants canvis de tema. Comença amb un fet d’aparent noticiabilitat (el tancament d’oficines, en aquest cas justificant-lo), però aviat la peça es converteix en una mena de butlletí de bones notícies de Caixabank. Ens parlen de les seves ‘flagships’, de nous serveis, dels caixers de què disposen… En definitiva, escapen del tema principal per encabir tot el contingut promocional possible.
VOLUNTAT DE SERVEI
El contingut està clarament centrat en el relat bancari, i hi ha un intent evident de normalitzar el tancament d’oficines i les cues al carrer, com una cosa inevitable. L’interès públic passa a ser secundari, o simplement ignorat en to gairebé humorístic, quan s’afirma que el tancament d’oficines, “racionalización”, de la seva xarxa millorarà l’experiència de client.
Com a conclusió, podem afirmar que aquesta informació està esbiaixada en un 60%, i mostra una visió decididament tendenciosa d’unes circumstàncies que haurien d’analitzar-se amb més veracitat i honestedat pel bé de l’interès general.
Per conèixer el Mètode del Biaix que hem seguit per contrastar aquesta informació, el trobareu aquí. Si voleu enviar-nos una informació econòmica per verificar, podeu fer-ho escrivint-nos a [email protected].
11Onze s’està convertint en un fenomen com a primera comunitat fintech de Catalunya. Ara, llança la primera versió d’El Canut, la super app d’11Onze, per a Android i Apple. Des d’El Canut es pot obrir el primer compte universal al territori català.
Gràcies per la informació👍
Gràcies a tu, Jordi, esperem que t’hagi agradat.
👏
Gràcies, Daniela!!!
👌
Gràcies, Joan!!!
No ens enganyem, fan el el han fet sempre, enganyar a la gent.
Salut i força al canut.
Tota la raó del món, Jesús Manel. Moltes gràcies pel teu comentari!!!
Els importa un rave les persones.
Cert, només ens volen pel seu negoci, i ara tots a córrer per tancar oficines bancàries per culpa dels costos que no poden mantenir. Moltes gràcies pel teu comentari, Joaquim!!!
Molt bon article, es evident que les grans entitats financeres, l’únic que buscant es el seu propi benefici, i no pas el del seu client que es el deuria de ser, simplement
Completament d’acord, Miguel. I precisament és aquest comportament inacceptable el que ha vingut a canviat 11Onze. Gràcies pel teu comentari!
Bon analisi
Gràcies per valorar-ho bé, Alícia!
Molt bon anàlisi
Moltes gràcies, Manuel!
Bon anàlisi
Gràcies, Laura pel teu comentari!
Mica en mica podrem interioritzar els objectes d’anàlisi per poder valorar el posible biaix de les notícies. Bon exemple
Doncs sí, és tal qual tu mateix dius… Moltes gràcies pel teu comentari, Francesc!!!
Molt bon anàlisi
Celebrem que t’hagi agradat, Ricard. Moltes gràcies pel teu comentari!!!
Ok 👍
Gràcies, Josep!!!
Molt bon anàlisi.
En el país del tot s´hi val i de les mitges veritats-on la banca és el rei- s’ agraeix.
De tot el que s’ analitza hi ha dos punts que trobo especialment greus en una informació. Que sigui un publireportatge camuflat I l`aparició de noticies antigues fent-les passar per actuals.
Gràcies pel teu comentari Mercè, ens veiem per La Plaça