Els serveis públics, cada cop més en mans privades
La privatització dels serveis públics avança de forma implacable a Europa des dels anys 80. Com adverteix l’agent d’11Onze Jordi Coll, aquest procés ha suposat que la prestació d’aquests serveis a s’adaptin a la lògica del mercat i la cerca de beneficis empresarials.
Els processos de privatització dels serveis públics a Europa van arrencar en els anys 80, a la dècada dels anys 90 es varen anar consolidant amb el Tractat de Maastricht i a partir del crac financer de l’any 2007 van experimentar un últim impuls. Però, com adverteix Jordi Coll, aquesta privatització “ha suposat sotmetre’ls a la lògica de criteris de mercat i, per tant, dels beneficis privats”.
El nostre país no ha estat aliè a aquest procés. De fet, Coll indica que “des de fa ja molts anys els diferents Governs de la Generalitat han regulat la possibilitat de privatitzar molts serveis públics mitjançant iniciatives i fórmules legislatives que, de vegades, són injustificables des d’un punt de vista del bé comú”.
Un exemple és la Llei Aragonès, que “vol regular la forma com les empreses fan negoci amb els drets fonamentals de la societat”. Es tracta de serveis públics bàsics, com les comunicacions, la recollida de la brossa o l’assistència a la salut, “tots ells molt importants per aconseguir el degut respecte i desenvolupament de la dignitat de les persones”, segons Jordi Coll.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.
Gràcies!
Gràcies a tu, Joan, per ser-hi i per seguir-nos!!!
Ok, merci!
A tu Jordi!
La privatització dels serveis públics dona força a les grans corporacions que poden fins i tot “governar” als consells d’administració
Si Francesc, és cert! La privatització dels serveis públics dona força a les grans corporacions, potser per això també és necessari impulsar debats sobre com podem crear d’altres alternatives (i consolidar-les!) a aquest nou intent d’alguns d’enriquir-se a costa dels drets més elementals de les persones. Gràcies per la teva aportació.👌🏾
De la presentació en destacaria la importància de la participació social en la gestió dels serveis públics. Això demana, entre d’altres coses, establir mecanismes d’avaluació dels mateixos, on ulls i la veu de la societat hi siguin presents i també un acostament dels centres de decisió a la ciutadania.
Completament d’acord amb tu, Josep! Gràcies per la teva aportació.☺
👍
Gràcies, Manel!!!