Raul Arribas, nou CTO d’11Onze
En el món globalitzat, on el cibercrim i l’espionatge industrial són el pa de cada dia, organitzar una estratègia tecnològica que protegeixi la teva empresa i els teus clients és una tasca més que important: és essencial. Per això, 11Onze ha incorporat Raul Arribas com a cap tecnològic.
Arribas ha cursat estudis en enginyeria informàtica i s’ha bregat en el sector digital des que va iniciar-s’hi com a programador. D’aleshores ençà, ha liderat projectes d’enginyeria, informàtica i ciberseguretat de plataformes punteres com Amazon, Glovo o Blueliv. A 11Onze té l’encàrrec de marcar les guies de l’empresa com a Chief Technology Officer (CTO), donar una visió. El repte més immediat: el llançament de la super app El Canut aquest 1 d’octubre.
- Què suposa marcar la direcció tecnològica d’una fintech com 11Onze?
El director de tecnologia té una posició executiva. D’una banda, ha d’organitzar i donar forma a l’equip tècnic. De l’altra, implica prendre tot d’eleccions, com ara quins llenguatges de programació emprarem, quines plataformes tecnològiques ens donaran suport, on residiran les nostres dades, entre d’altres.
- Per què és tan important la tecnologia a l’hora de fer enlairar una startup?
Cal entendre que avui dia gairebé totes les empreses modernes són tecnològiques. Així que una entitat financera comunitària també ho és, evidentment. La tecnologia ha de ser part integral de l’empresa, i a 11Onze ocupa un lloc troncal. De fet, jo diria que en una fincom és encara més important, perquè has de donar seguretat absoluta als clients. T’hi jugues la confiança. Quan s’han d’executar operacions digitals complexes, la ciberseguretat cal tenir-la present d’una forma gairebé obsessiva, perquè el malware està a l’ordre del dia. El cibercrim és un negoci que mou molts diners i qualsevol empresa n’és vulnerable. Per això, cada passa que fas tecnològicament és importantíssima, i la fas pensant sempre en la seguretat. Així ho fem a 11Onze.
- El 2021 ha batut rècord històric en ciberatacs. La pandèmia hi ha tingut a veure?
Sí, n’estic segur, perquè la crisi sanitària de la Covid-19 ha trastocat les maneres de funcionar de tot l’àmbit laboral. Ens hem hagut d’adaptar per la força. La transició s’ha fet d’un dia per l’altre. I moltes empreses no han tingut ni la mentalitat ni els coneixements per protegir la feina remota dels seus treballadors. Al final, els empleats s’estan connectant als sistemes de l’empresa des de comptes d’internet que potser no són del tot segurs i en xarxes en les quals no poden confiar. Això ha fet que aquestes empreses quedessin desprotegides: t’arrisques a ser infectat per malware, que et bloquegin els sistemes, que et robin dades privades, que et falsifiquin targetes de crèdit… Les empreses tecnològiques com 11Onze estan acostumades a abordar els riscos del teletreball i del cibersabotatge, però les empreses tradicionals, no.
- I quins són els riscos d’una fincom com 11Onze?
Hi ha molts competidors que estan disposats a obtenir la informació confidencial que generes. I també hi ha molts actors de la indústria del cibercrim que volen aconseguir aquesta informació per vendre-la al millor postor. A 11Onze no només ens assegurem que això no passi, és que tota l’estructura tecnològica ja s’ha pensat des d’un bon principi perquè sigui així de segura. Els clients poden tenir la certesa que no es filtra cap informació privada.
- I com es fa per protegir una empresa des de l’inici?
Sense entrar en detalls tècnics, les dues tasques essencials per protegir-la són un bon xifrat d’informació i un bon control d’accés, tant de les dades emmagatzemades com de les comunicacions entre els diferents serveis.
- Tan important és protegir les comunicacions, fins i tot a través del correu electrònic, que sembla una eina tan inofensiva?
És que el correu de Google, per exemple, processa i guarda la informació que intercanvies. Hem de confiar que ho guarda tot de forma anonimitzada, però al capdavall ho fa per saber què interessa a una franja concreta de població i després vendre publicitat. En canvi, les adreces electròniques xifrades, com les que proporciona una plataforma com Protonmail, per exemple, asseguren que només tu saps què passa dins de la teva bústia.
- A banda de la seguretat dels comptes, 11Onze tindrà un mercat de moneda digital pròpia, les Peles. Què fa que una criptomoneda guanyi valor?
De moment, a La Plaça, les peles són tokens interns, és a dir, que quan s’activin només es podran intercanviar dins de la mateixa xarxa. Que una criptomoneda pugi de valor depèn de molts factors que s’interrelacionen els uns amb els altres: la utilitat que se li dona, quanta gent la fa servir i per a què, la potència de minat que assegura la xarxa, les funcionalitats que ofereix…
- Després del llançament de El Canut, quin és el gran repte a curt termini d’11Onze?
En l’estat d’innovació en què es troba 11Onze ara mateix, el més important després del llançament serà com fer créixer la super app, veure quines funcionalitats li podem anar afegint per oferir als clients serveis cada vegada millors.
Vols un compte d’11Onze? Demana tanda a Fem Cua. Amb el codi que et donarem, podràs obrir un compte l’1 d’octubre.
Enhorabona Raul Arribas!Molta força!!estem amb tu!💪
Gràcies per les teves paraules, Jordi!!!
És que ho volem tot gratis sempre!!!
Si cal seguretat, altavrwcnolofia, confiança i bon equip algun petit cost ha de tenir manté ir tot això… Bé que paguem subscripcions.per escoltar música, llegir premsa o llibres o usar Apps diverses. Amb ganes ja de remenar el Canut
Gràcies, Laura. Ens veiem per La Plaça!
Ok.
Gràcies, Josep. Seguim a La Plaça.
Gràcies company no s’havia que ara ets a aquí, això em dona confiança.. per cert si em necessites ja saps on soc 😉😉😉
Un gran fitxatge, Raül. Seguim a La Plaça.
Ja ho tenim a tocar.
hi estem treballant fort, Vicenç. Seguim a La Plaça.
De moment, imposible accedir a la “super” app.
A poc a poc, Carles! Seguim a La Plaça.
Acabo de veure els preus, crec que 2,95 e al més, farà que molta gent seu pensi. No ho sé, és la primera impressió, voldria equivocar-me.
Ser una fintech ètica, no significa que sigui gratuïta, el que implica és que el client en tot moment serà informat de quins costos repercutiran en vosaltres. Esperem i desitgem ser del teu interès, Òscar. Ens veiem per La Plaça!
Moltes gràcies a vosaltres per la rebuda!
Molt bo l’article. D’una forma entenedora explica els grans eixos de la ciberseguretat i com els implementarà 11onze. A poc més de 24h de la inauguració…nervis i expectació
Bon dia, Francesc! Avui és el gran dia! Gràcies per valorar tant la nostra feina i sentir 11Onze des de tan a prop. Ens veiem per la Plaça!
Gràcies per tota la informació. És molt important que tinguem present tot els esforços que dediqueu al projecte. Bona feina.
Moltes gràcies per valorar la nostra feina, Pere. Que tinguis molt bon divendres!
Molta sort! Impacients per l’u d’octubre!
Moltíssimes gràcies Raul 🙏
Gràcies Raul 🙏
Bones vibracions amb totes les explicacions que he llegit, vídeos que he vist i podcasts que he escoltat.
I amb ganes de que el projecte iniciï una nova fase el dia 1OCT amb la App El Canut.
Gràcies, Xavier. Serà una primera fase de moltes, per això treballem.
Ben definit
Gràcies Ricard.
👍
A l’oficina els ‘tokens’ són uns aparells que et donen una clau d’accés, diria que aleatòria. Veig que aquí, el terme no té res a veure.
A “Aprendre”, a la lliçó 4, ho expliquen molt bé https://www.11onze.cat/aprendre/formacio/les-criptomonedes/
Llegir-ho et dona tranquilitat de que estem amb bones mans,bona feina
🤩👍🏿