Què és la publicitat programàtica?

Amb l’evolució de la digitalització i les tecnologies com el blockchain i la intel·ligència artificial, el sector de la publicitat i el màrqueting han creat noves disciplines, productes i serveis com la publicitat programàtica.

 

Es tracta d’un tipus de publicitat en línia que es refereix a una compra automatitzada d’espais publicitaris i d’audiències a Internet. Connecta una marca amb l’usuari mitjançant un anunci afí a ell, en el moment i lloc “digital” adequat. Atès que la transformació i la digitalització dels mitjans s’està estenent a gairebé tots els mitjans de comunicació, la publicitat programàtica pot fer que una marca s’anunciï tant en diaris digitals com en televisions o emissores de ràdio digitalitzades, i fins i tot mitjans de comunicació exterior digitalitzats.

És una forma de publicitat denominada ‘display’, que permet a l’anunciant accedir a una sèrie d’espais publicitaris, denominats inventari, i ho fa a través de plataformes tecnològiques de demanda de llocs web o espais digitalitzats. La compra programàtica permet que l’anunciant connecti la seva marca amb el destinatari que vol, en el moment que vol i en el lloc geogràfic que més li interessi. És una disciplina del nostre temps, nascuda per a agilitar la visibilitat i la connexió de les marques i les seves campanyes, amb els seus clients actuals i potencials.

 

El creixement de la publicitat programàtica

En plena era digital en la qual la inversió publicitària per a la captació i adquisició d’usuaris es produeix a través de mitjans digitals, el 70% d’aquesta inversió es correspon a la compra programàtica, segons l’informe sobre Inversió en Mitjans Digitals publicat per IAB. 

La despesa en publicitat programàtica l’any 2021, segons Statista, va ser de més de 150.000 milions de dòlars, i aquesta indústria duplica la seva grandària cada 4 anys, amb previsions de creixement d’un 35% anual fins a l’any 2025. Això converteix a la publicitat programàtica en una de les indústries més actives.

 

Com funciona

Mitjançant el ‘Big Data’ i la intel·ligència artificial es realitza la selecció i la segmentació de l’audiència. Una vegada segmentada, se seleccionen els mitjans de comunicació afins a l’audiència i es procedeix a activar la campanya de publicitat que es dirigeix al públic objectiu seleccionat.

La compra programàtica és una manera de comprar espai publicitari en línia de manera automatitzada. Aquesta compra es pot realitzar en diferents suports i webs des del mateix panell de control mitjançant la cerca d’audiències i usuaris concrets per a impactar en moments exactes.

 

Resumint:

  1. Cada vegada que un usuari arriba a un lloc web relacionat amb publicitat programàtica, s’activa el procés de publicitat automatitzada perquè aquesta s’iniciï. 
  2. El propietari de la web posa la impressió de l’anunci a subhasta.
  3. A continuació, els anunciants ofereixen per a la impressió, per a la visibilitat de l’anunci. Cal assenyalar que aquest procés té lloc en temps real, raó per la qual alguns es refereixen a la publicitat programàtica com a oferta en temps real.
  4. El millor postor, l’anunciant que dona una millor oferta, és qui guanya la impressió de l’anunci.
  5. L’anunci apareix en el lloc web de l’usuari
  6. L’usuari pot fer clic per a visitar la pàgina i/o convertir.

Avantatges de la publicitat programàtica

 

Segmentació per usuaris i missatges personalitzats

Amb el ‘Big Data’ podem conèixer als usuaris d’una forma molt més àmplia quant a característiques, usos o tipus de compra en línia. Aquestes dades ens ajuden a dur a terme una major segmentació dels usuaris que ens permet aconseguir millor al nostre públic objectiu.

A més, la segmentació ens facilita una millor comunicació amb el nostre públic objectiu i augmenta la precisió en la creació d’una campanya.

D’altra banda, la geolocalització és un dels criteris més emprats, ja que presenta la possibilitat d’oferir el producte o servei idoni a l’usuari, en el moment en el qual l’està buscant, de manera personalitzada. Es poden dissenyar diversos missatges en funció del perfil de l’audiència.

 

Automatització i agilitat en els processos de compra

La publicitat programàtica es duu a terme de manera automatitzada. La compra programàtica es dirigeix a través de la combinació de tres plataformes, que juntes ofereixen un servei complet: Ad Exchange, DSP i SSP.

 

Abast

Gràcies a les plataformes de publicitat programàtica podem arribar a un usuari que es trobi en qualsevol part del món. A aquest punt es deu l’amplitud de l’oferta i la demanda en la publicitat programàtica en un mercat globalitzat. La varietat de suports publicitaris, mitjans de comunicació, en els quals es poden oferir els diferents serveis augmenta l’oferta d’aquest tipus de publicitat. L’abast és més gran.

 

Mesurar resultats i optimització

Les dades abunden en les campanyes programàtiques, i per als anunciants això aporta un gran valor. Mesurar aquestes dades ofereix la possibilitat de veure què està funcionant i què no, i poder optimitzar. 

Parlem de campanyes modificables en temps real, per la qual cosa el temps en el qual es pot reaccionar és gairebé immediat. 

 

Raons per les quals fer campanyes de publicitat programàtica: 

 

Automatització i agilitat en el procés de compra, planificació i gestió d’espais publicitaris

La publicitat programàtica permet gestionar campanyes de manera ràpida i eficaç. Aquest tipus de publicitat elimina els intermediaris del procés de compravenda d’un espai publicitari. Els anuncis es publiquen de manera automàtica segons la configuració que has gestionat per a la teva campanya de publicitat digital. Només cal decidir el temps de durada de la campanya, els mitjans de comunicació en els quals aparèixer i el pressupost.

 

Transparència i control

La programàtica és transparent i permet conèixer totes les dades de la campanya publicitària des del moment en el qual es llança l’acció fins que finalitza. 

 

Mesurament a temps real

La campanya funciona? Hi ha alguna dada que es pot modificar per a implementar el seu abast? La programàtica és mesurable i quantificable a temps real.

 

Segmentació

Saber a qui volem dirigir-nos amb una campanya de publicitat és fonamental. La programàtica ofereix un ampli ventall d’opcions de personalització: per gènere, gustos, edats, mitjans de comunicació o geolocalització, entre altres. Focalitzar els impactes de forma *geolocalizada és essencial per a arribar al teu públic objectiu.

 

Rendibilitat de la inversió publicitària

La publicitat programàtica utilitza el mètode de pagament per impressió (CPM: cost per mil impressions). I cada vegada que un usuari visita una web o app, se subhasten automàticament els seus espais publicitaris. D’aquesta manera, els anuncis apareixeran davant els teus clients potencials, en les webs que decideixis i en el rang d’hores seleccionat.

 

Posicionament i abast

Un altre dels beneficis d’aquest tipus de publicitat és el seu gran abast d’audiència. A Internet hi ha més de 4 milions de persones connectades diàriament i entre tots aquests usuaris es troben els teus clients potencials. El bo d’anunciar-se a la xarxa és la possibilitat de situar una marca, producte o servei en la ment dels consumidors. I una de les estratègies més utilitzades és el ‘retargeting’, que consisteix a impactar a aquells usuaris que ja han visitat la teva web a través de missatges i anuncis personalitzats.

 

Adaptabilitat als dispositius

La publicitat programàtica posseeix disseny ‘responsive’, de tal manera que els anuncis s’adaptaran als diferents dispositius de l’audiència de la teva campanya. 

Sabies que 11onze.cat ha guanyat recentment un guardó a la millor web ‘responsive’? Un Laus.

 

Des del juny de 2022, 11Onze District, l’agència de publicitat i màrqueting d’11Onze, pot realitzar campanyes de publicitat programàtica per a marques ‘partners’, amigues d’11Onze. Vols anunciar-te en qualsevol part del món o en qualsevol ciutat o localitat?

Contacta amb nosaltres: [email protected]

11Onze és la fintech comunitària de Catalunya. Obre un compte descarregant la super app El Canut per Android o iOS. Uneix-te a la revolució!

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Cultura

La millor publicitat de la nostra història

6min lectura

Catalunya és un país amb una sòlida tradició publicitària.

11Onze

11Onze District

5min lectura

11Onze District és l’agència publicitària interna d’11Onze, pensada per servir a altres

Finances

La digitalització

5min lectura

L’acceleració de la digitalització ha estat un dels reptes més importants per les pimes



Gemma Vallet Gemma Vallet
  1. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  2. Rosa Pinadella DinaretRosa Pinadella Dinaret says:
    Rosa

    Bona informació, gràcies!

  3. Daniela SimónDaniela Simón says:
    Daniela

    Gràcies Gemma!

Deixa una resposta

App Store Google Play