La nova Autoritat de Defensa del Client Financer
L’Estat espanyol crearà un nou organisme per a gestionar les reclamacions entre clients i els proveïdors de tota classe de productes financers que serà finançat per les entitats en proporció a les reclamacions rebudes.
La llei va ser aprovada el 18 de maig del 2023 pel Ple del Congrés de Diputats en rebre 186 vots a favor per part del PSOE, Unidas Podemos, ERC, PDeCat, Ciudadanos, PNB, EH, Bildu i Más País, 47 vots en contra de Vox i 95 abstencions del PP i Junts. La iniciativa legislativa es va remetre al Senat i està pendent de l’aprovació definitiva.
El nou supervisor centralitzarà els serveis de reclamacions del Banc d’Espanya, la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i la Direcció General d’Assegurances i Fons de Pensions, amb la finalitat de “resoldre reclamacions contra incompliments de les normes de conducta, bones pràctiques i usos financers o sobre el caràcter abusiu de clàusules contractuals”.
Aquest nou defensor de clients financers inclou en la seva funció protectora als “usuaris de les entitats i operadors del denominat sector Fintech, així com a la prestació de serveis de criptoactius, en els termes previstos en el futur Reglament del Parlament Europeu i del Consell relatiu als Mercats en Criptoactius.”
Per evitar l’exclusió financera, la normativa garanteix els comptes bancaris bàsics i pretén oferir una protecció especial no només a la gent gran, sinó també a altres col·lectius vulnerables com els emigrants o els discapacitats físics. En aquest sentit, quan les reclamacions no tinguin un contingut econòmic, l’organisme podrà imposar rescabalaments a favor dels clients per quantitats d’entre 100 i 2.000 euros.
Les resolucions seran vinculants
Les reclamacions dels ciutadans seran gratuïtes i hauran de resoldre’s com a màxim en tres mesos, però, a diferència de la regulació actual, les decisions de l’autoritat supervisora en casos de conducta i matèria de clàusules abusives seran de caràcter vinculant, sempre que es tracti d’imports inferiors a 20.000 euros. Aquestes resolucions podran ser recorregudes davant la jurisdicció civil, tot i que la interposició de la demanda judicial no tindrà efectes suspensius.
Com fins ara, els ciutadans afectats hauran de presentar en primera instància la reclamació als serveis d’atenció al client de l’entitat financera, i en cas que no sigui atesa favorablement es podran dirigir a l’Autoritat de Defensa del Client Financer, que “podrà acordar la devolució de les quantitats indegudament cobrades per l’entitat financera, més els interessos legals”.
Així mateix, el nou organisme podrà imposar sancions d’entre 500.000 euros i dos milions d’euros si s’incompleixen les resolucions vinculants. I també podrà sancionar amb multes de fins a un milió d’euros als directius de les entitats financeres responsables dels casos més greus de conductes irregulars. Aquestes mesures haurien de contribuir a evitar que les entitats financeres segueixin abusant del sistema per retardar els pagaments de casos favorables al consumidor.
Les entitats financeres costejaran les reclamacions
La taxa de 250 euros per reclamació amb què estava previst que les entitats financessin la nova autoritat finalment no es va aprovar durant les negociacions. Tanmateix, les reclamacions seran gratuïtes i el 40% del cost de funcionament de la institució es repartirà proporcionalment segons el nombre de reclamacions de cada entitat, mentre que el 60% restant es repartiria proporcionalment al nombre de dictàmens favorables als reclamants de cada entitat, per tant, penalitzant a les que tinguin pitjors resultats.
No obstant això, als clients que presentin denúncies de manera reiterada als bancs en el període d’un any i sense fonament, se’ls hi podran interposar multes si s’observa mala fe a l’hora de fer les reclamacions. D’aquesta manera podran ser sancionats amb entre 50 i 250 euros, o fins a 1.000 euros si hi ha reincidència. Unes multes que podran ser recorregudes per via administrativa o en els tribunals.
Les noves taxes i sancions haurien d’ajudar a reduir les males pràctiques de les entitats financeres i evitar que les disputes entre aquestes entitats i els seus clients estiguin tan descompensades com fins ara. Dit això, queda per veure si aquest finançament serà suficient per a dotar a aquest organisme dels mitjans necessaris perquè pugui complir la seva finalitat i si la quantia de les multes serà prou dissuasiva per canviar els mals costums que caracteritzen al sector bancari.
Finança les demandes contra els bancs. Fes justícia i aconsegueix rendiments pels teus estalvis per damunt de la inflació gràcies a les indemnitzacions que hauran de pagar els bancs. Tota la informació sobre Finança Litigis la trobaràs a 11Onze Recomana.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.
Crec q aquest nou organisme, amb la convocatòria de les eleccions del 23J ha quedat en suspens, i en funció dels resultats del 23J, ja veurem si tirarà endavant. Era masa macu per ser realitat.
Bon article! Gràcies 11Onze.
Moltes gràcies, Joan, celebrem que t’hagi agradat i moltes gràcies pel teu comentari.