

Quins avantatges té l’IBAN búlgar?
El Canut, la super app financera d’11Onze, ja és una realitat que et permetrà tenir comptes en diferents regions de l’espai europeu. Engeguem amb un IBAN búlgar. Per què Bulgària? Hi estan assegurats els teus diners?
L’IBAN (International Bank Account Number) és un codi internacional del número de compte que va ser desenvolupat pel Comitè Europeu d’Estàndards Bancaris (ECBS), i que substitueix al que abans es coneixia com a Codi Compte Client (CCC). Un conjunt d’elements alfanumèrics que permeten identificar el compte bancari del client d’una entitat en qualsevol país de la zona euro.
Aquest codi, juntament amb la creació de la SEPA (Single Euro Payment Area), Zona Única de Pagaments en Euros que comprèn la Unió Europea més Islàndia, Liechtenstein, Noruega, Suïssa i Mònaco, permet a empreses i particulars fer servir un sistema de cobraments i pagaments exactament igual i amb la mateixa facilitat, independentment de si es tracta d’una transacció d’àmbit nacional o internacional, sempre dins de l’àrea SEPA.
Seguretat i solvència
Abans del naixement del codi IBAN, i de la normativa que el regula, es podien tenir bastants dificultats en el moment de fer pagaments a escala internacional. Això era degut al fet que el sistema d’identificació de comptes només era efectiu en un àmbit nacional i, per tant, era molt difícil identificar l’origen d’un compte internacional, amb el subseqüent risc que es produïssin transaccions fraudulentes.
Però un altre aspecte tant o més important és el de la seguretat dels nostres estalvis. En aquest sentit l’onada de fintechs i neobancs ha posat a primera plana les EMI (Electronic Money Institutions) o EDE en català (Entitats de Diner Electrònic). Es tracta d’entitats que operen amb moneda digital i que no poden fer ús dels diners dipositats pels seus clients per a fer préstecs o cap mena de transacció de risc. A més, aquests dipòsits no formen part del balanç de l’empresa, per tant, en cas de fallida els dipòsits estan garantits. A més, les EMI disposen d’assegurances que garanteixen el 100% dels dipòsits sense la limitació de quantitat que fixen els Fons de Garantia. Per això, les EMI ofereixen un risc zero als dipòsits dels estalviadors.
Pel que fa als bancs tradicionals, qui assegura els nostres diners és el banc central del país on tinguem l’IBAN. Així, per exemple, si els nostres diners estan a l’Estat espanyol, el Banc d’Espanya hauria de tenir prou reserves, en cas d’urgència, per a cobrir tots els comptes corrents del país. En concret, a l’Estat espanyol, el Fons de Garantia de Dipòsits d’Entitats de Crèdit garanteix fins a 100.000 euros per client. Actualment, a més, els bancs compten amb assegurances complementàries per afrontar qualsevol problema de solvència.
En aquest sentit, el Banc Central Europeu recull les dades sobre els països que tenen els bancs centrals més solvents, és a dir, els que ofereixen més protecció en cas de fallida d’un o més bancs. L’índex que fa servir el Banc Central Europeu per a construir aquesta classificació, que és similar a l’anomenat coeficient de caixa, és una fórmula que posa les reserves líquides en relació amb els dipòsits i s’expressa amb un percentatge. Si observem les dades de la gràfica de sota, que mostra la ràtio d’equitat comuna de les institucions de crèdit, Espanya es troba molt per sota del rànquing que encapçalen altres països, com per exemple Bulgària.
Unes dades que a 11Onze considerem importants a l’hora de donar, a la nostra comunitat, la llibertat d’escollir on obre els seus comptes amb les millors garanties.
Moltes gràcies per oferir-nos la oportunitat de treure els nostres diners de les grapes nyoles. 😉
Moltes gràcies a tu, Carme, per ser-hi i per seguir-nos!!!
Vejam quan oferiu un IBAN d’Estonia tal i com indiqueu en aquesta pagina (https://www.11onze.cat/compte-particulars/).
Tal com indiqueu en molts dels vostres escrits, la diversitat d’oferta d’IBANs de diferents països es una de les millors avantatges de les fintech. Aixi doncs, poseu-vos-hi!
Sí, tens raó, Carles, però no és tant senzill… S’ha d’arribar a pactes i acords amb diferents proveïdors i a més a més estem treballant en diversos productes a l’hora. Quan sigui possible arribar a tenir un creixement més sostingut, molt probablement ens hi posarem… Moltes gràcies pel teu comentari!!!
Molt bona informació👏👏👏👌
Moltes gràcies, Jordi!!!
Bon dia, Perdó, potser no va aquí la pregunta : Fa temps vaig crear el compte , ara està actiu pero sense fons , no puc fer tranferencies en euros desde CaixaBank , nomes em deixa en Levs. Ho vaig consultar fa mesos i l’operador em va dir que era cosa del Bank i que ell no podia fer res , d’acord , peró com ho puc resoldre jo ? Gracies
Bon dia, Xesco! El nostre compte és exclusivament a euros, a Caixa Bank has de demanar una transferència internacional -ja que l’IBAN és búlgar-, però la transferència s’efectua en euros. Si tens qualsevol dubte pots contactar amb nosaltres les 24 hores del dia, mitjançant el xat de la Plaça, enviant un correu a [email protected] o trucant al 930 03 49 74.
Espanya mai perd l’oportunitat de mantenir-se a la cua de la UE en un munt d’àmbits.
Gràcies pel teu comentari, David. Que passis molt bon diumenge!
Molt bo 👏👏👏👏
Moltes gràcies, Josep!!!
En cas de embargament per part de la hisenda espanyola, els fons del comte a Bulgària son accessibles per ells?, si o no
Hola Carlos, entenc la teva preocupació, però són temes complexes i no sempre podem respondre si O no…Jo et recomano llegir aquest article i si tens més dubtes contacta amb nosaltres per xat O email https://www.11onze.cat/magazine/govern-espanyol-embargar-estalvis/
Amb molt de gust procurarem respondre. Salut!
Mokt interesant saber aquesta manera de preservar els diners estalviats davant d’una fallida
Gràcies
Celebrem que li hagis trobat, Alícia, i moltes gràcies pel teu comentari!!!
Molt interessant. Gràcies.
Celebrem que li hagis trobat, Pere, i moltes gràcies pel teu comentari!!!
Segueixo aprenent
Gràcies, Francesc, aprenem tots una mica cada dia.
A Bulgària aquest index que relaciona les reserves líquides amb els dipòsits potser és molt alta perquè allà la gent pot estalviar poc i n’hi ha pocs dipòsits, i no perquè hi hagi moltes reserves?
Bona tarda, Lola, la veritat és que el Banc Central Europeu recull les dades sobre els països que tenen els bancs centrals més solvents. Són dades oficials, també hi ha estudis que et convido a consultar que són públics i molt interessants amb el mateix resultat. El que importa és la solvència real. Moltes gràcies pel teu comentari.
Bon dia, molt interessant, he llegit tots els comentaris i m’ha agradat les preguntes i respostes. Salut i força al Canut
Aprenem entre tots Jesus 💛 Salut!
Hola gràcies per l’article, flipo amb els búlgars, per altra banda, encara que ja ho han preguntat, no heu donat la xifra exacta que cobreix el fons de garantia Búlgar.
Hola Carolina! El Fons de Garantia de Dipòsits cobreix fins a 100.000€, però la cobertura que tenim nosaltres és del 100%.
Dedueixo que per cada compte a 11ONZE hi haura un cost addicional independentment del país/IBAN.
Que passarà si volem deixar de tenir el compte amb IBAN de Bulgària i reemplaçar-ho per el d’un altre país (quan estiguin disponibles) ?
Simplement deixaràs de pagar el compte que no vols fer servir. Per això precisament la subscripció al compte és mensual i no anual com fan la majoria dels serveis financers. Aquí tens la llibertat de canviar o tenir-ne varis.
Entesos, gràcies
Moltes gràcies pel teu comentari, Montse!!!
La veritat és que estava un xic amoïnat pel IBAN de Bulgària, per desconeixement, clar està. Amb l’article d’avui em quedo més tranquil. Voldria saber quin import és el que cobreix el fons de garanties búlgar.
Moltes gràcies per la tasca que feu
✊✊
En principi les regulacions bancàries són europees, dit això el fons de garanties búlgar ha de tenir les mateixes prescripcions que les de tots els altres països de la unió europea. Moltes gràcies pel teu comentari, Manuel!!!
Si per exemple 11 fa fallida, on haig d’anar a reclamar els diner?.
Els diners dipositats estaran protegits en tot moment davant de qualsevol possible fallida o davant de tercers, i tot això assegura el compliment de les directrius europees en temes financers. El client consumidor pot interposar la demanda al seu lloc de residència (com a empresa pot ser diferent), independentment d’on es trobi l’entitat financera o de diners electrònics. El Reglament europeu 1215/2015 (art. 17), diu que en matèria de contractes subscrits per consumidors, quan l’empresa actuï en països de la UE, es permet interposar les demandes al seu país de residència. Moltes gràcies, Carles.
El 100% dels diners que dipositin els clients al seu compte 11Onze estaran degudament assegurats i separats dels nostres fons, de manera que no formaran part del balanç d’11Onze ni del nostre proveïdor, tal com estableix la Directiva de 2015/2366 del Parlament Europeu referent a les Entitats de Diners Electrònics (EMI: Electronic Money Institution). Moltes gràcies pel teu comentari, Carles!!!
Molt interessant
Gràcies pel teu comentari Ricard, ens veiem per La Plaça
Gràcies per les explicacions i l’informació donada per què fa uns anys endarrere no hi hagués posat ni una pela 😊 a Bulgària però veig que aquesta gent s’han espavilat molt i nos aquí portem anys arrossegant la misèria dels bancs espanyols en un sistema insolvent i corromput. Doncs vinga, anem per feina.
Gràcies pel teu comentari Lluís, ens veiem per La Plaça
Molt interesant, gràcies per la informació.
Celebrem que t’hagi agradat, Enrique!!!
👏 👏 cada vegada aorendrem més i amb tota aquesta transparència m’agrada més
Ser transparents és un dels nostres pilars, gràcies pel teu comentari Laura, ens veiem per La Plaça
👌
Moltes gràcies, Joan!!!
Bulgària, completament desconeguda per mi.
Pere Maria, gràcies pel teu comentari, ens veiem per La Plaça
Per què no s’ha triat donar un IBAN de Letònia, que te un banc central encara més solvent, segons la gràfica, i políticament és més afí a les aspiracions de Catalunya?
Bona Pregunta Gabriel. Al marge de la solvència els costos de manteniment de comptes on per exemple tenen molta influència les normes de compliance són també dades a tenir en compte per oferir un servei accessible de preu a tothom.
Gabriel anirem desenvolupant més IBANS diferents perquè tothom si senti a gust!
I per què concretament s’ha escollit Bulgaria?
El mix de cost de manteniment de comptes versus solvència és òptim. Més endavant oferirem més IBANs amb els costos de manteniment propis de cadascún d’ells i podreu escollir amb tota llibertat. Només estem al 10% del que pot donar el Canut.
Hola, per tant, entenc que amb aquest compte de Bulgària els nostres diners estan protegits pel fons de garantia d’aquest país? també fins a 100 mil euros? Gràcies!
Amb aquest compte el 100% dels diners estan garantits i assegurats literalment. Sense cap limitació en quant a les quantitats.
Gràcies per la resposta James! i un altre tema… heu pensat en fer públic un full de ruta del canut en alguna app tipus Trello, on es pugui veure en què s’està treballant i la quina planificació teniu de llançaments de nous serveis i/o noves funcionaliatats com ara apple pay? crec que podria ser molt interessant. Gràcies!