Estem preparats pel canvi cap a un món digital?

L’acceleració de la digitalització, precipitada per la pandèmia, no ha fet més que confirmar la inevitabilitat de la transformació digital de la nostra societat. Una revolució tecnològica que ha canviat la nostra manera de treballar, comprar, estudiar i comunicar-nos, però que posa en qüestió aspectes vinculats amb les relacions personals.

 

En un món interconnectat on Internet, les xarxes socials i les eines telemàtiques han canviat radicalment la manera de comunicar-nos, ens hem acostumat a parlar davant d’una pantalla, a resoldre els assumptes més trivials del nostre dia a dia asseguts al sofà, a fer les compres des del llit i a treballar en pijama.

La comunicació electrònica ha augmentat la capacitat d’interacció entre les persones, i ens permet aconseguir una productivitat i eficiència sense precedents, tant en l’àmbit corporatiu com individual. L’auge del teletreball ha significat un canvi en positiu per molta gent, especialment pels que han experimentat una millora en la conciliació de la vida personal i laboral. Tanmateix, pels nadius digitals que s’han convertit en nòmades digitals que han fet del món la seva oficina.

La normalització de la convivència entre persones i intel·ligència artificial ens ha permès agilitzar les interaccions amb l’administració, establiments de comerç digital i entitats financeres. Ja no és necessari fer cua a una oficina física d’un banc, d’una asseguradora, o a la del SOC, podem fer pràcticament totes les gestions des del mòbil. Així mateix, han sorgit moltes noves feines basades en les tecnologies digitals, impensables només fa uns anys.

 

La importància de la interacció física

Tot i l’innegable progrés que ha suposat la transformació digital de la nostra societat, la realitat d’aquesta revolució no és tan idíl·lica com alguns volen dibuixar. L’absència física, intrínseca del món digital, presenta reptes pel que fa a l’empatia entre persones acostumades a l’anonimat dels espais virtuals, les interaccions personals entre treballadors, o la bretxa digital entre la gent més vulnerable i la resta de la societat.

La transformació digital ha propiciat que les fronteres entre el món físic i el digital siguin cada vegada més borroses. I, si ja tenim dificultats en adaptar-nos a aquest canvi de paradigma, pensem que el boom del metavers, l’Internet de les Coses, els NFT i la intel·ligència artificial encara ens acostaran més a una realitat virtual semi immersiva, que deixarà ‘fora de joc’ a una part significant de la població.

En aquest context, es fa evident la necessitat d’abordar de manera integral els canvis socio-tecnològics que estan definint i assentant les bases de la societat del futur. No només per assegurar-nos que la tecnologia segueixi sent una força positiva de progrés, sinó també, per evitar que part de la societat es quedi enrere, o que la immersió en el món digital castri l’essència del que ens defineix com a persones.

 

11Onze és la fintech comunitària de Catalunya. Obre un compte descarregant la super app El Canut per Android o iOS. Uneix-te a la revolució!

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Management

Teletreball

6min lectura

El terme teletreball el va crear en 1973 el físic Jack Nilles i la pandèmia l’ha tornat a

Finances

La digitalització

5min lectura

L’acceleració de la digitalització ha estat un dels reptes més importants per les pimes

Tecnologia

Monitoratge

5min lectura

Els sistemes digitals que fan ús de la intel·ligència artificial s’estan implantant de mica



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  2. Carles GonzalvoCarles Gonzalvo says:
    Carles

    Tinc tres comptes bancàries, 2 més “tradicionals” i 1 d’una coneguda fintech. Per a les més tradicionals sempre he hagut de contactar via telèfon, havent de cenyir-me als seus horaris – cosa que sovint és complicada amb la feina pel mig – i tenir paciència mentre sona la música d’espera, o em salten d’agent a agent. Els cops que he contactat amb la fintech sempre han sigut més àgils: fan servir un xat amb IA al que li pots plantejar la teva pregunta i on sovint se’t plantegen possibles solucions allà mateix. Si encara necessites ajuda d’un agent, aquest es connecta ràpidament per xat des d’on et pot donar suport.

    És una qüestió d’eficiència vs tracte personal. Per certes consultes molt probablement vulguis directament un agent amb qui poder-te comunicar via telèfon o videotrucada o fins i tot veure en una oficina.

  3. Jordi FerréJordi Ferré says:
    Jordi

    Evidentment anem cap a un món laboral digital. Personalment, prefereixo aquelles empreses que a mes a més de ser digitals, també pots contactar amb elles mitjançant trucada o videotrucada. El tracta no es tant fred.

    • Mireia Cano says:

      Hi estic d’acord! La tecnologia pot ser una gran eina per apropar-nos si s’utilitza de forma eficient, gràcies per l’apunt Jordi. 😉

      Fa 2 anys
  4. Jordi MorenoJordi Moreno says:
    Jordi

    Totalment d’acord, molt encertat aquest article👏👏👏

  5. Daniela SimónDaniela Simón says:
  6. Mònica Cornudella says:

    Gràcies, Manel!😉

  7. Manuel Bullich BuenoManuel Bullich Bueno says:

Deixa una resposta

App Store Google Play