Et pots fiar d’una trucada del teu banc?
Ciberdelinqüents fan servir la tècnica del Caller ID Spoofing per trucar-te simulant el telèfon de la teva entitat bancària i així robar els diners del teu compte.
Es multipliquen les denúncies als Mossos d’Esquadra i a la Policia Nacional per part de víctimes d’una estafa telefònica que s’ha popularitzat en els últims mesos. Mitjançant la tècnica del Caller ID spoofing o suplantació d’identitat, els ciberdelinqüents simulen els números de telèfon de les entitats bancàries dels clients i es guanyaven la seva confiança fins a aconseguir tota la informació necessària per a accedir als seus comptes o fer transferències a comptes fraudulents.
El mètode de l’ID Spoofing és anàleg al de l’SMS Spoofing i consisteix a canviar l’identificador de trucada o número de telèfon. Els ciberdelinqüents fan servir programari de centraletes virtuals fàcilment obtenible a internet per a simular els telèfons dels bancs i fer-se passar pel personal de les entitats.
A partir d’aquí hi ha diferents variacions de la mateixa estafa. Per norma general, els delinqüents es fan passar per agents del departament de frau de l’entitat bancària que investiguen unes operacions fraudulentes i pressionen als clients sobre un suposat bloqueig de compte si no fan el que els hi demanen. Des de comunicar que el client té mal configurada una de les opcions del seu compte corrent i pot ser víctima d’una estafa, fins a alertar que ha estat víctima d’una operació fraudulenta i s’ha de bloquejar el compte o autoritzar una transferència.
@laia814 ESTAFA BANCO SABADELL. URGENTE AYUDA PORFAVOR
Com protegir-se d’aquestes estafes
La clau per protegir-se de qualsevol mena d’estafa és la precaució. Les entitats bancàries insisteixen a desconfiar de qualsevol trucada no esperada per part del banc i a no facilitar informació confidencial com credencials de banca electrònica, dades de targetes o altres mitjans de pagament o informació (nom, DNI, data i lloc de naixement, etc.) que permeti que qualsevol persona es pugui fer passar per nosaltres.
En el cas concret d’una petició sospitosa a través d’un telèfon que suposadament és de l’entitat bancària, es recomana penjar la trucada i posar-se en contacte amb el número d’atenció al client del banc per confirmar que es tractava d’una trucada legítima. D’altra banda, s’insta a accedir a la banca electrònica exclusivament des de l’app de l’entitat bancària, però mai des d’enllaços de missatges de text o correu electrònic.
Així mateix, no et refiïs d’ofertes o promocions que semblen massa bones per a ser certes. En cas de dubte, sempre et pots posar en contacte amb l’entitat bancària o companyia a través dels seus canals oficials.
Com fer una reclamació
En cas que s’efectuïn operacions no autoritzades en el teu compte bancari. Primer, canvia les teves contrasenyes de tots els serveis en línia i fes una reclamació al Servei d’Atenció o Defensa del Client de l’entitat financera. Pots fer-ho amb el full oficial de reclamació o trucant al telèfon gratuït per a incidències i reclamacions, tot demanant el número de referència corresponent a la teva reclamació.
Paral·lelament, pots interposar una denúncia en una comissaria dels Mossos d’Esquadra, però hi ha poques probabilitats de trobar al responsable directe del delicte, perquè sovint es tracta de grups delictius o de delinqüents que es troben fora del territori nacional.
Si en el termini de trenta dies no has obtingut resposta de l’entitat bancària, o bé la resposta no és satisfactòria, contacta amb l’oficina de consum del teu municipi. Si el banc no et reintegra l’import extret fraudulentament o la mediació no prospera, pots recórrer al Banc d’Espanya o a la via judicial. Recorda que si i l’import de la reclamació no supera els 2.000 euros, no et caldrà advocat ni procurador. Pots trobar més informació aquí.
11Onze és la fintech comunitària de Catalunya. Obre un compte descarregant l’app El Canut per Android o iOS. Uneix-te a la revolució!