Com es paguen les autopistes?

Catalunya ha suprimit aquest darrer agost 556 quilòmetres de peatges després de cinquanta-dos anys de funcionament, i la pregunta, ara, és obligada: com pagar-ne el manteniment? Us expliquem quants diners han recaptat les carreteres catalanes i com altres països europeus conserven la seva xarxa viària.

 

A partir d’ara, l’Estat espanyol haurà de conservar tot sol la major part de la xarxa viària catalana, que té un cost de 60.000 euros per quilòmetre, uns 33 milions anuals. Com fer-ho no té una resposta fàcil. Tot i que els peatges a Catalunya han estat un negoci extraordinari, que ha generat 537 milions l’any, i que ha beneficiat concessionàries i accionistes molt per sobre del que hi han invertit. D’altra banda, han servit per finançar 132 municipis a través de l’Impost sobre Béns Immobles (IBI). Amb tot, Espanya està a la cua dels països europeus, tant en inversió com en recaptació. 

De fet, l’Estat espanyol no té un model clar per conservar les seves carreteres, la majoria de les quals són gratuïtes per als usuaris, fet que ha provocat un forat de 8.000 milions d’euros a les arques públiques. Per revertir aquest dèficit, el govern espanyol ha proposat peatges a les autovies i un sistema de pagament per ús per a les vies d’alta capacitat, dins del pla de recuperació postcovid amb els fons europeus.

 

Portugal, el mirall on reflectir-se

Amb aquesta proposta, l’Estat espanyol s’emmiralla en el model de Portugal, que té un sistema de cobrament addicional que inclou autovies. Al país lusità, com també passa a Polònia, els vehicles han d’estar registrats i se’ls carreguen imports mitjançant uns arcs amb càmeres que han instal·lat a les carreteres.

Un altre model de pagament és el que tenen un gran nombre de països centreeuropeus, com Àustria, Suïssa, Txèquia, Eslovàquia, Eslovènia o Hongria, l’anomenat sistema de vinyeta, on el conductor paga un preu tancat per circular per les carreteres. En el cas austríac, per exemple, són 80 euros anuals. Catalunya volia implantar aquest model, però finalment s’ha avingut a compartir sistema amb tota la xarxa viària espanyola.

Al seu torn, França conserva un model mixt semblant al que té l’Estat espanyol actualment i, de forma completament oposada, Itàlia té gairebé totes les carreteres gestionades per empreses privades de peatge. Per contra, a Alemanya, Bèlgica, Països Baixos o Dinamarca tota la xarxa viària és lliure i finançada pels pressupostos estatals, amb petites excepcions, com ara els vehicles pesants, que sí que han de pagar per circular.

 

Vols ser el primer a rebre les últimes notícies sobre 11Onze? Clica aquí per subscriure’t al nostre canal de Telegram

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Cultura

On viure si marxo de Barcelona?

3min lectura

Barcelona encapçala el llistat de les poblacions catalanes amb

Economia

Economia blava

4min lectura

El 70 % de la superfície del planeta està coberta per aigua, i el volum de negoci que això pot

Economia

Ecologia i economia, objectiu sostenible

4min lectura

Cada cop es va establint un consens més general en la



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Lluís UrpíLluís Urpí says:
    Lluís

    Totalment d’acord amb la Mercè: curiós que el manteniment de les carreteres sigui un problema des que desapareixen els peatges a Catalunya…

  2. Ricard Calvo VilanovaRicard Calvo Vilanova says:
    Ricard

    El sistema alemany , belga etc es una manera de fe pagar els Camions

  3. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  4. Mercè ComasMercè Comas says:
    Mercè

    Disculpeu per la tabarra, però el tema és important. Estic d´acord amb el Sergi. He encetat el meló de la doble via precisament perquè no és tan fàcil dir que pagui qui tingui cotxe o qui utilitzi l´autopista .Tenir una xarxa viària digne a tot Catalunya és el començament per evitar la discriminació dels habitants de les zones no centrals. Molt important, on hi ha més accidents greus és a les carreteres d´un sol carril. L´exemple de l A-7 a Tarragona és claríssim. Si la AP-7 hagués estat gratuïta no s´hauria fet .
    Gràcies

    • Sergi Colell VázquezSergi Colell Vázquez says:
      Sergi

      No et preocupis per això està la plaça, és veritat les carreteres són infraestructures d’estat i tots, directament o indirectament n’em gaudim!

      Fa 1 mes
  5. Mercè ComasMercè Comas says:
    Mercè

    No deixa de ser curiós que el manteniment de les autopistes esdevé un problema quan Catalunya deixa de pagar peatges estatals. Els de la Generalitat encara duren.
    En quan al tema de pagar per circular està bé sempre que hi hagi una alternativa. Pots anar a la escola pública o voluntàriament a la privada. O la Sanitat pública universal o voluntàriament privada. No tothom viu i treballa a l´àrea metropolitana. de Barcelona Per altra banda ja es paga per tenir cotxe, és l´impost municipal de circulació, purament recaptatori, i en poc temps l´impost sobre el CO2

    • Sergi Colell VázquezSergi Colell Vázquez says:
      Sergi

      És veritat que has de tindre les dues possibilitats, però crec que també trobo ineficient tindre dues vies d’alta capacitat per anar al mateix lloc encara que una t’eviti 10 min, ja que a part de gastar-te més diners, fas més destrossa a la naturalesa. Un cas que passava antigament era el tram de l’A-7 de Tarragona a l’Hospitalet de l’infant que té el recorregut paral·lel a l’AP-7, que van haver de desdoblar perquè la gent es matava a l’antiga nacional 340 i que ara tenim 2 autopistes per mantenir, quan la solució real i més econòmica hages sigut treure-li la concessió a la concessionària de l’autopista i ampliar la AP-7 a les necessitats del tràfic i ara tindríem una autovia per mantenir.

      Fa 1 mes
  6. Francesc Estafanell PujolFrancesc Estafanell Pujol says:
    Francesc

    Jo seria partidari de la vinyeta ja que abarateix el preu a qui més l’utilitza (necessita). Posar-ho als pressupostos generals inclou també els que no tenen cotxe

    • Sergi Colell VázquezSergi Colell Vázquez says:
      Sergi

      És veritat que realitzar un copagament per a qui més utilitzen les carreteres és un mètode lícit que pot ajudar també a reduir les emissions, però crec personalment que encara que no tinguis cotxe i que no utilitzes directament la carretera, algun cop aniràs al cotxe d’algú (amic o familiar) per anar algun lloc, o les mercaderies del super on vas a comprar, les han portat a través d’una carretera el més probable, per això crec més en el mètode que utilitza Alamània, ja que són infraestructures d’estat, encara que no les utilitzes directament sense elles no podries viure. Moltes gràcies, pel teu comentari a la plaça!

      Fa 1 mes
  7. alicia Coiduras Charlesalicia Coiduras Charles says:
    alicia

    L’opció de Catalunya em sembla més que perillosa
    L’opció alemanya per a mi és la millor

Deixa una resposta