Efecte d’enquadrament: esbiaixant la realitat

L’efecte d’enquadrament, conegut en anglès com a ‘framing effect’, és un biaix cognitiu segons el qual una mateixa informació, plantejada de diferent manera, pot portar-nos a conclusions dispars. Lara de Castro, de l’equip de Recursos Humans d’11Onze, ens explica com aquesta distorsió de la percepció pot afectar les nostres decisions del dia a dia.

 

A tots ens agrada pensar que a l’hora de prendre una decisió o fer una elecció seguim el nostre criteri amb certa objectivitat, però com explica Lara de Castro, “el nostre pensament crític no és tan imparcial com ens pensem, sinó que responem d’acord amb com ens plantegen la pregunta en qüestió”.

Podem trobar infinitat d’exemples de com el biaix cognitiu determina la presa de decisions de les persones. Es tracta d’un marc cognitiu on les persones decideixen una opció o l’altra en funció de si les opcions es presenten amb connotacions positives o negatives. Posem pel cas que t’han de fer una intervenció quirúrgica i has de signar un document per donar el teu consentiment: si et diuen que tens un 90% de possibilitats que surti bé, és més probable que signis el document, que si et diuen que tens un 10% de possibilitats que surti malament.

Aprofitar aquest biaix cognitiu intrínsec de les persones en funció de com el cervell fa comparacions entre positiu vs. negatiu, pèrdua vs. guany, millor vs. pitjor, etc., facilita que “persones, governs i empreses que dominin la comunicació, puguin fer amb nosaltres el que vulguin”, apunta de Castro.

De Castro ens fa una reflexió en aquest sentit: “Si ho centrem en el món de les finances, aquest biaix encara fa més por, perquè suggereix que les decisions que prens en relació amb les teves finances personals ve determinada per la forma com es planteja, i qui planteja, la pregunta”. D’aquí ve la importància de l’educació financera, ja que estar informat és l’únic antídot que s’ha mostrat efectiu contra les tècniques de màrqueting que aprofiten el biaix cognitiu per influenciar la nostra presa de decisions. 

 

11Onze és la fintech comunitària de Catalunya. Obre un compte descarregant la super app El Canut per Android o iOS. Uneix-te a la revolució!

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Cultura

Capitalisme conscient: hi podem aspirar?

2min lectura

El seu objectiu és fer del capitalisme el sistema de

Management

Les emocions mouen el món

2min lectura

Has sentit un formigueig a la panxa en recordar alguna

Tecnologia

Què és la publicitat programàtica?

7min lectura

Amb l’evolució de la digitalització i les tecnologies



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  2. Jordi MorenoJordi Moreno says:
    Jordi

    Estic molt d’acord amb aquest raonament👍

  3. Manuel Bullich BuenoManuel Bullich Bueno says:

Deixa una resposta

App Store Google Play