“Diverflació”: el nou “carpe diem”?
El confinament arran de la pandèmia sanitària i dos anys i mig d’una inflació desbocada han canviat els nostres hàbits de consum. Les últimes dades econòmiques mostren que hem reduït la despesa en béns materials, però, tot i la pujada de preus, gastem més en activitats d’oci. És el que es coneix com a “diverflació”.
Agroflació, biflació, deflació, estagflació, hiperinflació… Si has aconseguit mantenir-te al dia sobre l’interminable repertori de termes relacionats amb la inflació que han anat sorgint en els últims anys, aquí en tens un de nou per afegir al teu diccionari: “diverflació”.
Es tracta d’un concepte econòmic que combina l’aparent contradicció entre diversió i inflació, per reflectir una societat que prefereix gaudir el present, omplint terrasses, restaurants i hotels, malgrat la pujada de preus. I és que, tot i que l’elevada inflació continua erosionant els estalvis de les llars, que han reduït la seva despesa en béns materials, la gent no ha parat de gastar en activitats d’oci i el turisme es manté en nivells de rècord.
Ens trobem amb unes noves i no tan noves generacions conscients de la gairebé impossibilitat d’accedir a un habitatge o de tenir un sou que permeti l’estalvi, però convençudes del fet que s’ha de gaudir de la vida.
Més despesa en restaurants, hotels, oci i cultura
Les dades de l’última Enquesta de Pressupostos Familiars realitzada per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), mostren que la despesa mitjana per llar va ser de 32.617 euros el 2023, la qual cosa va suposar un augment del 3,8% respecte a l’any anterior.
Els sectors on més va augmentar la despesa mitjana per llar van ser restaurants i hotels, oci i cultura. Concretament, es van gastar 3.331 euros per família en restauració i serveis d’allotjament, 386 més que el 2022, representant el 13,2% de la despesa. Mentre que en oci i cultura l’increment més gran es va donar en els paquets turístics, amb una despesa mitjana total per llar de 1.651 euros, 138 més que el 2022.
Segons Business Insider, les dades econòmiques mostren que la despesa en restauració i oci ha augmentat, mentre que la compra de béns materials ha disminuït. Pedro Rey, professor del Departament d’Economia d’ESADE, especialitzat en l’economia del comportament, explicava al diari econòmic que la diferència està en el fet que ara es prioritza més l’experiència, en detriment d’altres partides, com a roba, electrodomèstics o cotxes, el preu dels quals resulta elevat en temps de vaques magres.
La tendència és viure el present i gaudir dels plaers, com si s’hagués d’acabar el món. Després del xoc que va representar el confinament i les subseqüents crisis que s’hi han enllaçat, no és sorprenent que molts consumidors donin prioritat al seu benestar mental i a la interacció social per sobre de la seguretat financera.
Protegeix-te de les crisis econòmiques amb el valor refugi per excel·lència: l’or. Si vols que els teus estalvis tinguin valor el dia de demà, Or Patrimoni.