Celler Mas Vicenç, quan el món del vi t’abraça

El celler Mas Vicenç està situat a la part més alta de la DO Tarragona, al nord de la comarca de l’Alt Camp. És un celler petit, familiar, que es va construint dia a dia, amb pas segur i aprofitant les oportunitats de ser la cinquena generació d’agricultors.

 

Fa uns anys, explica Xavier Ferré Morató, el fill petit i copropietari del Celler Mas Vicenç, el seu germà gran, el Vicenç, va estudiar enologia a Falset (El Priorat) i a França. El món del vi li va agradar tant que se’n va anar a treballar a un celler de la comarca. A casa seva, mentrestant, continuaven fent el que era tradició familiar: treballar les terres on tenen plantades vinyes, oliveres i fruits secs (avellana i ametlla) i vendre els fruits a la cooperativa de Vila-rodona.

“Som la primera generació que hem elaborat vi a casa”, diu orgullós Xavier Ferré, que s’encarrega de la part comercial, de comunicació i d’enoturisme de l’empresa. “De fet, qui inicia el projecte és el meu germà gran, que converteix en realitat el somni de fer vins de qualitat fruit de les millors finques familiars. Arran de la seva experiència i amb els pares, l’any 2004 decidim fer el pas i llavors reconvertim unes naus que teníem a la masia familiar, on encara vivim, i les adaptem com a celler”. 

 

35 hectàrees de vinya

Mas Vicenç cultiva 35 hectàrees de vinya. Ferré explica que no s’haguessin llençat mai a fer vi sense tenir vinyes de la família. “Cultivem varietats diferents, en un terreny formidable, molt ben situat per la ventilació que rep, i per les menes de sòls diferents que tenim. Avui dia, continuem venent fruita a la cooperativa, ja que només fem servir el 50% de la collita. Això ens permet fer els nostres vins amb la selecció de la millor fruita de les millors vinyes familiars”, explica. 

El celler ha anat creixent a poc a poc, “amb els peus a terra i prioritzant la qualitat a la quantitat”. “Primer era una dedicació de caps de setmana. Però el món del vi és un món que t’abraça, t’apassiona, que et dona noves oportunitats, que et permet conèixer nova gent, nous clients, noves maneres de fer. Tot això va fer que l’any 2009 el meu germà decidís dedicar-se al 100% a l’empresa familiar”, segueix Ferré. L’any 2011 ell mateix s’incorpora a l’empresa, després d’haver estudiat Empresarials i Negoci Internacional. “Hem anat creixent de manera molt natural. Ara estem per sobre les 70.000 ampolles de producció”, assevera.

Xavier Ferré explica amb entusiasme que darrerament han tret un nou vi que els fa “molta il·lusió”. “Feia molts anys que hi anàvem al darrere. Hem fet un vi de finca que prové només d’un tros de terra. Més enllà d’això, hi cultivem la varietat que més identifica la DO Tarragona: és 100% macabeu”, explica. La vinya va ser plantada pel besavi del Xavier, l’any 1912. “És una vinya amb molta història, és el tresor de casa. El Castell Tallat és un vi voluminós, macabeu de vinya centenària, embellit en àmfora”, s’enfila amb orgull. La família Ferré, amb aquest vi, vol retre homenatge al passat vinícola romà del camp de Tarragona.

El tipus de cultiu que practiquen a Mas Vicenç és 100% ecològic, tot i que a l’etiqueta hi manca el segell certificador. “La dificultat d’aconseguir aquest segell per la gestió de reconversió de convencional a ecològic, de 35 hectàrees en mercats diferents, fa que de moment no l’haguem demanat”, argumenta Ferré. També explica que el celler Mas Vicenç mai ha estat partidari de l’ús de pesticides i herbicides. “I menys quan la vinya no ho demana. La filosofia de Mas Vicenç no és demanar el màxim rendiment de les vinyes. Ara es busca un sobreesforç, un patiment del cep, una competència més elevada entre els ceps per obtenir una millor qualitat. Se sap que darrere d’una ampolla de vi hi ha un treball a la vinya”, explica amb paciència. 

 

Proximitat, un producte més sincer

El mercat prioritari del celler és el local, de proximitat: “Sobretot venem a les comarques tarragonines i, després, a la resta de Catalunya”, explica Ferré, que afegeix que l’exportació representa entre un 5% i 10% del total de les vendes. “És més fruit d’una relació d’amistat que d’una relació comercial. El nostre gran objectiu és vendre al mercat del país. Si el vi agrada al client proper, farà que nosaltres fem un producte molt sincer”, remarca.

Per Ferré, l’èxit d’aquest mercat local és, en gran part, gràcies a l’enoturisme. “L’enoturisme és la gran aposta del celler de fa molts anys i ens aporta molta venda directa i, fins i tot, fidelització. La gent ve a casa, passa una bona estona, i ho explica. Aquest  boca-orella al final és magnífic, ja que comporta un bon nivell de venda directa al celler, tant a la botiga física, com a la botiga en línia”, diu.

Aquest celler jove, tal com diu Xavier Ferré, avança a poc a poc i tocant de peus a terra. Es planteja el futur amb optimisme, tot i que els preocupen els efectes del canvi climàtic, que volen combatre amb la plantació de varietats autòctones, com la macabeu, insígnia de la DO Tarragona.

 

11Onze s’està convertint en un fenomen com a primera comunitat fintech de Catalunya. Ara, llança la primera versió d’El Canut, la super app d’11Onze, per a Android i Apple. Des d’El Canut es pot obrir el primer compte universal al territori català.

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Cultura

Buil & Giné: fer conèixer el que tenim

5min lectura

Xavier Buil i Giné, conseller delegat de Buil & Giné, DO

Cultura

Celler Bouquet d’Alella: tradició i innovació

5min lectura

Bouquet d’Alella, es troba a la DO Alella. És un celler ubicat en

Cultura

Vins profundament empordanesos

5min lectura

Anna Espelt, directora i enòloga del celler, es planteja la



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Manuel Bullich BuenoManuel Bullich Bueno says:
    Manuel

    Molt bon article,
    Gràcies per donar-nos a conèixer els valors d’aquest celler.
    Haurem de tastar els seus vins.
    Salut

  2. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  3. Francesc Estafanell PujolFrancesc Estafanell Pujol says:
    Francesc

    Aprendre aquests valors que ens lliguen a la terra. M’ha agradat molt aquest article

  4. Mercè ComasMercè Comas says:
    Mercè

    Els romans, Tarragona i el vi. La cultura del vi no és un slogan. Es real, són les nostres arrels.

    • Silvia GranadoSilvia Granado says:
      Silvia

      Així és Mercè, el vi, és un món apassionant, ens seguim veient per La Plaça!

      Fa 1 mes
  5. alicia Coiduras Charlesalicia Coiduras Charles says:
    alicia

    Amb l’enoturisme s’ha aconseguit un coneixement dels nostres vins i cellers que ajuda a la difusio i a donar a conèixer els vins nostros

    • Elisabet Porqueras GarciaElisabet Porqueras Garcia says:
      Elisabet

      La cultura del vi, important al nostre país i que cal donar a conèixer, gràcies, Alícia pel teu comentari.

      Fa 1 mes

Deixa una resposta

App Store Google Play