Què has de fer si et vols canviar de banc?
Tramitar el traspàs d’un compte bancari a una altra entitat pot semblar un procediment complicat, però des de l’entrada en vigor de la nova normativa sobre el trasllat de comptes de pagament, canviar de banc és molt més senzill. T’expliquem els passos que has de seguir.
Enrere queden els dies en què si volies fer un canvi de banc, t’havies d’encarregar de totes les gestions i perdre el temps traspassant ingressos recurrents i rebuts domiciliats d’un compte a un altre. Amb l’entrada en vigor de la nova normativa sobre el trasllat de comptes de pagament, fer una portabilitat bancària s’ha convertit en un procés molt més ràpid i senzill. A més, aquest procediment serà gratuït tant per a tu com per al nou banc.
Com traslladar el meu compte d’un banc a un altre
Primer de tot, t’has d’adreçar al nou banc i sol·licitar el trasllat. Si comparteixes el compte amb una altra persona, qualsevol dels titulars pot iniciar la sol·licitud, però tots els titulars del compte haureu de signar el document per tirar endavant el procés.
Seguidament, se’t facilitarà un formulari de sol·licitud de trasllat de compte en el qual, entre altres coses, se t’informarà de les funcions que corresponen tant al teu banc actual com al teu banc futur. Així mateix, se’t demanarà una autorització per als tràmits corresponents per tal de traslladar els pagaments i ingressos que hagis triat de manera automàtica.
També es detallarà el termini màxim per realitzar les diferents fases i s’especificarà la data a partir de la qual les ordres permanents de transferència i els càrrecs domiciliats passen a efectuar-se en el nou banc (proveïdor de serveis de pagament receptor).
Quan el teu banc antic rebi el teu formulari de portabilitat del compte, s’obrirà un termini de dos dies hàbils per enviar la informació necessària per fer el trasllat. Un cop rebuda tota aquesta informació, el nou banc tindrà sis dies hàbils per fer els tràmits necessaris per mantenir les ordres de transferència i domiciliacions que hi hagués a l’antic compte i per facilitar les dades del nou compte a aquells que et feien transferències periòdiques, com ara la teva nòmina o pensió.
Tot i que la gran majoria de tràmits els farà el nou banc al qual traslladem el compte, hi ha la possibilitat que el client, com a titular, s’hagi d’encarregar d’aquells que corresponen al trasllat de domiciliació dels pagaments de gimnasos, escoles, petites empreses, etc. En aquests casos, el client haurà de posar-se en contacte personalment amb les persones o entitats que emeten aquests rebuts per a advertir-los del canvi de compte i facilitar-los el nou número al qual hauran de passar-los.
Què se’n fa del meu compte anterior?
Tingues present que l’antiga entitat bancària no podrà bloquejar les teves targetes de dèbit o crèdit abans de la data que hagis indicat a la sol·licitud. Recorda que és un procés que requereix cancel·lació expressa.
De la mateixa manera, si has sol·licitat tancar el compte, es farà en la data que hagis indicat, sempre que no hi tinguis pagaments pendents. Per altra banda, moltes persones consideren suficient desfer-se de la targeta del banc i deixar el compte buit. Tanmateix, recorda que això no implica que s’hagi tancat, de fet, el banc podria continuar cobrant comissions en aquest compte i si un dia es vol tancar, exigir totes les despeses pendents.
No oblidis que com a titular d’un compte ets responsable dels pagaments i has de ser el primer interessat a dirigir-te a la teva entitat bancària per a completar els tràmits del seu tancament si ja no la faràs servir. Només transcorreguts vint anys sense que el titular hagi efectuat moviments, el banc pot considerar el compte “abandonat” i traspassar el saldo a l’Estat.
11Onze és la fintech comunitària de Catalunya. Obre un compte descarregant l’app El Canut per Android o iOS. Uneix-te a la revolució!