Empreses de proximitat que inspiren: La Tavella, botiga online, exemple de sostenibilitat i compromís social

Les tendències de consum prenen un nou rumb marcat pel retorn als orígens i la compra responsable, amb la voluntat de fer prevaldre la qualitat per sobre de la quantitat i apostar per un producte natural i sostenible. 

La consciència social creix i, com a consumidors, cada vegada som més conscients que els recursos naturals són finits i que, per tant, també hauria de ser finita la seva utilització. Ens trobem en un punt de no retorn, amb alts índex de contaminació que acaben afectant, de forma directa o indirecta, la producció i el consum d’aliments. Davant d’aquest context, una part creixent del teixit empresarial es desvia del camí de la industrialització per tornar als orígens i apostar per l’única via amb un futur assegurat: la sostenibilitat.

  • Venda de proximitat: del camp a la taula

Venda ecològica, de proximitat, quilòmetre zero… són conceptes que cada vegada tenim més interioritzats i que es refereixen a la venda de productes, principalment agroalimentaris, des d’una perspectiva el màxim respectuosa amb el medi ambient. Es busca que la venda sigui directa al consumidor final o a través d’un únic intermediari, que el procés de producció limiti al màxim l’ús de productes químics i que en el sistema de distribució no es perdi ni la qualitat, ni els valors. De fet, la venda de proximitat és un concepte tan antic com la humanitat, però actualment són poques, tot i que cada vegada en són més, les empreses que aposten per aquest tipus de comerç i es desmarquen de la línia de les grans productores, marcades per un ritme de competitivitat cada vegada més accelerat i deshumanitzat. 

Actualment, a Catalunya el portal de la transparència comptabilitza més de 3.000 productors adherits a la venda de proximitat, una xifra que il·lustra la gran quantitat d’oferta existent arreu del territori i, per tant, la demanda creixent per part de la població, que cada vegada prioritza més fer una compra amb valors per davant d’una compra merament industrialitzada.

  •  La Tavella, un model d’ecologia, proximitat i compromís social

La Tavella és un exemple d’aquest canvi de tendència. Sostenible i compromesa socialment, l’empresa va néixer l’any 2006 amb una missió clara que s’ha mantingut amb el temps: crear llocs de treball per a persones amb discapacitat i trastorns mentals a través de la comercialització de productes agroalimentaris ecològics. La Fundació Viver del Bell-lloc va ser la promotora del projecte, al qual es va sumar uns anys més tard l’Associació Sant Tomàs – PARMO. Les dues entitats comparteixen la visió del projecte i sumen esforços per fer-lo créixer any rere any. 

Actualment, quinze anys després de la seva creació, el que pretenia ser un canal de venda de verdures ecològiques ha acabat sent molt més que això, fins al punt que s’hi pot trobar gairebé qualsevol mena de productes bàsics com carn, ous, pa o llet, i tots amb la certificació de producte ecològic. La fruita i la verdura segueixen sent el producte ecològic més venut que, en el seu cas, suposa un 80% de les vendes totals. En aquest sentit també influeix positivament sobre els clients la transparència en la informació, ja que el client sap en tot moment l’origen dels seus productes. Sense anar més lluny, el 40% de la producció prové de les finques que la Tavella té distribuïdes arreu de Catalunya, mentre que la resta es gestiona a través de productors de confiança, també de proximitat. Una dada que mostra, una vegada més, que els valors que la marca vol transmetre no són a través d’una etiqueta sinó amb fets reals, treballant i cuidant tots els processos dia a dia per fer-ho possible.

  • Valors que marquen, responsabilitat i comunitat

Ser una empresa compromesa implica crear un teixit empresarial suficientment sòlid perquè qualsevol dels agents que hi intervingui pugui plasmar aquesta idea en cadascuna de les seves accions. Des dels treballadors a la producció, passant pel sistema de vendes, la distribució o la comunicació. Una empresa sostenible ho ha de ser en tots i cadascun dels passos i només analitzant l’empresa de forma global és on es demostra què és i, sobretot, per què, i són els actes diaris els que validaran aquesta idea o la contraposaran amb els seus ideals. 

Però apostar per la sostenibilitat en el mercat actual, compensa? El seu cas demostra que sí, i molt. L’empresa finalitzava l’any passat amb una facturació que sobrepassava el milió d’euros, un 4,17% més que el període anterior, segons explicava el seu responsable, Alfredo Resines. L’aposta per una compra responsable i ecològica, sumada a la pandèmia i l’augment de les vendes en línia, va suposar un creixement per l’empresa, que en un any va triplicar el nombre de clients. 

Aconseguir això implica conèixer molt bé les necessitats dels clients i, en la mesura del possible, personalitzar l’experiència. Un sistema cada vegada més recurrent per aconseguir un tracte personalitzat, però rendible per l’empresa és el sistema de subscripcions, un mètode que La Tavella també ha incorporat i que permet als clients escollir el tipus de cistella que vol rebre cada mes. Comoditat i flexibilitat sense sortir de casa, dues qualitats que caracteritzen al consumidor actual, altament influenciat per les noves tecnologies i amb facilitat per comprar de forma digital.

  •  Xarxes socials, l’altaveu dels projectes socials

Per La Tavella, com tants altres projectes, comptar amb un canal de venda en línia ha suposat un canvi estratègic considerable que els ha obert les portes a un mercat molt més atractiu, però també competitiu. La difusió és clau en aquests casos, ja que la xarxa ha esdevingut l’aparador més gran del món. El que no apareix a les xarxes, no existeix. I en el cas de La Tavella el repte era doble, per una banda vendre els productes en si, i per l’altra, i més important, vendre els valors que hi ha darrere del projecte, la seva raó de ser. 

No hi ha dubte que en aquest cas això s’ha aconseguit i la feina ben feta, des de l’honestedat i la sostenibilitat, ha donat els seus fruits que el públic ha sabut apreciar. Una vegada més, es demostra que en el món digital calen paraules, però també fets. És així com un petit projecte marca tendència en l’àmbit social, demostrant que una altra manera de treballar i relacionar-se amb l’entorn és possible i que l’aposta per la sostenibilitat és, sens dubte, l’estratègia més atractiva de cara al futur. 

Equip Editorial Equip Editorial
  1. Jordi MorenoJordi Moreno says:
    Jordi

    Guauu “La Tavella” no coneixia aquesta botiga de proximitat online 🤩 Merci!

    • Càrol RafalesCàrol Rafales says:
      Càrol

      Genial, Jordi! És fantàstic poder haver-te donat a conèixer “La Tavella”

      Fa 2 anys
  2. Daniela SimónDaniela Simón says:
  3. Manel LopezManel Lopez says:
    • Jennifer Roca Civit says:

      Celebrem que t’agradi aquest article, Manel. Ens veiem per La Plaça!

      Fa 3 anys
  4. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  5. Joan BringuesJoan Bringues says:
    Joan

    Aquestes entitats son un gran pas, però al que t’allunyes de la seva proximitat local, no et son útils, no et serveixen o bé les despeses d’enviament son importants

  6. David MateosDavid Mateos says:
    David

    Amb iniciatives i empentes com aquesta, la gent d’un pais tira endavant !!
    Ànims!!!

    • Mireia Sitjà López says:

      Gràcies, David pel teu comentari, ens veiem per la Plaça salut i encert!

      Fa 3 anys
  7. Antonio Calderón NarváezAntonio Calderón Narváez says:
    Antoni

    A casa som clients des de fa uns mesos i estem molt contents. Fem cistella de fruita i verdura i també afegim pa i ous. Has de tenir clar que son productes de temporada, la majoria de proximitat tot i que pots trobar platans de Canàries tot l’any

    • Jordi CollJordi Coll Planas says:
      Jordi

      Hola, Antonio! Doncs si, tens raó amb el que dius. Moltes gràcies pel teu comentari.

      Fa 3 anys
  8. alicia Coiduras Charlesalicia Coiduras Charles says:
  9. Anna RibesAnna Ribes says:
    Anna

    Nosaltres mantenim en el nostre establiment un punt de recollida dels seus productes perquè ens agrada la seva filosofia de treball i el seu projecte.

    • Marc Jara Gimeno says:

      Aquests projectes amb valor i compromís valen molt la pena. Moltes gràcies per ajudar-los, Anna.

      Fa 3 anys
  10. Laura León AmatLaura León Amat says:
    Laura

    El moviment es demostra caminant… Doncs com bé dieu aquí, calen fets i no paraules✊✊‼️

    • Joan BenedictoJoan Benedicto says:
      Joan

      Exacte! Es tracta d’actuar d’acord als valors propis i si cadascú hi posa una mica de la seva part podrem obtenir grans resultats!

      Fa 3 anys
  11. Carles Mateu del Rio i de BatlleCarles Mateu del Rio i de Batlle says:
    Carles Mateu

    Ole, olé i olé, seguim lluitant.

  12. Jordi FerréJordi Ferré says:
    Jordi

    Si volem vendré productes, hem de ser honestos. I això val per tot tipus de negocis.

    • Miriam Frías says:

      Així és, Jordi! Totalment d’acord, honestedat per davant de tot. Gràcies i benvingut a La Plaça!

      Fa 3 anys
  13. Anònim says:

    La pandèmia ens va fer cambiar molts dels consums que teniam , jo ho vaig coneixia . Això es bo de debò

    • Miriam Frías says:

      És cert Manel, la pandèmia ha modificat molts dels nostres hàbits i tendències que teníem fins ara. I aquest és un exemple. Gràcies i benvingut a La Plaça!

      Fa 3 anys
  14. Josep RuaixJosep Ruaix says:
    Josep

    Molt be 👍

    • Miriam Frías says:

      Gràcies, Josep! Ens alegra que t’hagi agradat l’article. Benvingut a La Plaça!

      Fa 3 anys
  15. alicia Coiduras Charlesalicia Coiduras Charles says:
    Alicia

    Bon articke i millor contingut, apistar pel l’honestitat i la sostenibilitat es apostar pel futur

    • Miriam Frías says:

      Correcte, Alícia. Són dos pilars bàsics per avançar com a societat a la recerca d’un futur molt més sostenible i amb més possibilitats. Gràcies i benvinguda a La Plaça!

      Fa 3 anys

Deixa una resposta

App Store Google Play