La (ir)responsabilitat ètica de la banca

Macrotendències com la temuda estagflació o la digitalització de la banca tradicional, que ha traït el seu compromís de servei al client, afecten directament les nostres finances. La directora d’11Onze District, Gemma Vallet, analitza al programa Territori 17 com podem fer front a aquestes grans tendències i destaca el paper que tenen la informació de qualitat i l’esperit crític per gestionar-les.

 

La macrotendència de la digitalització ha portat a la banca tradicional a tancar milers d’oficines per estalviar diners “en atenció a la gent”, com explica Gemma Vallet, tot i la “responsabilitat ètica” que haurien de tenir aquestes entitats que es van comprometre a donar un servei.

Això ha fet que altres companyies de l’ecosistema financer busquin “solucions innovadores” per cobrir aquestes mancances, apunta Vallet. La directora d’11Onze District posa l’exemple d’11Onze a Casa, una “solució híbrida” que es va posar en marxa a finals de 2021, quan s’intuïa que el tancament d’oficines bancàries “significaria un col·lapse de l’atenció al client”. És tan senzill com accedir a una web i reservar hora amb una persona per parlar cara a cara, un detall que Vallet destaca per la necessitat de contacte humà.

La digitalització, que s’ha accelerat a causa de la covid, ha generat una “bretxa digital”, segons Gemma Vallet. Per superar-la, “hi ha tota una sèrie de solucions que, donat que la banca no les està donant, les han d’oferir altres agents, siguin institucions o companyies”, afirma Vallet. Per això, la directora d’11Onze District insta a “reclamar aquests drets com a consumidors” per a que les entitats financeres comencin a adoptar solucions innovadores.

La informació, clau per entendre l’actualitat econòmica

Tot i l’elevada inflació, que al juny ha arribat al 10,2 %, encara no ens trobem en un escenari d’hiperinflació, segons Vallet, però sí que es pot començar a parlar d’estagflació: “Des de mitjans o finals de 2021 ja es veia que el PIB es començava a aturar. I alhora el que succeeix és que els preus van a l’alça. I també es provoca un altre efecte que és l’augment de la desocupació. Aquests tres factors són els que caracteritzen l’estagflació”.

Per afrontar aquest convuls escenari econòmic, Vallet destaca la necessitat d’informar-se amb la font correcta, aquella “que sigui la més neutra i veraç possible”, i contrastar-la. En l’era de les xarxes socials, la directora d’11Onze District recomana desconfiar de missatges difícils d’entendre perquè darrere de la seva complexitat probablement s’amaga una “voluntat de manipulació”.

Una dificultat afegida és l’escàs esperit crític que tradicionalment s’ha fomentat des del sistema educatiu del nostre país. De fet, Gemma Vallet recorda que a la Generació X també se la coneix com a “generació silenciosa perquè escolten i no diuen res, i amb això són molt vulnerables davant la informació”. Per sort, aquesta tendència es comença a trencar, segons Vallet, amb la Generació Z, que “sí que té un punt de vista crític”.

 

11Onze és la comunitat fintech de Catalunya. Obre un compte descarregant la super app El Canut per Android o iOS. Uneix-te a la revolució!

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

11Onze

“La banca estalvia diners”

2min lectura

La digitalització dels serveis financers ha vingut

11Onze

“La gran banca i els serveis mínims”

3min lectura

Les patronals bancàries han arribat a un acord amb el

11Onze

“La comunitat pot vèncer la gran banca”

3min lectura

La ciutadania, sobretot la més vulnerable, sent que les entitats



Equip Editorial Equip Editorial
  1. James SeneJames Sene says:
    James

    Excellent gemma👌🏿

  2. Manuel Bullich BuenoManuel Bullich Bueno says:

Deixa una resposta

App Store Google Play