Les ciutats de 15 minuts ja són realitat

T’imagines tenir tot allò que necessites en un radi de 15 minuts caminant? Aquest és l’objectiu de les anomenades “ciutats de 15 minuts”, un nou concepte d’urbanisme on els desplaçaments disminueixen i els serveis es descentralitzen.

 

La ciutat de 15 minuts és un projecte impulsat pel professor i científic franco-colombià Carlos Moreno, expert en urbanisme, que aposta per un model de ciutats intel·ligents, pensades per als seus habitants. Una idea que cada vegada s’allunya més de la utopia i va prenent forma en algunes ciutats del món.

La idea és clara: la planificació urbana se subordina avui a l’asfalt, en un model on els cotxes són els protagonistes. La resta de la ciutat s’hi ha adaptat durant dècades. Però, quan la transició energètica és una realitat i els mitjans de transport opten per fonts d’energia lliures de carboni, també ha de canviar la forma en què imaginem l’urbanisme. Aquí és on Carlos Moreno proposa la seva iniciativa, que implica canviar el ritme de vida, en una ciutat creada, no perquè sigui útil, sinó sobretot perquè pugui ser viscuda. 

 

La ciutat que et permet guanyar temps

El temps és un dels principals problemes a les ciutats. La immediatesa, l’obligació de tenir-ho tot al moment, l’estrès que suposen els desplaçaments massificats i el temps que invertim en cada trajecte. Cal reduir els desplaçaments, i això només s’aconseguirà si la població pot satisfer totes les seves necessitats en un radi aproximat de 15 minuts, sigui a peu o en bicicleta. Parlem de viure, treballar, proveir-se de productes bàsics, cuidar (salut i farmàcies), aprendre i gaudir. És imprescindible, per tant, dotar cada zona de la ciutat d’un teixit empresarial i cultural heterogeni, eficient i de proximitat. L’optimització de l’oferta i l’ús de la tecnologia seran clau per obtenir models de negoci col·laboratius i compartits. 

En aquest model s’aposta per la bicicleta com a principal mitjà de transport, tal com fan als països nòrdics, perquè és molt més sostenible per al medi ambient i substancialment més econòmica per a l’usuari. L’aposta per ciutats verdes també comporta beneficis de salut física i mental, perquè aconsegueix que els habitants se sentin a gust formant part de la comunitat, i que redueixin l’estrès, amb un ritme de vida més pausat i conscient. 

 

 

L’escola, epicentre de la comunitat

L’espai és l’altre element protagonista que molt tímidament s’està reconquerint en forma de zones verdes, carrils bici o carrers de vianants. Reduir desplaçaments suposaria destinar menys espai a vehicles i, per tant, més espai per a les persones. Els centres educatius també guanyen protagonisme, i s’obren a la comunitat i es configuren com un espai més de socialització fora de l’horari acadèmic, ja que s’aprofiten les instal·lacions per a un ús comunitari. 

L’altre repte de les noves ciutats és la inclusió i el compromís social. Aquest model va més enllà de l’urbanisme i busca crear ciutats on tothom hi tingui cabuda, sense discriminació. Suposa la creació d’un model econòmic enfocat a les necessitats reals i actuals, que serveixi per reduir desigualtats, tant d’accés a l’habitatge com d’accés a zones verdes degudament cuidades.

 

De la utopia a la realitat

Els darrers anys, diverses ciutats del món s’han interessat o, fins i tot, han començat a aplicar aquest model. És el cas de Portland, als Estats Units, una de les primeres a aplicar aquesta idea el 2000. Des d’aleshores, s’ha treballat i es treballa amb un sol objectiu: que el 2030 el 90% de la població es pugui desplaçar a peu o en bicicleta per a accedir als serveis bàsics. El 2018 Melbourne optava per aquesta política, aplicada, ara per ara, a tres zones de la ciutat. París, Milà i diverses ciutats sueques també se sumen a la llista creixent de municipis que redissenyen l’urbanisme per posar la sostenibilitat i la ciutadania al centre.

 

Vols ser el primer a rebre les últimes notícies sobre 11Onze? Clica aquí per subscriure’t al nostre canal de Telegram

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Sostenibilitat

Micromobilitat

5min lectura

Desplaçar-se per la ciutat amb un vehicle des de fa temps és un mal de cap, sobretot si es va

Sostenibilitat

L’hora de redissenyar les ciutats

4min lectura

Els nous estils de vida a la ciutat, demanen reurbanització.

Cultura

On viure si marxo de Barcelona?

3min lectura

Barcelona encapçala el llistat de les poblacions catalanes amb



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Rosa Pinadella DinaretRosa Pinadella Dinaret says:
    Rosa

    Cal recuperar el tarannà de barri o de ciutat de 15 minuts, tant de bó s’aconsegueixi a les grans ciutats catalanes aquest objectiu!

  2. Anònim says:

    Jo soc d’aquets dels 15 minuts o meig , només surto del meu poble per anar a la feina , tot el que pugui fer al meu barri ho faig, a pendre a fer servir el petit comerç de proximitat seria el primer que tindríem que fer, hon el comerciants acabem se’n els teus amics.

    • Elisabet Porqueras Garcia says:

      El comerç de proximitat dona vida als pobles i a més tots ens coneixem. Gràcies pel teu comentari Manel, ens veiem per La Plaça

      Fa 3 anys
  3. Alfons CivitAlfons Civit says:
    Alfons

    Less ciutats de 15 minuts ja existien al nostre país, quan l’Eixample o els nuclis antics de Gràcia, Sant Andreu, o Sants – i també altres ciutats mitjanes de Catalunya- tenien la seva pròpia combinació d’habitatge, comerç i tallers o oficines. El tancament de molts petits comerços i el creixement d’altres nuclis de població sense aquesta tradició (ei, “tradició” de finals del XIX, només) han generat aquestes grans superfícies i els sectors especialitzats: urbanitzacions d’habitatges més o menys dispersos, zones de negocis, zones de tallers i fàbriques, i grans superfícies comercials.
    A Gràcia part de la tendència s’ha revertit i hi ha, novament, aquesta combinació en la que tot és a menys de 15 minuts caminant – però perquè hi ha una massa crítica suficientment gran i això també es nota perquè el que hi manca és el verd (compareu-ne la densitat de població amb la de Hong Kong o la de Mumbai, i les de Londres o Brussel·les).
    En definitiva, no ens cal un model “nou” americà pensat, sovint, per als models de ciutats mitjanes americanes o nòrdiques; simplement, hem de recuperar allò que el creixement descontrolat ens ha anat prenent. I en el cas de la Catalunya interior, això necessita recuperar la població que va haver de marxar per la pèrdua de les collites amb les glaçades de 1956.

    • Pilar Oltra Vigueras says:

      De fet és el que dius, ja ho tenim i no en fa tant que així eren la majoria dels nostres pobles, petits barris i fins i tot ciutats, una comoditat tenir-ho tot a l’abast d’una caminada o d’anar en bici, la d’hores que guanyaríem…. Gràcies, Alfons per la teva aportació, seguim per La Plaça

      Fa 3 anys
  4. Carles Mateu del Rio i de BatlleCarles Mateu del Rio i de Batlle says:
    Carles Mateu

    Un projecte molt interessant. Estaria molt bé aconseguir-ho.

    • Jordi CollJordi Coll says:
      Jordi

      Doncs si, Carles, aniria molt bé per tot, sobretot pel planeta!!! Gràcies pel teu comentari.

      Fa 3 anys
  5. Ricard Calvo VilanovaRicard Calvo Vilanova says:
    Ricard

    Bon concepte

  6. alicia Coiduras Charlesalicia Coiduras Charles says:
    Alicia

    Tak i com ha dit en Pere petits pobles on viuee sigui el que vol dir aquest mor,amb tot el seu significat
    Ciutats i pobles tot a 15 minuts ,meravellós

    • Xavier says:

      Gràcies, Alícia. Un bonic concepte que pot ser una realitat i que és extensible per projectes d’habitatge futurs.

      Fa 3 anys
  7. Laura CarlúsLaura Carlús says:
    Laura

    Una utopia meravellosa💚

    • Sergi Colell Vázquez says:

      Doncs si, esperem que es pugui tornar amb real, moltes gràcies per comentar a la plaça!

      Fa 3 anys
  8. Pere SorianoPere Soriano says:
    Pere

    Si no podem viure fora de les ciutats, fem que aquestes siguin una unió de petits pobles amb tot a l’abast per viure, treballar i gaudir. Perfecte.

    • Mireia Cano says:

      Ho has resumit a la perfecció, Pere! Aquesta és la filosofia de les ciutats de 15 minuts.

      Fa 3 anys
  9. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:

Deixa una resposta

App Store Google Play