

CAS WEAVR: 11Onze defensa els seus usuaris
Els usuaris d’11Onze han rebut una comunicació per part de Weavr-Paynetics, proveïdors dels comptes d’El Canut, anunciant la decisió unilateral de finalitzar el servei a mitjan juny. Per què passa això, ara?
És ben senzill: Weavr-Paynetics ha estat fallant en el seu servei, arribant a bloquejar els diners de diversos usuaris d’11Onze sense cap justificació. Des d’aleshores 11Onze defensa els seus clients, ha aturat els pagaments a Weavr fins que es resolguin els casos pendents i ha elevat una queixa al Banc Central de Bulgària i a la Financial Conduct Authority del Regne Unit. 11Onze no permetrà que cap usuari vegi vulnerats els seus drets sense conseqüències.
“No cobraran si no tornen els diners dels nostres usuaris. No negociarem res que no sigui això. Precisament la comunitat ha de servir per defensar els drets de cadascun dels seus membres amb la força del grup”, així s’adreçava James Sène president d’11Onze als seus treballadors després que Weavr-Paynetics enviés una notificació de finalització del servei a tots els usuaris d’El Canut. Una maniobra, la d’adreçar-se directament als usuaris d’11Onze, que busca provocar un dany reputacional a l’entitat catalana per doblegar-la en aquest cas. La resposta d’11Onze, però, ha estat contundent: dona 7 dies a Weavr per retractar-se de la finalització del servei i per desbloquejar els fons dels usuaris d’El Canut.
Qui és qui
En primer lloc cal tenir clar qui és qui en aquest afer. Paynetics és l’entitat financera que ofereix l’IBAN búlgar i que és dipositària dels comptes, mentre que Weavr és l’agent britànic que proveeix el servei perquè 11Onze el pugui oferir a la seva comunitat. És a dir, quan hi ha una alta, 11Onze compila la documentació de l’usuari, Weavr la verifica i autoritza la creació d’un compte a Paynetics. Això vol dir que, cada vegada que hi ha una incidència, l’equip de Back-Office d’11Onze la gestiona amb Weavr.

“No cobraran si no tornen els diners dels nostres usuaris. No negociarem res que no sigui això!”
Cronologia dels fets
La Llei Antiblanqueig de la Unió Europea obliga les entitats financeres a acreditar l’origen lícit dels fons que els seus clients ingressen. És un procediment estandarditzat al qual se sotmeten totes les entitats. 11Onze i els seus usuaris sempre han complert entregant la documentació requerida, però, tot i això, Weavr ha bloquejat injustificadament els diners d’alguns usuaris d’11Onze. Tal com explica el director financer d’11Onze, Oriol Tafanell: “davant de la intolerable lentitud per a desbloquejar aquests dipòsits (parlem de mesos i anys en alguns casos), vam decidir deixar de pagar per uns serveis que no s’estaven prestant degudament al mes de juliol de 2024”. És a dir, la resposta d’11Onze va ser diàfana: compliu amb les vostres obligacions degudament, aleshores tornarem a pagar pels vostres serveis, com havíem fet fins ara.

“És intolerable la lentitud de Weavr per a desbloquejar els dipòsits.”
Segons Tafanell, “d’ençà d’aleshores, es van anar desbloquejant alguns dipòsits, però ara per ara, encara n’hi ha que no han tingut aquesta sort, tot i haver complert, per part nostra i dels nostres clients, amb tots i cadascun dels requeriments, alguns surrealistes, que se’ns han demanat per al seu desbloqueig. Aquesta situació enrocada, la nostra negativa a pagar si no es desbloquegen tots els dipòsits, ens va portar a escriure al Banc Nacional de Bulgària (supervisor de Paynetics AD) i a la Financial Conduct Authority del Regne Unit (supervisora de les pràctiques bancàries)”.
Mea culpa de Weavr
I què en deia de tot plegat Weavr quan reclamava que 11Onze tornés a pagar regularment? Que era cert, que havien fallat en els seus serveis. En un correu del 25 de febrer de 2025 adreçat a 11Onze, el director executiu adjunt de Weavr, Jon Burrell, afirmava que: “soc conscient que hi ha hagut una sèrie de problemes operatius històrics, incloent-hi un cas pendent de llarga duració. Tingui la seguretat que ara estic supervisant personalment el nivell del servei que se’ls presta, incloent-hi l’escalament del mencionat problema de llarga duració per garantir la resolució més ràpida possible”. Dos mesos després encara no han desbloquejat els diners d’aquest usuari d’11Onze. Ara és només un cas. Un usuari d’11Onze que fa massa temps que té els seus diners bloquejats injustificadament. I la resposta d’11Onze és la mateixa que donaríem per qualsevol dels usuaris individuals de l’entitat: defensar els membres de la comunitat davant de qualsevol abús bancari. Des d’11Onze, lamentem profundament que aquest abús vingui d’un dels nostres proveïdors i anunciem requeriments a les autoritats pertinents (European Bank Authority, Financial Conduct Authority UK, Banc Central de Bulgària) perquè facin la intermediació necessària o sancionin Weavr.

“No m’importa que siguin 10 euros amb 35 cèntims o 30.000. Són dels clients i punt.”
La proposta inacceptable
Actualment, els diners impagats per 11Onze a Weavr són el doble de l’import retingut per Weavr als seus clients. S’ha arribat a aquest punt perquè 11Onze va retenir pagaments pel valor dels dipòsits bloquejats. Des d’aleshores han passat molts mesos i Weavr no ha desbloquejat tots els fons. Finalment, l’entitat va fer una proposta inacceptable per 11Onze: que l’entitat abonés el 50% de la facturació acumulada i que ens oblidessim dels dipòsits retinguts. La resposta de James Sène, president d’11Onze, és contundent: “El que no entén Weavr, és que no volem intercanviar euros retinguts indegudament dels nostres clients per euros de facturació seva cap a 11Onze. No entrarem en això perquè posa en risc a qualsevol membre d’11Onze, no acceptarem comerciar amb els seus drets de la nostra gent. No ho farem MAI, passi el que passi, no hem fet tot aquest camí per renunciar als nostres drets. El que ens va fer aixecar-nos del sofà per crear 11Onze va ser la idea de garantir la llibertat de les persones a disposar, únicament ells, de l’ús dels seus diners. A mi no m’importa que siguin 10 euros amb 35 cèntims o 30.000 euros. Són del client i punt”.
A continuació i, per tal de ser transparents amb els usuaris d’11Onze, compartim els missatges clau en aquest conflicte entre Weavr-Paynetics i 11Onze. A través d’11Onze Magazine i de la nostra newsletter continuarem informant puntualment d’aquest cas i continuarem donant a conèixer documentació rellevant per a la comunitat.