El sector automobilístic europeu no aixeca el cap
La indústria de l’automoció europea es troba en un moment crític a conseqüència dels alts costos de producció, la pèrdua de competitivitat en vers les marques xineses i de les polèmiques exigències legislatives de la UE. El nou reglament europeu antiemissions que entra en vigor el gener de 2025 pretén avivar unes vendes de cotxes elèctrics estancades i vindrà acompanyat de multes multimilionàries que poden acabar d’enfonsar uns dels pilars de la indústria europea.
La Unió Europea obre el 2025 amb la posada en marxa de la normativa CAFE (per les sigles en anglès, Clean Air for Europe) que obliga que la mitjana d’emissions de CO₂ en els vehicles de cada fabricant es redueixi en un 15 % en comparació amb els nivells del 2021. Entre 2030 i 2034, s’exigirà una reducció del 55% de les emissions dels turismes nous i del 50% en cas de furgonetes.
La normativa CAFE es va aprovar en 2019 i preveu un pla de reducció gradual de les emissions dels vehicles nous comercialitzats a la Unió Europea amb l’objectiu de prohibir les vendes de vehicles de combustió de gasolina, dièsel i híbrids a partir del 2035.
Fins ara, aquest topall estava en 115,1 g/km i des del gener 2025 es reduirà fins a 93,6 g/km. A més, les marques s’enfronten a una multa de 95 euros per cada gram que superi aquest límit, multiplicat pel nombre de cotxes venuts.
La indústria de l’automòbil europea entre l’espasa i la paret
L’Associació Europea de Fabricants d’Automòbils (ACEA, per les seves sigles en anglès) fa temps que adverteix que la indústria de l’automòbil europea probablement no serà capaç de complir el reglament i que pot arribar a pagar fins a 16.000 milions d’euros en multes, xifra que amenaçaria la viabilitat de tota la indústria automobilística europea.
Segons declaracions fetes per la patronal a Europa Press, les vendes de vehicles elèctrics a Europa estan estancades sobre el 13% de la quota de mercat, 10 punts percentuals menys per sota del que haurien d’estar: “Una bretxa massa gran per a tancar-la a temps”.
Els fabricants de cotxes adverteixen que l’adopció massiva del vehicle elèctric, necessària per complir aquestes normatives, no està avançant al ritme esperat. Això es deu a factors com l’elevat preu dels vehicles elèctrics, la manca d’infraestructures de càrrega adequades i les reticències dels consumidors.
En aquest context, es crea una paradoxa segons la qual els fabricants es poden veure obligats a aturar la producció i vendes de cotxes de combustió per compensar la manca de vendes de cotxes elèctrics a fi d’evitar les multes multimilionàries. Tanmateix, afectant encara més la poca rendibilitat de les marques i agreujant les reduccions de plantilla i el tancament de fàbriques.
Les grans marques europees parlen de “potencials danys irreversibles” si no es redueixen les exigències mediambientals i ja fa mesos que estan anunciant retallades de producció, tancaments de fàbriques i un replantejament del seu objectiu de convertir-se en fabricants de vehicles purament elèctrics abans del final d’aquesta dècada.
El repte xinès i la competitivitat en risc
La competència del sector automobilístic de la Xina està erosionant la quota de mercat de la indústria de l’automòbil europea. Els costos de producció a Europa, incloent-hi salaris elevats i preus energètics disparats gràcies al gol en pròpia porta que han significat les sancions contra Rússia, fan que els fabricants europeus tinguin desavantatges respecte als seus competidors xinesos. Aquests últims, amb el suport d’una cadena de subministrament més eficient i subsidis governamentals substancials, estan expandint ràpidament la seva presència al mercat global.
La Unió Europea (UE) ha reconegut aquest desafiament i està intentant respondre amb polítiques de proteccionisme econòmic, però de rebot, també està castigant als fabricants de cotxes europeus que han deslocalitzat la seva producció a la Xina.
Per la seva part, alguns països europeus com França, Itàlia i Romania han intentat sense èxit pressionar a Brussel·les per a retardar l’aplicació de la normativa o de les multes. No obstant això, tenint en compte que el sector de l’automòbil representa el 7% del PIB de la UE i el 6,1% de l’ocupació, amb 13,8 milions de llocs de treball directes o indirectes, no es pot descartar que la Comissió Europea proposi possibles canvis a aquest reglament davant el Parlament Europeu després de redactar el seu informe avaluant l’execució de la nova normativa.
11Onze és la fintech comunitària de Catalunya. Obre un compte descarregant l’app El Canut per Android o iOS. Uneix-te a la revolució!