Les rutes de transport marítim i la inflació

Encara que persisteixen les pujades de costos en les rutes des del nord d’Europa a Àsia, comencen a baixar en el sentit contrari. Tanmateix, el desmesurat encariment del transport marítim experimentat en els últims mesos posa en risc el control de la inflació.

 

La resposta armada iniciada el novembre passat per Ansar Al·lah, la resistència islamista més coneguda com a hutíes i que opera al Iemen, al genocidi que està tenint lloc a Gaza, va disparar exponencialment els costos del transport marítim.

Durant les tres primeres setmanes dels atacs als vaixells que transiten pel mar Roig amb destinació al canal de Suez, l’índex Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), el que mesura les tarifes dels productes importats de la Xina, va incrementar en més d’un 160%. Les pujades de preus havien anat guanyant força, sobretot després de les represàlies dels EUA i el Regne Unit contra les forces hutíes.

Per una banda, els vaixells han de cobrir rutes més llargues evitant el mar Roig i el canal de Suez, però les companyies de transport també han aprofitat la conjuntura per actualitzar preus a l’alça. En qualsevol cas, nous vaixells estan augmentant l’oferta i reduint els costos, de manera que ja es pot observar com el preu dels nolis (preu acordat pel lloguer total o parcial d’un vaixell) per als trajectes entre països asiàtics i Europa han començat a baixar.

Segons l’índex global que elabora Freightos (Global Contenidor Freight Index), el cost d’un contenidor de 60 metres cúbics per a transportar mercaderia des de la Xina i l’est d’Àsia al nord d’Europa ha passat de 5.492 dòlars el 19 de gener a 5.455 dòlars el dia 26, la qual cosa suposa un descens del 0,7%. La baixada de preus és més evident en els trajectes des d’Àsia als països del Mediterrani, en els quals els nolis han baixat un 4,8% en passar de 6.772 dòlars a 6.448 en les mateixes dates. No obstant això, persisteixen les pujades d’un 8% en les rutes des del nord d’Europa a Àsia i d’un 5,5% des del Mediterrani al continent asiàtic.

 

El control de la inflació a la corda fluixa

El coordinador del grup de treball Àsia-Pacífic del Club d’Exportadors, Ramón Gascón, adverteix EFE que “els preus encara no s’han traslladat al consumidor, però acabarà ocorrent si la situació s’allarga”. I és que disrupció logística amenaça de desestabilitzar cadenes de muntatge d’indústries especialment sensibles als retards en el transport, com la del sector de l’automòbil, i elevar els preus per als consumidors.

Tanmateix, els experts consultats per EFE alerten que el retard en l’arribada de productes clau per al sector alimentari com l’oli de palma, el blat de moro i l’arròs, pot contribuir a la pujada de preus en un moment en el qual Europa i gran part del món fa mesos que implementen mesures per a intentar contenir la inflació.

Tenint en compte que, segons un informe recent de l’FMI, els preus d’importació equivalen al 40% de les variacions globals de la inflació que ha afectat els consumidors europeus en els dos últims anys, no es pot descartar que aquest últim augment de costos es traslladi als consumidors finals.

Si vols descobrir la millor opció per protegir els teus estalvis, entra a Preciosos 11Onze. T’ajudarem a comprar al millor preu el valor refugi per excel·lència: l’or físic.

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Estalvis

L’or de Preciosos 11Onze supera de nou la inflació

3min lectura

Tot i que va experimentar algunes fluctuacions al llarg...

Economia

És hora de reindustrialitzar la Unió Europea

4min lectura

Brussel·les vol assegurar la sobirania de la Unió...

Economia

La xacra del capitalisme clientelar

4min lectura

El model econòmic occidental es caracteritza, des de...



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  2. Manuel Bullich BuenoManuel Bullich Bueno says:

Deixa una resposta

App Store Google Play