Quan no hi ha diners per fer vacances

El sector turístic comença a aixecar cap després de dos anys infaustos a causa de les restriccions provocades per la pandèmia. De totes maneres, la cerca del “màxim estalvi” en les vacances s’ha tornat una prioritat per a moltes persones i el 12% de la població continuarà quedant-se a casa un estiu més, en molts casos per raons econòmiques.

 

Malgrat la millora en la situació sanitària i la relaxació de les mesures per evitar contagis, el 12% de la població segueix sense tenir previst viatjar enguany per vacances, segons un estudi de l’Observatori Nacional del Turisme Emissor. Es tracta d’un percentatge apreciable, tot i que la situació ha millorat considerablement per al sector turístic respecte a l’any passat, en què gairebé un terç dels enquestats es plantejaven quedar-se a casa.

En la meitat dels casos, els enquestats que no viatjaran enguany addueixen raons econòmiques, sent l’increment dels preus (25%) i el descens dels seus ingressos (20%) les causes més habituals. El percentatge dels qui han renunciat a viatjar per temors relacionats amb la pandèmia s’ha reduït del 23 % de fa un any a tan sols el 12 %.

Una de les grans tendències que destaca l’estudi per a aquest estiu és “el paper clau de la flexibilitat del viatge i la política de cancel·lació” en la contractació de les vacances. En aquest sentit, el 41 % dels enquestats es plantegen contractar una assegurança de cancel·lació; el 27 %, una assegurança d’accidents; i el 24 % una assegurança mèdica.

El 37 % dels viatgers ja havien fet alguna reserva per a les seves vacances d’estiu al maig, quan es va realitzar l’enquesta, però gairebé un de cada tres (31%) afirmaven que esperarien i farien la seva reserva “tan tard com sigui possible per estar segurs”.

 

Vacances ‘low cost’

Una altra de les grans tendències que apunta l’informe per als viatges d’enguany és “la cerca del màxim estalvi”. L’import mitjà que cada persona preveu gastar en les vacances segueix per sota de les xifres anteriors a la pandèmia, encara que enguany s’interromp la tendència decreixent que es mantenia des del 2018. Així, el pressupost és de 610 euros per persona, 44 euros més que en 2021. Es preveu que les principals despeses siguin l’allotjament (34 %), la restauració (25 %) i el transport (20 %).

Quant al tipus de vacances, el turisme de sol i platja és clarament majoritari (41 %), seguit a molta distància pel familiar (15 %), el de relax (15 %) i el cultural (14 %). Respecte a l’estiu de 2021, descendeix fins al 60 % la proporció de persones que viatjaran dins de l’Estat espanyol i augmenta la proporció dels qui opten per un destí internacional (18 %) o combinen totes dues opcions geogràfiques (22 %).

Malgrat la lleugera recuperació dels viatges amb destinacions internacionals, segueixen per sota dels nivells previs a 2020 i l’interès per les diferents àrees geogràfiques és molt desigual. En aquest sentit, Europa és el destí que més interès suscita, mentre que el poder d’atracció d’altres continents continua sent minoritari. L’avió experimenta una clara recuperació, pròxima ja als valors anteriors a la pandèmia, encara que el cotxe particular continua sent el mitjà de transport estrella, ja que és el triat per dos de cada tres enquestats.

La majoria dels viatgers (56 %) gaudirà d’unes vacances d’estiu com a mínim de 8 dies i un 14 % superaran els 15 dies. Agost és el mes protagonista de les vacances d’estiu per al 42 % dels enquestats, mentre que juliol és el mes triat en el 29 % dels casos.

L’hotel es consolida en 2022 com el tipus d’allotjament més popular (36 %), en augmentar 9 punts respecte a 2021, seguit de l’apartament turístic (22 %). En canvi, l’allotjament propi (21 %) experimenta un descens d’11 punts respecte a l’any passat i 18 respecte a 2020, un any en què va augmentar enormement per la pandèmia.

 

Un sector en recuperació

Segons l’estudi, les dades semblen constatar l’inici de la recuperació del sector turístic, ja que algunes de les xifres s’estan aproximant a les prèvies a la pandèmia. En aquesta progressió estarien jugant un paper clau “la millora de la situació sanitària i l’obertura (o la relaxació) de les mesures adoptades en els diferents països, relatives a la mobilitat i seguretat dels viatgers”.

Tot i això, l’informe adverteix que les dades positives no han d’eclipsar els grans reptes i incerteses: “una creixent inflació, l’alentiment de la taxa de creixement del PIB i la pèrdua de poder adquisitiu dels ciutadans”.

D’acord amb les dades de l’Enquesta de Turisme de Residents elaborada per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), els residents en l’Estat espanyol van realitzar 143 milions de viatges durant 2021, un 41% més que l’any anterior. Catalunya va ser el segon destí més popular, triada pel 14% dels turistes espanyols. A més, els catalans vam acumular durant 2021 el major percentatge de viatges (18% del total) i la nostra despesa mitja diària va ser de 56 euros.

 

11Onze és la comunitat fintech de Catalunya. Obre un compte descarregant la super app El Canut per Android o iOS. Uneix-te a la revolució!

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Comunitat

Idees de vacances per a singles

6min lectura

L’anglicisme “single” fa referència a totes aquelles

Comunitat

Vacances en família a Catalunya

3min lectura

L’estiu és un temps que ens permet fer coses en família

Comunitat

Vacances a Catalunya amb destins originals

5min lectura

Si esteu pensant a viatjar aquest estiu i voleu sortir del circuit



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
    Joan

    moltes gràciess

  2. Jordi MorenoJordi Moreno says:
    Jordi

    M’agradat molt aquest article. Es tant necessari com real, cada estiu hi han més families que decideixen no fer vacances per estalviar front a les dolentes dades econòmiques.

    • Laura Bunyol Bartrina says:

      Si Jordi, estem tan plens de propaganda animista que ens condueix irremeiablement cap a l’abisme. És necessari tocar de peus a terra i recordar qui som i d’on venim.

      Fa 2 anys
  3. Manuel Bullich BuenoManuel Bullich Bueno says:

Deixa una resposta

App Store Google Play