El final de les cookies

Si mai has estat cercant un producte en una pàgina web i, en navegar després per una altra pàgina diferent, t’han aparegut anuncis relacionats precisament amb el producte que havies estat buscant, has de saber que les responsables són les anomenades cookies de tercers.

 

Les cookies són petits arxius de text que es descarreguen en el nostre navegador cada cop que accedim a una pàgina web. Permeten als servidors rastrejar la nostra activitat mentre naveguem per Internet. Per exemple, permeten mantenir sessions actives, saber quins llocs hem visitat, amb quina freqüència, recordar el que vam col·locar a la cistella de compres, si hem registrat els noms d’usuari i contrasenyes que utilitzem. Les galetes, però, tenen els dies comptats.

Galetes bones i dolentes?

Tot i haver estat creades amb una finalitat inofensiva i limitada, ara com ara, la llista de coses que poden fer és molt més extensa i no sempre ètica.

A grans trets, podem dir que hi ha dos tipus de cookies o galetes digitals:

  • Les galetes pròpies, creades pel lloc web que visitem. D’aquestes, n’hi ha d’imprescindibles, com ara les que serveixen per a assegurar que el contingut de la pàgina web es carrega de manera eficaç, o les que permeten fer el pagament de béns o serveis sol·licitats.
  • Les galetes de tercers, creades per altres llocs web. Aquests llocs web són els propietaris de part del contingut que veiem a la pàgina web que visitem, com ara els anuncis o les imatges.

Una galeta de tercers és un arxiu que es descarrega des d’un lloc web al disc dur del nostre dispositiu, però que prové d’un domini diferent del del lloc que estem visitant.

Aquestes galetes s’envien a empreses (alienes a la web que estem visitant) per a personalitzar la publicitat que ofereixen, basant-se en els nostres gustos i les coses que ens criden l’atenció. 

A més de fer que la publicitat fos cada vegada més invasiva, les galetes de tercers van començar a afectar de manera directa el dret a la privacitat dels usuaris, pel desconeixement sobre l’ús i el tractament de les seves dades. Per això, a Europa, els proveïdors de serveis web estan obligats a avisar-te que estan fent servir galetes que contenen informació sobre tu i donar-te l’opció de triar si acceptes el rastreig o no. Això és gràcies a lleis europees, com ara, el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD), la màxima norma europea pel que fa a dades personals, i sobretot, el nou Reglament ePrivacy 2021, relatiu a la protecció de la intimitat en el sector de les comunicacions electròniques, que es preveu que entri en vigor el 2023.

 

El pla de Google per al seu navegador Chrome

Google, un dels venedors d’anuncis més grans del món i propietari del navegador més popular, Chrome, ja portava anunciant des de l’agost de 2019 que estava planejant fer-hi canvis per tal d’eliminar les controvertides galetes de tercers, tot seguint els passos d’alguns dels seus competidors, com Mozilla Firefox o Safari (d’Apple), que ja les bloquegen per omissió.

Tot i que Google al principi havia indicat l’any 2022 com a límit per a fer-ho, ara ha retardat la mesura fins a 2023 per, segons ells, «evitar posar en perill els models de negoci d’editors web que donen suport als continguts de lliure accés». 

El pla per a Chrome consisteix a eliminar el suport per a galetes de tercers en dues fases:

  • Fase 1 (a partir de finals de 2022): un cop finalitzades les proves i llançades les API (les interfícies programables per a integrar altres aplicacions) a Chrome, s’anunciarà l’inici de la primera fase. Durant aquesta primera fase, els editors i la indústria publicitària tindran temps de migrar els seus serveis. S’espera que aquesta etapa duri nou mesos i Google es compromet a supervisar acuradament l’adopció i els comentaris que rebi, abans de passar a la segona fase.
  • Fase 2 (a partir de mitjan 2023): Chrome eliminarà gradualment la compatibilitat amb les galetes de tercers durant un període de tres mesos que finalitzarà a finals del 2023.

Hi ha controvèrsia

En un moment o altre, tothom s’ha sorprès en confirmar que a Internet es pot gaudir de serveis gratuïts: xarxes socials, correu electrònic, premsa digital, etc. Però això només és possible gràcies a un model de negoci que obté els seus ingressos de la publicitat. I aquest és un dels aspectes de la polèmica. L’altre és la preocupació generalitzada que genera la utilització de les nostres dades personals per part dels gegants d’Internet. 

Segons alguns experts, el veritable objectiu de Google és consolidar el seu control sobre la generació i anàlisi de dades, i avançar cap al seu lideratge indiscutible i gairebé monopolista en la publicitat digital (el 2020, els ingressos de Google per publicitat fregaven els 147.000 M$, més del 81 % dels seus ingressos totals).

També hi ha qui diu que el motiu de retardar un any més l’eliminació de galetes de tercers per part de Google és que la solució que estan considerant podria servir per a saber encara més dels internautes. 

La companyia admet que aquesta implementació està subjecta a acords amb les autoritats del Regne Unit. Però aquestes no són les úniques que han advertit de possibles problemes, tant per pràctiques monopolistes com per privacitat; els màxims responsables de protecció de dades de França, Alemanya i Bèlgica segueixen també els passos de Google ben de prop.

Les galetes de tercers poden tenir els dies comptats, i, com a conseqüència, la indústria del màrqueting digital i el sector de la publicitat en línia pot enfrontar-se a la crisi més gran de la seva història si no es consolida una alternativa viable.

 

Vols ser el primer a rebre les últimes notícies sobre 11Onze? Clica aquí per subscriure’t al nostre canal de Telegram

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Management

El teletreball vist per les empreses

6min lectura

La COVID-19 ha produït canvis en les nostres vides i ningú sap

Finances

Com protegir-nos de les estafes en línia?

5min lectura

Cada any hi ha milions de persones arreu del món que

Tecnologia

Targetes virtuals per a compres segures

4min lectura

Les targetes virtuals són el principal mètode de pagament



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  2. Carles Mateu del Rio i de BatlleCarles Mateu del Rio i de Batlle says:
    Carles Mateu

    Gràcies, molt interessant.

  3. alicia Coiduras Charlesalicia Coiduras Charles says:
    alicia

    Gràcies David, no m’hi havia fixat ni sabía que hi hagués tans tipus de cookies
    Accepto aquelles que no em deixen continuar, sinó ho faig

  4. Rosa Maria SoléRosa Maria Solé says:
    Rosa Maria

    Jo procuro acceptar les mínimes, les que no hi ha més remei perquè sino no pots continuar.

    • Jordi CollJordi Coll Planas says:
      Jordi

      Hola, Rosa Maria! Sí, és una bona opció! Moltes gràcies pel teu comentari.

      Fa 2 mesos
  5. Jordi FerréJordi Ferré says:
    Jordi

    He vist que hi ha pàgines que pots NO acceptar les galetes i d’altres t’obliguen a que les acceptis.

    • Jordi CollJordi Coll Planas says:
      Jordi

      Hola, Jordi… Doncs si, això passa sovint. Moltes gràcies pel teu comentari.

      Fa 2 mesos
  6. Josep RuaixJosep Ruaix says:
    Josep

    Molt be 👍

  7. Mercè ComasMercè Comas says:
    Mercè

    Gràcies, molt bona informació
    Suposo que la majoria, la ” massa” clickem acceptar a tot perquè, què passa si clickem no les les cookies?🙏🏽

    • David LópezDavid López says:
      David

      Correcte Mercè, al final, és el més fàcil i més ràpid. D’això s’aprofiten les pàgines, és més fàcil acceptar-ho tot. No ha de passar res, però tampoc està de més, saber com funcionen.

      Fa 2 mesos
  8. Miquel Pérez CorralMiquel Pérez Corral says:
    Miquel

    Gràcies per la informació!

  9. Laura CarlúsLaura Carlús says:
    Laura

    Moltíssimes gràcies David❤️

    • David LópezDavid López says:
      David

      Gràcies a tu Laura, per estar sempre atenta a La Plaça💛

      Fa 2 mesos

Deixa una resposta