El preu de comprar online al Regne Unit: hem de pagar més després del Brexit?

A partir de l’1 de gener del 2021 ha passat a fer-se efectiva la sortida del Regne Unit de la Unió Europea. El popularment anomenat Brexit té moltes implicacions en aspectes de la vida diària dels europeus, i una de les més importants té a veure amb els canvis que ocorren en la compra de productes amb origen o destí al Regne Unit. En quina mesura ens afecta aquest fet, i quines són les conseqüències per al mercat europeu?

  • El Regne Unit: un dels mercats online més importants d’Europa

Des de la seva entrada a la Unió Europea a principis dels anys setanta, el Regne Unit ha esdevingut un dels mercats principals d’Europa, i durant el segle XXI ha anat agafant el lideratge en comerç electrònic al continent: el 82% dels britànics ha realitzat compres online durant l’últim any, gastant aproximadament 1660€ per consumidor, més de la meitat dels quals han sigut compres de productes no britànics, essent l’europeu un dels mercats predilectes.

Tot i que el Regne Unit va deixar de ser formalment un estat membre de la Unió des del 31 de gener del 2020, durant aquest últim any el comerç i la circulació de persones, entre d’altres, s’han seguit regint per les normatives anteriors, ja que hi ha hagut un període de transició durant el qual el país s’ha mantingut dins de l’acord duaner i del mercat únic, permetent així la lliure circulació de persones i mercaderies entre els països membres. Per tant, el comerç no se n’havia ressentit especialment.

Amb l’acord de sortida del Regne Unit del gener 2021, però, s’albira una situació molt diferent per als consumidors.

  • Però, com canvia exactament la situació per als consumidors de productes britànics?

Per començar s’ha d’entendre que les normatives que regeixen el comerç electrònic o online són les mateixes que les del comerç tradicional: tot producte comprat a l’estranger —fora de la Unió Europea, cosa que ara ja inclou el Regne Unit— serà considerat una importació, s’hagi produït la transacció des d’una botiga física o des d’un canal online. I, com a importació, estarà subjecta a l’aplicació de l’IVA i dels aranzels corresponents.

Cal tenir en compte, però, que, depenent de la valoració del producte, els càrrecs aplicats seran uns o altres. Principalment, s’han de dividir els productes estrangers en 3 categories diferents: productes de menys de 22 euros, productes entre 22 i 150 euros, i productes de més de 150 euros.

Els de menys de 22 euros tenen l’exempció de no pagar IVA, vinguin d’on vinguin. A partir d’aquest preu, la resta de productes hauran de pagar-lo, però l’import final dependrà també dels aranzels: els productes menors de 150 euros no pagaran aranzels ni ens caldrà realitzar tràmits duaners, mentre que els de 150 euros o més, sí.

Els productes del Regne Unit, però, gràcies a l’acord firmat a finals del 2020, gaudeixen de l’exempció de no pagar aranzels fins i tot amb els productes de més de 150 euros, tot i que com a país estranger s’han de realitzar els tràmits duaners igualment, uns tràmits pels quals s’ha de pagar un percentatge als agents de les duanes com a comissió de gestió.

En definitiva, tot i les exempcions aplicades gràcies als acords assolits, al llarg dels últims mesos els productes britànics s’han encarit una mitjana d’un 10-15% segons el cas, cosa que ha provocat una caiguda de fins al 40% en la compra de productes britànics a la Unió Europea, i l’efecte ha estat similar en la compra dels productes europeus des del Regne Unit.

  • Què passa, però, amb Irlanda del Nord?

Tanmateix, una de les excepcions a aquests canvis de política ha sigut Irlanda del Nord. Tot i formar part del Regne Unit —i, per tant, del seu territori duaner— encara arrossega la problemàtica arran la separació de l’illa d’Irlanda en dos estats diferenciats: Irlanda del Nord o Ulster (dins del Regne Unit), i la República d’Irlanda o Irlanda del Sud (dins de la Unió Europea).

A causa d’aquesta traumàtica separació i el seu conflicte derivat, tant els governs del Regne Unit com els dels països de la Unió Europea han decidit mantenir una política diferent pel que fa a la frontera amb Irlanda del Nord: Ulster continuarà aplicant la normativa duanera de la UE.

Això significa que no hi haurà una “frontera dura” entre Irlanda del Nord i del Sud: s’actuarà com si fossin un mateix territori i, per tant, un producte comprat online a una botiga d’Irlanda del Nord no ha de tenir cap sobrecost per a un consumidor europeu: es considerarà un moviment intracomunitari. 

  • El juliol del 2021 la cosa torna a canviar

La situació, malgrat tot, no es manté estable, i a causa d’una actualització de la normativa europea, les condicions tornaran a canviar durant la segona meitat del 2021. El pròxim 30 de juny, l’exempció a no pagar IVA pels productes de menys de 22€ desapareixerà, cosa que significarà que s’haurà de pagar l’impost per tots els productes estrangers, provinguin d’on provinguin (amb l’excepció ja comentada del Nord d’Irlanda).

A més es canviarà el funcionament de la gestió dels tràmits duaners per als productes de menys de 150 €. Fins ara, era obligació del consumidor encarregar-se de la gestió, per tant, més enllà del preu del producte que apareixia a la web, el consumidor havia de pagar més endavant l’IVA, comissions de gestió duaneres, etc., amb la qual cosa era complicat moltes vegades saber el preu exacte que s’acabarà pagant per un producte o servei estranger.

A partir del juliol del 2021, però, per als productes de menys de 150 € serà obligació de les botigues situades a l’estranger el fet de cobrar l’IVA i ingressar-lo a les hisendes dels països UE; per tant, ja inclouran automàticament l’IVA dins del preu estipulat a les seves pàgines web. Els consumidors estaran doncs més ben informats de quin preu final acabaran pagant.

Com veiem, doncs, la relació comercial entre el Regne Unit i la Unió Europea segueix en constant evolució, i és recomanable per als consumidors anar-nos actualitzant periòdicament de la situació per tal de poder-ne treure el màxim profit.

Equip Editorial

    Deixa una resposta