Les novetats de la Llei “Crea i Creix”
El mes de setembre passat el Ple del Congrés dels Diputats aprovava de manera definitiva la nova normativa dins del Pla de Recuperació que pretén impulsar la creació d’empreses, eliminar els obstacles reguladors i lluitar contra la morositat.
No és cap secret que un excés de burocràcia, impostos elevats i morositat frenen l’emprenedoria i el creixement empresarial. Encara que en els últims anys el procés de constituir una empresa s’ha simplificat i abaratit significativament, reduir els costos i temps requerits pels tràmits, autoritzacions i llicències, així com retallar la taxa de morositat, segueix sent una assignatura pendent.
Un informe del Banc Mundial del 2020, que feia un rànquing sobre el cost d’obrir un negoci a diferents països del món, situava a Espanya a un terme mitjà a Europa, però duplicant els costos de França o Polònia, i triplicant els de Portugal. Pel que fa a la facilitat per fer negocis, ubicava a Espanya en el lloc 30 de 190 estats analitzats, molt per darrere del pes que té la seva economia al món.
En aquest context, i en un moment en el qual emprendre és més complicat que mai degut a la situació econòmica actual, la nova Llei de Creació i Creixement d’empreses, més coneguda com a Llei “Crea i Creix”, que va ser aprovada el passat 15 de setembre de forma definitiva al Congrés dels Diputats, vol adreçar i fer desaparèixer alguns d’aquests problemes facilitant el procés de creació d’empreses, reduint costos i lluitant contra la morositat.
Noves mesures per reduir la morositat
La norma, que ha comptat amb un ampli suport al Congrés dels Diputats, inclou mesures proposades per PIMEC, la patronal que representa les micro, petites i mitjanes empreses i autònoms de Catalunya, i la Plataforma Multisectorial contra la Morositat (PMcM), per evitar la morositat en les operacions comercials, que és una de les causes que més incidència té en la liquiditat i rendibilitat de les empreses.
En aquest sentit, s’estén l’obligació d’expedir i remetre factures electròniques en tota mena de relacions comercials entre empreses i autònoms. Per altra banda, es vol garantir un major control dels pagaments i evitar els llargs terminis, obligant els contractistes a especificar en les seves certificacions d’obra que els pagaments efectuats als seus subcontractistes s’ajusten als terminis de pagament legals.
Així mateix, es crea un Observatori Estatal de la Morositat Privada per fer un seguiment de les dades dels terminis de pagament i publicar anualment un llistat d’empreses moroses. Tot i que la nova normativa deixa fora de l’accés a subvencions públiques aquelles empreses que no compleixin amb la Llei de Morositat, no inclourà un règim sancionador per a les empreses que incompleixin els terminis legals de pagament, com s’havia demanat des d’alguns grups polítics.
Eliminar burocràcia i facilitar el finançament
Amb l’objectiu de reduir els costos econòmics, simplificar els tràmits de constitució d’una empresa i afavorir l’emprenedoria, es contempla la possibilitat de crear una Societat de Responsabilitat Limitada amb un capital social de només un euro, en comptes dels 3.000 euros que calien fins ara.
Pel que fa als tràmits, es redueixen els costos notarials i els terminis per a la constitució telemàtica d’una empresa, a través de la finestreta única del Centre d’Informació i Xarxa de Creació d’Empreses (CIRCE). Tanmateix, es modifica la llei de mesures de liberalització del comerç, ampliant el nombre d’activitats econòmiques exemptes de llicència.
A més, la llei introdueix més flexibilitat en l’àmbit del finançament col·lectiu, ‘crowdfunding’, adaptant-se a la normativa europea i ampliant el tipus d’empreses en les quals poden invertir aquestes entitats, incloent-hi empreses financeres com 11Onze, amb un alt component tecnològic.
Des d’11Onze, també volem ajudar a les empreses a reduir despeses oferint un compte que permeti automatitzar processos de manera simple i efectiva, gestionant el seu capital o canviant divises al millor preu.
Si vols que el teu negoci faci un gran salt, utilitza 11Onze Business. El nostre compte d’empresa i autònoms ja està disponible. Informa-te’n!
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.
Gràcies nois!
Doncs si, masa burocràcia
Un mal endèmic!
Cert, hi ha molta burocracia que a més a més augmenta els costos tant a les pymes, com als autonoms.
Doncs sí, conèixer-ho és vital per a tots ells!