L’estalvi, un bon hàbit financer pels infants
Un informe de PISA avala que el nostre país està en la desena posició dels quinze països de l’OCDE analitzats, segons informa Price Water House (PwC) sobre coneixements financers en nens d’entre 13 i 15 anys. És a dir, que en matèria escolar, Espanya dedica als continguts financers un nombre d’hores molt inferior en comparació amb altres països malgrat comptar amb la jornada escolar més llarga.
L’educació financera es podria definir com la capacitat d’una persona d’entendre com funciona l’economia i prendre decisions a partir d’aquest coneixement. Aquest tipus d’informació ens permet desenvolupar habilitats que finalment es traduiran en un major benestar econòmic i per tant, estar millor preparats per a moments de crisi econòmica com els que estem vivint ara.
Si des de petits eduquem als nens en el concepte d’estalvi i en el bon ús dels diners, es trobaran millor preparats per a pròximes crisis que es puguin produir. L’ús responsable i la planificació econòmica és bàsica per a les futures generacions. Un exemple d’això és la fundació Inspiring Girls, que ha posat en marxa el Club Financer Inspiring Girls amb l’objectiu que adolescents i joves aprenguin a gestionar les seves pròpies finances i coneguin les noves tendències i el mercat financer d’una forma senzilla. El més rellevant és que compten amb l’experiència de dones reals que treballen en companyies de prestigi.
La literatura també ens pot ajudar
BAPI, és un llibre escrit per Pilar Mellado, tècnic de la CNMV, integrada en el programa voluntaris d’Educació Financera, i el seu objectiu és portar l’educació financera als més petits. L’autora va tenir la idea de crear aquest llibre per a difondre conceptes a través del protagonista, BAPI, un elefant imaginari que protagonitza un llibre infantil perquè els nens aprenguin conceptes financers bàsics, com a “guardiola”, “banc”, “despesa”, “estalvi” o “deute” d’una manera divertida.
Mellado afirma que “és important que els nens s’envoltin d’històries que els traslladin a un univers de superherois, prínceps i princeses, animals fantàstics o objectes que cobren vida”. Aquestes històries, a més de ser entretingudes per a ells, poden acompanyar-se del que ella anomena “píndoles educatives”, i aquest és l’objectiu de BAPI: divertir repartint píndoles financeres.
L’impacte de les xarxes socials en el consum
És cert que avui dia és difícil fer aquest exercici. Vivim en una societat consumista on tot es mostra. Les xarxes socials no ajuden al fet que els més petits es conscienciïn del que costa guanyar diners i molt menys estalviar.
En aquesta xarxa social, molts influencers patrocinats per grans marques mostren una infinitat de productes i serveis. Aquí és on recau el treball dels adults, explicar que no tot el que veiem i volem es pot comprar. Si volem que els més petits siguin persones educades, amb valors i d’èxit, hem d’aconseguir inculcar el sacrifici que comporta l’estalvi amb l’esforç per a aconseguir les coses que volen.
Un dels primers passos que podem fer és regalar una guardiola des de petits. A partir d’aquest moment, en el seu pròxim aniversari o data assenyalada, si reben algun regal econòmic, hauran de dipositar-lo en la seva guardiola. En aquest sentit, una pràctica per a tenir consciència dels diners és explicar-lo i posar exemples. És important explicar-los que, amb els diners que porten estalviant des de fa X temps, es poden comprar allò que volen, però que si ho gasten tot tornaran a zero.
Més endavant també es podeu proposar realitzar activitats per a guanyar diners. Crear un calendari amb objectius setmanals de feines de casa. Que siguin senzilles, però que requereixin la inversió d’un mínim de temps i esforç i que, si realitzen tot el que se’ls ha proposat, puguin obtenir diners. Amb aquest mètode sabran el que costa guanyar els diners gràcies al sacrifici.
L’educació financera ve donada des de casa. Si comencem amb aquestes pràctiques i aconseguim que en els col·legis cada vegada es parli més de finances personals i es posi en pràctica, estarem creant nous hàbits per a les noves generacions que faran que la seva vida sigui més fàcil i suportable. A més aconseguirem que puguin apreciar més les coses quan les comprin amb el fruit del seu esforç i tenacitat.
Si vols rentar la roba sense embrutar el planeta, 11Onze Recomana Natulim.
👏
Gràcies, Daniela!!!
Molt bona idea la història de superherois amb píndoles financeres. Es genial
Moltes gràcies pel teu comentari, Jordi!!!
Diria que la guardiola és un article infantil de primera necessitat.
Una cosa que trobo a faltar en la formació de la canalla, que també es pot considerat educació financera, és fer-los entendre que els diners amb els quals es compra tot, el guanyen els pares treballant.
I que per tant, el papa o la mama no poden estar sempre a la seva disposició. El caixers automàtics no fabriquen diners.
Doncs, sí, Mercè; aquest és tot un repte. I, a parer meu, això és el que se’ls ha de fer entendre d’un bon principi. Gràcies per la teva reflexió!
Gràcies per la recomanació del llibre de Pilar Mellado, pels més menuts.
És una bona inversió pels menuts, sí. Desitjo que el gaudiu. Gràcies, Manuel.
super!
Moltes gràcies, Manel!
👍
🙏
La cultura de l’estalvi cal ensenyar-la en el si de la família i a l’escola
Exacte!
La cultura de l’estalvi projectat per arribar a tindre el que necessitem per adquirir quelcom, a casa el varem començar a l’edat de set anys i he de dir que amb molt bons resultats.
La capacitat d’estalviar i com fer-ho, potser hauria de ser contingut obligatori a l’escola. Ben fet Ramon! 💪😉