Tecnologia i art: combinació explosiva

L’art digital és capaç de qualsevol cosa: ha batut el rècord en vendre’s una obra d’art per 69 milions de dòlars.

 

Gràcies a la unió d’art i tecnologia, s’han obert nous sentiments humans que han fet que es pugui viure l’art d’una manera molt més intensa, incloent-hi eines noves molt més interactives.

El món de l’art evoluciona amb nous recursos per a arribar a tots els públics, i amb la tecnologia aconsegueix fer-nos sentir el que l’art vol expressar; les llums, la perspectiva i el so ens poden desplaçar a una altra dimensió.

En 1826, Joseph Nicéphore Niepce va començar a vincular fotografia i art en fer les primeres còpies fotogràfiques d’obres pictòriques i en intentar plasmar la realitat amb un sentit artístic, més enllà de la mera captació d’imatges.

Entenem l’art com l’activitat en la qual l’home recrea, amb una finalitat estètica, un aspecte de la realitat o un sentiment en formes belles, valent-se de la matèria, la imatge o el so.  Si parlem de tecnologia, el podem definir com la recerca de satisfer les necessitats i els desitjos humans. La tecnologia busca resoldre problemes pràctics utilitzant en part la ciència. 

  • Noves tecnologies, noves perspectives

L’art i la tecnologia sempre han existit com a unió, però avui dia és molt més evident la vinculació entre tots dos. I, si això s’ha aconseguit, és gràcies a l’ús de desenvolupaments tecnològics cada vegada més sofisticats.

Una de les tècniques més innovadores ha estat el video mapping, on s’utilitzen projectors de vídeo per desplegar una animació o imatges sobre superfícies reals aconseguint un efecte artístic i fora del comú. Aquesta tècnica es basa en els moviments que crea l’animació (2D i 3D) sobre aquesta superfície.

El mapping més conegut és el que veiem sobre els edificis monumentals acompanyats de sons per a efectuar un major espectacle. 

Amb aquesta tècnica s’ha permès interaccionar amb el públic i es crea una relació amb l’art, la tecnologia i la societat.

Moltes marques han aconseguit arribar al seu públic objectiu mitjançant aquesta tècnica. Han recreat, per exemple, una peça d’alta joieria perquè no només el públic vegi la joia exposada, sinó com endinsar-s’hi, per tenir-ne una percepció diferent. 

Enrere van quedar les projeccions planes. El mapping pot projectar-se sobre objectes del món real, com un edifici, i plasmar imatges en les parets sense cap mena de distorsió.

Mapping a Barcelona amb motiu del Llum BCN Festival de 2016.

  • L’últim i més revolucionari

L’auge de l’art digital és imparable, i fa poc s’ha batut el rècord. L’artista digital multimilionari Mike Winkelmann, conegut com a Beeple, ha fet possible que la seva obra d’art s’hagi venut per 69 milions de dòlars. La tecnologia que ho ha fet possible té nom propi: NFT (Non-Fungible Tokens). 

Winkelmann fa més de quinze anys que ho fa, però ha estat ara que ha aconseguit que el seu collage de 5.000 imatges el posicioni com l’artista digital més cotitzat. 

Una cosa mai vista! El passat 25 de febrer, la seva obra va sortir a subhasta per un preu inicial de 100 dòlars; en una setmana, la seva cotització va arribar a assolir els 14 milions, però el que no s’esperava Mike és que arribés a la xifra de 69 milions de dòlars. L’obra que ha aconseguit assolir aquesta xifra és «Everydays – The First 5000 Days». Dit per l’autor, és una obra on «les peces individuals estan organitzades en un ordre cronològic imprecís: en acostar les imatges, es revelen imatges abstractes, fantàstiques, grotesques o absurdes, profundament personals o representatives de l’actualitat».

Comparant el passat amb el present, «Els lliris» a l’oli sobre llenç de Van Gogh, que va subhastar també Christie’s, es va vendre per 20 milions de dòlars menys que l’obra de Beeple.

  • Altres maneres de poder crear art

Parlem amb Alfredo Acosta, arquitecte, que ens comenta que l’arquitectura i la llum estan molt de moda. Ell té un nou projecte personal que està enfocat a l’espai que es genera amb la llum. L’objectiu és descobrir nous espais diferents dels que estem acostumats. Ens posa l’exemple de la tipografia: si engrandim una lletra, si n’augmentem 14 vegades l’escala, s’està generant un espai, ens podem introduir en la lletra i, si la il·luminem d’una manera sincronitzada amb la persona que estigués habilitant l’espai de la lletra, a través de sensors, podríem aconseguir aquestes sensacions, perquè puguin interactuar persona, espai i llum.

Ben aviat tindrem més detalls sobre la seva exposició. T’imagines poder descobrir què hi ha a dins de la inicial del teu nom? 

  • On veure art digital

Si ets a Barcelona, no et perdis l’espai IDEAL, un laboratori creatiu que té com a objectiu la investigació, creació i desenvolupament de la tecnologia aplicada a entorns i experiències immersives com la realitat virtual o la realitat augmentada, entre altres. Avui dia podràs veure KLIMT: una producció immersiva de gran format centrada en l’obra del pintor modernista.

Klimt, l’experiència Immersiva a Ideal

I en el mateix espai es porta a terme el Kabaret Fledermaus (cabaret de la Ratapinyada), que els autors creen com «una reivindicació del mític cabaret vienès de principis de segle XX a través de l’art, la música, la tecnologia i la ciència». En aquest espai, la tecnologia aconsegueix crear una experiència per endinsar-se en l’art amb els cinc sentits.

Segur que, després d’haver llegit aquest article, ja no penses que l’art és avorrit i difícil d’entendre. Gaudeix de l’art digital i endinsa’t en obres l’autor de les quals probablement mai va pensar que es poguessin visualitzar d’aquesta manera.

 

Vols ser el primer a rebre les últimes notícies sobre 11Onze? Clica aquí per subscriure’t al nostre canal de Telegram

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Sostenibilitat

Arquitecte Alfredo Acosta

5min lectura

Potser és la natura la gran protagonista

Cultura

Setmana arquitectura

3min lectura

Setmana d'arquitectura a Barcelona

Finances

Obres a casa

3min lectura

Trucs per fer-ho tu mateix



Equip Editorial
  1. Laura Carlús says:

    L’art no és mai aburrit ni difícil d’entendre, simplement entra dins teu o no. Tot depend de la capacitat d’abstracció que cadascú tingui. L’art creat amb noves tecnologies no té perquè ser més art que el creat amb tècniques tradicionals.

    • Albert Chic Giménez says:

      És un debat molt interessant, Laura. De fet, costa d’establir qui està qualificat per a determinar què és i què no és art. El que de debò és molt més senzill és percebre si t’arriba a tocar la fibra, com dius.

      Fa 2 mesos
  2. Vicente Amoretty Marquez says:

    Una autèntica meravella !!!

  3. alicia Coiduras Charles says:

    M’agradat l’evolució de l’art amb la tecnologia, l’experiència immersiva del Klimt es extraordinària, us la recomano

Deixa una resposta