L’enoturisme resisteix a la pandèmia

En aquests temps tan convulsos i difícils per al sector turístic, sembla que hi ha un àmbit que resisteix i manté un alt nivell d’activitat: l’enoturisme, o les visites a entorns vinícoles. Quines oportunitats ofereix aquest tipus de turisme a un sector avui sota mínims per la pandèmia?

 

El turisme que s’adapta a la nova normalitat

Ja ha passat més d’un any des del fatídic març del 2020, però les xifres del turisme a Catalunya segueixen molt per sota del que solia ser habitual. Aquests efectes nocius no es deuen només a les restriccions imposades pels governs, sinó que també molta gent, sigui local o estrangera, ha canviat els seus hàbits i prefereix evitar visitar llocs amb aglomeracions de gent o amb poc espai. 

Òbviament, aquest punt ha perjudicat establiments de molts punts de la geografia catalana que s’havien especialitzat en aquest tipus de turisme més massificat, però al mateix temps i contra tot pronòstic, sembla que està potenciant les visites als cellers de viticultors del nostre país.

Es tracta d’una activitat allunyada del turisme de masses i amb moltes facilitats per al visitant, que pot passar una estona de tranquil·litat, lluny de l’estrès de la ciutat, i gaudir de les meravelles gastronòmiques que s’hi ofereixen. Això afavoreix el manteniment de la distància social, que, juntament amb l’absència de massificació, proporciona una major sensació de seguretat als visitants.

 

Quin interès té per als turistes?

Des del punt de vista del client, l’enoturisme ofereix molts avantatges respecte a altres tipus de turisme. Per començar, Catalunya és un país molt ric en explotacions vinícoles i cellers: hi ha moltes denominacions d’origen (Penedès, Priorat, Empordà…), totes elles ben repartides arreu del territori, així que qualsevol català té múltiples cellers prop de casa seva que pot visitar, sigui en una breu escapada o durant uns dies de festa.

L’altra característica clau és la seva versatilitat: l’enoturisme no és només visitar els cellers, sinó que també permet viure altres experiències com fer un tast dels vins, visitar els museus locals, gaudir de la gastronomia o simplement aprofitar per a visitar les localitats de la zona, en un ambient molt més distés que a les grans ciutats.

Tot això ha permès que el turisme vinícola creixi notablement, i les estadístiques confirmen que cada cop hi ha més gent jove i de mitjana edat interessada a visitar els cellers de la seva zona. Avui quasi el 20 % dels visitants tenen menys de trenta-cinc anys, i més del 32 % tenen entre 35 i 45 anys, una tendència que va augmentant any rere any. 

 

I què suposa per als cellers?

Pel que fa als cellers, el fet de promocionar-se com a proposta enoturística els proporciona bastants beneficis, començant pels ingressos. Durant els primers mesos de la pandèmia, el consum de vi va caure quasi un 15 %, cosa que va provocar grans problemes financers per a moltes petites empreses vinícoles, moltes familiars, que no podien afrontar amb garanties el pagament dels deutes.

L’auge del turisme rural, i per extensió de l’enoturisme, ha suposat una gran ajuda per al sector, i ha obert una nova línia d’ingressos gràcies als visitants, que en termes generals acostumen a tenir un poder adquisitiu més alt que en altres activitats turístiques.

Aquesta allau de visitants també ajuda indirectament al sector de l’alimentació, ja que molts d’aquests turistes enològics aprofiten per a viure experiències gastronòmiques centrades en productes locals.

 

Perspectives de futur i recomanacions

Tot i els avantatges i sinergies que proporciona, hi hem de veure també un punt negatiu: de moment no s’està aprofitant tot el potencial de l’enoturisme. Tenim encara pocs visitants als nostres cellers, en relació amb els altres països del nostre entorn amb tradició vinícola com França o Itàlia. Mentre que aquests països tenen entre 15 i 10 milions de turistes enològics cada any, les últimes estimacions diuen que a Catalunya no superem el milió. En l’estat espanyol hi ha una situació similar: amb prou feines se superen els 3 milions de visitants.

Els avantatges de l’enoturisme, tal com s’ha descrit, suposen un potencial important per a les nostres empreses vinícoles i, per tant, el futur del sector ha de contemplar aquesta activitat i contribuir a la seva promoció i popularització. Aquest tipus de turisme, amb molta menys estacionalitat (el seu pic acostuma a ser a la tardor i primavera), pot contribuir també a regular el turisme de casa nostra, majoritàriament de sol i platja i concentrat en el període d’estiu.

La recomanació per a aquest estiu és visitar algun celler vinícola del nostre territori, en una experiència original i enriquidora on gaudir de la naturalesa i l’entorn que ens envolta. Catalunya compta amb una àmplia oferta de cellers, però, si no sabeu quin escollir, us recomanem algun dels guanyadors dels Premis Vinari d’aquest any, com per exemple, anar a passar uns dies l’Hotel BUIL&gINÉ (DOQ Priorat) guardonat com el millor allotjament enoturístic; passar unes hores al Celler Llopart (Corpinnat-Penedès) guardonat per la millor proposta per «Viu la verema de 1887»; o fer un maridatge al Jardí Restaurant El Cellaret del celler Família Torres (DO Penedès).

 

Vols ser el primer a rebre les últimes notícies sobre 11Onze? Clica aquí per subscriure’t al nostre canal de Telegram

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

11Onze

Coneix els guanyadors

3min lectura

Dels Premis Vinari d’estiu

Comunitat

Empreses de proximitat que inspiren

6min lectura

Cooperativa de Vins CEVIPE

Economia

Ecologia i economia

4min lectura

Objectiu sostenible



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Pere Maria EstremPere Maria Estrem says:
    Pere Maria

    M’agrada l’enoturisme.

    • Jordi CollJordi Coll says:
      Jordi

      Sí, molt interessant, només hem de vigilar a no beure més del compte… Moltes gràcies pel teu comentari, Pere!!!

      Fa 7 mesos
  2. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  3. Ricard Calvo VilanovaRicard Calvo Vilanova says:
    Ricard

    Bona idea , per recomana també Cavas Nadal com llopart

  4. Josep RuaixJosep Ruaix says:
  5. Rosa Maria SoléRosa Maria Solé says:
    Rosa Maria

    És molt interesant quan vas a unes caves i t’ensenyen tot els procés de com ho fan sigui vi o cava.

    • Mireia Cano Codina says:

      Totalment, descobrir el procés i l’entorn d’on prové és tota una experiència. I si a més ajuda als cellers a sobreviure, encara millor!

      Fa 3 anys
  6. alicia Coiduras Charlesalicia Coiduras Charles says:
    Alicia

    Gràcies per l’informació

Deixa una resposta

App Store Google Play