La digitalització: el repte més gran de les PIMES

L’acceleració de la digitalització ha estat un dels reptes més importants per les pimes durant la pandèmia. Les dades diuen que un 70% de les empreses a Espanya s’han digitalitzat durant la pandèmia segons la consultora IPG. Això vol dir que 7 de cada 10 han obert una botiga en línia.

 

Si bé a moltes pimes ja fa anys que la digitalització els ronda pel cap i era un dels temes pendents, la pandèmia ha accelerat i ha fet que en temps rècord moltes empreses estiguin en línia i, gràcies a això, segurament no han hagut de tancar les portes.  Es considera pime una empresa de menys de 250 treballadors i la facturació de la qual no supera els 5 milions d’euros.

El cost de la digitalització 

Quan una pime cerca per internet la manera de digitalitzar-se, probablement li sortiran moltes ofertes i a preus molt econòmics d’empreses que es dediquen a aquest món. Fins i tot, podrà comprar un domini, cosa que li suposarà una despesa menor, ja que per 10 € a l’any se’n pot tenir un. També podrà trobar moltes pàgines que li facilitaran plantilles i, si ho acompanya amb imatges, podrà arribar a fer, tota sola, una pàgina web.

Però, com diu la dita: si ets confiter, fes confits.

Són molts els elements a tenir en compte a l’hora de fer un comerç electrònic. Depèn del negoci que es tingui, de si es disposa d’un catàleg extens, de si es treballa en l’àmbit internacional, o de si es tenen novetats constantment. El més aconsellable, a l’hora de digitalitzar el negoci, és contractar una agència que ajudi a posar en marxa aquest gran projecte. Són moltes coses les que s’han de tenir presents, i disposar d’un bon e-commerce, que funcioni perfectament i que no tingui errors, serà la clau de l’èxit.

Coses a tenir en compte

Abans de posar en marxa una botiga en línia, s’ha de tenir en compte:

  1. Fer una anàlisi de la competència: navegar per internet (mirar webs i xarxes socials).
  2. Fer una anàlisi de la mateixa empresa: identificar el propi e-commerce. Decidir si es pot fer amb la gent interna de l’empresa o si es necessita ajuda externa, com és el cas d’una agència especialitzada en pàgines web. 
  3. Tenir en compte el temps estipulat necessari per a fer una pàgina web, ja que sempre pot sortir algun imprevist. Per això, cal que no es comuniqui la data de sortida del negoci a les xarxes fins que aquest no estigui assegurat al 100%.
  4. Un cop la pàgina web ja estigui en marxa, s’ha d’actualitzar constantment.
  5. S’ha de ser molt ràpid: quan un usuari pregunti sobre algun producte o servei, s’ha de contestar com més aviat millor perquè, si no, hi ha el risc que potser ho acabarà comprant en un altre lloc.

La pandèmia ha canviat els hàbits de consum, i també ha deixat clar que, si es vol mantenir el negoci, s’ha de tenir un lloc en línia perquè els possibles clients puguin trobar i veure el que s’ofereix.

Estem a l’era de l’omnicanalitat, i cal tenir la capacitat de satisfer tant un client que compra en la botiga física, com el que compra en línia, com el que ho fa a través d’una trucada o a través d’un correu electrònic, o, fins i tot, ho fa a través de les xarxes socials del negoci.

El passat 

Fa anys, era impensable pensar que una empresa, pel fet de tenir una pàgina web, podria aconseguir clients. Fins aleshores, la tècnica per assolir compradors, normalment era exclusivament mitjançant un equip comercial que, juntament amb una estratègia de màrqueting, feien el que s’anomena “porta freda”, és a dir, vendre el producte o servei des de zero. Aquesta tasca comercial, en moltes ocasions, podia durar setmanes o mesos. 

El present  

Avui dia, quan s’obre un negoci, encara que s’ofereixin serveis, cal tenir una pàgina web on els possibles clients puguin veure què s’ofereix, què s’ha fet, l’equip que forma l’empresa, i una cosa essencial, la filosofia d’empresa que es té (la missió i la visió). Amb només aquesta informació, el possible client pot fer-se una idea de qui s’és.

Aparentment, pot semblar molt més fàcil arribar al client a través d’una pàgina web que fent-ho amb un equip comercial, però no és ben bé així. Tot no és tenir una pàgina web. Les xarxes socials són una altra eina que s’ha de tenir molt present en la societat d’avui dia que està permanentment connectada. Durant la pandèmia, les empreses han hagut de digitalitzar els seus negocis. Aquesta ha estat l’única manera d’obtenir ingressos. Les dades ens diuen que 7 de cada 10 empreses que abans del confinament no tenien un e-commerce han hagut de pujar al carro de la digitalització si no volien tancar el negoci. El sector de l’alimentació, la moda, l’electrònica, la bellesa i els productes de la llar són els que més s’han pogut beneficiar d’haver fet aquest pas.

 

Vols ser el primer a rebre les últimes notícies sobre 11Onze? Clica aquí per subscriure’t al nostre canal de Telegram

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Economia

L’onada digital que canviarà la banca

6min lectura

Digital Banking o banca digital és un terme que es...

Economia

Catalunya, líder en empreses innovadores

3min lectura

Nombrosos informes i estudis d’entitats com el...

Economia

L’èxit empresarial

6min lectura

Hem escoltat moltes vegades que els sous dels directius...



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Jordi MorenoJordi Moreno says:
    Jordi

    Sí, la digitalització cada cop es més imprescindible

    • Laura Bunyol Bartrina says:

      Faran falta més suports per accedir a la Matrix, perquè el telèfon se’ns farà petit! jaja

      Fa 2 anys
  2. Laude PuigLaude Puig says:
    Laude

    Jo més aviat diria que ara per ara el repte més important que tenen les PYMES actualment és sobreviure a la crisi econòmica generada per la pandèmia. En breu, els ICOs s’hauran de començar a pagar. Veure’m qui pot i qui no pot asumir-ho.

    • AlbertAlbert Chic Giménez says:
      Albert

      Molt cert, Laude! De tota manera, la digitalització ha estat un bon suport en l’actual crisi i, fins i tot, ha permès moltes empreses de “reinventar-se”.

      Fa 3 anys
  3. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  4. Laia Macià PlazaLaia Macià Plaza says:
    Laia

    Quan vull comprar alguna cosa, primer miro les característiques dels productes per internet, però no compro online, prefereixo fer-ho en una botiga física si és possible. Això em va bé perquè evito compres excessivament impulsives i, a la vegada, penso que contribueixo a mantenir les botigues obertes, ja que si ens passem tots a comprar per internet, acabarem tenint molts magatzems i pocs comerços.

    • Marc Jara Gimeno says:

      Molt interessants les teves reflexions, Laia. La botiga física ens dona uns serveis únics. Però com ve dius, la digitalització ens dona l’avantatge de consultar prèviament els productes i fins i tot trobar i decidir on comprar-los. Gràcies pel comentari, Laia.

      Fa 3 anys
  5. alicia Coiduras Charlesalicia Coiduras Charles says:
    Alicia

    He de reconeixe que encara m’agrada ansr a la botiga, al mercat però també faig us de la compra digital, ja que segons quibes coses no em cal veure-les previament
    Per exemple les sabates i la roba em costa tot i que posin les talles sempre es un fiasco

    • Silvia Granado says:

      Molt d’acord amb tu Alicia, hi ha coses que és millor anar a la botiga, provar-ho i veure realment com són, hi ha d’altres productes que és còmode fer la compra a través d’un mòbil i rebre’l a casa. Tenim la sort de poder fer ús d’ambdues.

      Fa 3 anys

Deixa una resposta

App Store Google Play