Les compres de proximitat, una aposta per l’economia sostenible i saludable

Petits comerços obren botigues virtuals de productes de proximitat per restablir ponts entre productors i consumidors

 

La crisi de la Covid-19 ha canviat alguns paradigmes establerts i ens ha fet plantejar moltes coses que no fèiem del tot bé. El consens social envers el respecte al medi ambient i l’ús que fem dels recursos naturals ja era una tendència creixent en molts àmbits socials i empresarials abans de la pandèmia, però potser ara hem vist més clarament i amb exemples pràctics per què és important que fem les coses d’una manera més sostenible.

  •  Del camp a casa

La compra de proximitat i també el comerç de barri han guanyat rellevància, especialment pel llarg període de confinament que ens ha restringit la mobilitat i ens ha conscienciat en la importància de donar suport al productor local i als petits comerços que ens estalvien llargs desplaçaments mentre ofereixen una atenció personalitzada que és difícil trobar en grans superfícies comercials.

La indústria alimentària ha seguit en ple funcionament, però l’absència de turisme, juntament amb el tancament del gremi de la restauració, ha trencat els canals de distribució habituals. Per sort, viure en l’època digital ha facilitat que molts productors locals catalans hagin trobat una alternativa gràcies a les noves tecnologies, molts d’ells associant-se en iniciatives per construir un pont virtual entre productors i consumidors.

Han sorgit infinitat de plataformes i projectes a la xarxa, molts sense ànim de lucre i amb un únic objectiu de facilitar un espai comú, com si es tractés d’un mercat de carrer de tota la vida, perquè petits comerciants sense els recursos econòmics de les grans superfícies poguessin tenir la seva paradeta virtual i oferir els seus productes a un públic que no podia sortir al carrer, però que tenia més temps que mai per passar hores davant una pantalla.

  •  Cuinem més i més saludable

Sí, també demanem més menjar per emportar-nos, però sembla que molts han descobert que la seva vocació a la vida és ser xef, o potser forner si ens fixem en la total desaparició de la farina a les lleixes dels supermercats els primers dies del confinament. Sigui com sigui, tenim més temps per cuinar i així també matar l’avorriment després de veure totes les pel·lícules, series i d’haver après cinc idiomes i obtingut màsters en tota mena d’estudis totalment prescindibles, o de passar hores fent teletreball, també producte d’aquesta nova normalitat.

Els vídeos de receptes de cuina de YouTube són més populars que mai, així com la cuina amb productes frescos, i aquí la compra de proximitat juga un paper clau que esperem que mantingui d’aquí en endavant. 

Treballar des de casa i les restriccions a la restauració també han canviat les hores dels nostres àpats, de manera que mengem a horaris més racionals amb el subseqüent benefici per la nostra salut.

La compra de proximitat de productes agroalimentaris procedents de la terra i de la ramaderia, elaborats a favor del consumidor tot respectant la sostenibilitat del nostre entorn ens condueix a menjar més bé, a donar suport als nostres petits productors i a la reconnexió amb l’entorn natural, que ara és més apreciat que mai; són només algunes de les tendències que han sorgit de la pandèmia i per les quals podem estar agraïts.

 

Vols ser el primer a rebre les últimes notícies sobre 11Onze? Clica aquí per subscriure’t al nostre canal de Telegram

Si t'ha agradat aquesta notícia, et recomanem:

Comunitat

La Tavella: Empreses de proximitat que inspiren

6min lectura

Botiga online, exemple de sostenibilitat i compromís social

Economia

Productes de proximitat

7min lectura

L'opció preferent dels catalans arran de la pandèmia

Economia

La banca comunitària

5min lectura

Ajudar a fer sostenible l'economia a Catalunya



Equip Editorial
  1. alicia Coiduras Charles says:

    Quan era petita teniem de veïna una pagesa que anaba a conrear i cuidar el seu hort i venia als veïns i tb conill i gallines que cuidaba,la sra Pilar ja va ser precursora de venda de proximitat

  2. Esther Canovas says:
  3. August Corrons says:

    Les monedes locals, ja implementades en uns quants municipis de Catalunya, promouen precisament la reactivació del comerç de proximitat i la compra responsable. La importància de la comunitat…!!!

    • Eve Doña says:

      Ben dit August! La unió fa la força i el comerç responsable ens fa conscients d’això. Gràcies pel teu suport.

      Fa 1 mes
  4. Anna Ribes says:

    Hi estic totalment d’acord. És important donar suport a les nostres petites empreses, perquè en depenen moltes families.

    • Marc Jara Gimeno says:

      Totalment, Anna. Construir comunitat també passa per aquí i està en les nostres mans i decisions. Moltes gràcies pels teus comentaris.

      Fa 2 mesos
  5. Anna Portabales says:

    Totalment d’acord. Jo visc a l’Alt Empordà, a la zona més rural i sense serveix. Els dimecres arriba el peix, fent sonar el clàxon, com descriu la Pilar, obre portes i pots triar… En quant a la cistella ecològica, per cert visc a Cistella, compro a una emprenedora valenta, la Marta, els productes segons la temporada i la climatologia, amb total garantia, hort ecològic, formatges de cabra del seu ramat, ous de pastura “La Cloella” ús la recomano, si algú és de la zona. Gràcies!

    • Pilar Oltra Vigueras says:

      Que maco Anna, saber que encara segueix viu aquest sistema, anoto el teu racó perquè com a enamorada de l’Empordà, el vull conèixer i testar-ho. Gràcies per la teva aportació i per voler-la compartir a la comunitat.

      Fa 2 mesos
  6. Manel Miquel Martinez says:

    Jo visc al casc antic del meu poble i només surto d’ell , per anar a la feina o quan no ting mes remei , crec que comprar a les nostres botigues de proximitat i o els nostres productes de kilometro 0 , tindria que ser algo obligat per un bon ciutadà .

    • Miriam Frías says:

      Tota la raó, Manel. Hauríem de contribuir ajudant als petits comerços locals de tota la vida i apostar pels productes de km 0 de la nostra terra. S’hauria de promoure més aquesta dinàmica i conscienciar a la gent.

      Fa 3 mesos
  7. Enrique Puig i Domingo says:

    Molt d´acord Pilar, el meu avi va obrir la botiga de querviures a Barcelona el 1935, el meu pare i tiets van néixer a casa i vàrem viure fins el 2002 el negoci familiar. Aquí vaig aprendre psicología i sociabilitat. Cada persona és un món, cadascún mereix un tracte diferent perquè tots sóm diferents, especials. És una pena que els negocis de barri vaguin desapareixen per això soc un fan total d´aquesta opció. Gràcies =)

    • Pilar Oltra Vigueras says:

      Doncs així poc et puc explicar!
      És una pena que es perdi tanta professionalitat, tanta gent especialitzada en quelcom tan important com és la nostra alimentació. Vaig tenir la gran sort de gaudir-ho i segueixo a la cerca setmanalment d’aquestes grans experiències. Gràcies, Enrique per seguir-nos.

      Fa 3 mesos
  8. Jaume Rosselló says:

    Recuperem la saviesa perduda. I alentim la vida frenètica. A voltes tinc la sensació de fer una cursa absurda cap enlloc.

    • Pilar Oltra Vigueras says:

      Totalment d’acord Jaume, sovint oblidem l’essència del que de veritat importa, alimentació sana i de confiança, tenir una bona conversa, fins i tot divagar……..

      Fa 3 mesos
  9. Pilar Oltra Vigueras says:

    No hauriem de perdre aquests bons costums, en la mida del possible, clar!

  10. Joan Josep Martínez says:

    Encara que no sempre és la més econòmica…

    • Silvia Garriga Sole says:

      Tens tota la raó, i per desgràcia, això fa que molta gent no pugui comprar en aquests comerços perquè no s’ho pot permetre.
      Per això, aquestes iniciatives són tan importants de cara al consumidor en general.

      Fa 3 mesos
  11. laia says:

Deixa una resposta