La Banca comunitària per ajudar a fer sostenible l’economia a Catalunya

Últimament no parem d’escoltar les paraules “productes Km 0”, “digitalització” i “sostenibilitat”. Però, què tenen a veure aquestes paraules amb l’economia a Catalunya? Quina relació té l’economia sostenible amb les empreses catalanes i el seu camí per ajudar als consumidors a escollir millor els productes que escullen consumir?

 

El departament de medi ambient de la Generalitat de Catalunya, defineix els productes “km 0”, o “de proximitat”, com aquells que s’han produït a menys de 100 km de distància, que són de temporada, són ecològics (no fan servir productes químics ni tampoc tòxics en la seva elaboració) i al mateix temps protegeixen el medi ambient. Com ja hem experimentat en, la covid-19, ha ajudat a accelerar i tirar endavant diferents iniciatives per ajudar als petits productors agroalimentaris locals amb la web Prodeca, una web promotora d’aliments catalans. La web està organitzada segons les diferents categories de productes, al mateix temps, que territorialment els agrupa per comarques i amb una secció especial de productes ecològics. 

Però també ajuda a la sostenibilitat, el fet que una empresa enceti un procés de digitalització, per tant, i mirant les dades durant el 2020, aquestes mostren que el 35% de les empreses catalanes va transformar-se digitalment durant la pandèmia, en aquell any. Els principals sectors que ho van fer van ser els serveis, el comerç i la indústria. Però a més, això ha portat conseqüències positives, doncs la digitalització també les ha fet millorar en estalvi, eficiència i productivitat.

Però lògicament, l’economia sostenible va més enllà de consumir productes de proximitat i de digitalitzar les empreses. L’economia sostenible afecta a tres àmbits diferents, que són la part social, econòmica i mediambiental, ben entrellaçades. Per la part mediambiental, ajuda incrementar la conscienciació, amb campanyes socials que ens interpel.lin a tots i totes. Això ens porta a incitar la compra marques respectuoses amb el medi ambient, apostar pel reciclatge, pel comerç just i de segona mà. Però l’economia està relacionada amb la conscienciació, doncs també té conseqüències en fomentar l’estalvi en les llars i reduir el consum d’energia. De fet en molts casos, són les petites mesures individuals les eines que sense fer gaire soroll ni gaire despesa, ens ajuden a contribuir en aquells valors de consum responsable que acaben ajudant a desenvolupar una economia més sostenible per tothom.

Les tendències van cap aquí i s’observa en sectors concrets on la terra i els recursos naturals són emprats cada vegada de manera més eficient. Per exemple, el sector vitivinícola, que aposta clarament a casa nostra per la sostenibilitat. Per generar models de negoci que incorporin l’economia circular, per reduir el màxim el malbaratament de recursos. I en aquests models, les pròpies instal·lacions incorporen tecnologia d’aprofitament màxim de tot allò que usen per generar els seus productes. També els sectors de la construcció van evolucionant cap a models energèticament responsables i això lliga amb les persones que també busquen cada vegada més opcions d’aquesta mena. Al final, els clients mouen a les empreses a evolucionar a mida que es van prenent consciencia individual.

Totes les accions que com a persones fem, com a clients escollim tenen molt impacte. De fet, si mirem tendències, cada vegada més existeix l’economia del compartir. El fet de compartir, llogar, reutilitzar, reparar i reciclar productes ja existents per crear-ne de nous, estenent així el cicle de vida dels productes, i malbaratant el mínim possible. Usar més que no pas posseir, seria la màxima de tots aquests moviments i tendències.

I cal ser molt conscients que l’economia sostenible no s’aconsegueix amb el fet d’omplir-nos amb productes plens d’etiquetes verdes en senyal de compromís amb el planeta terra. La base principal de qualsevol acte humà és aprendre de les seves accions i conseqüències. Ens cal aprendre a saber fer servir l’aigua que necessitem, a no consumir més del que podem, a ser raonables i triar molt bé el producte que volem comprar, tenir interès en saber d’on ve aquella samarreta que tenim a casa, la procedència d’aquella ampolla de vi o el consum d’aquell model de cotxe que ens volem comprar. Sense anar més lluny, moltes famílies estan tornant a un estil de vida més natural i una economia sostenible adaptada a les necessitats actuals de la societat, tant escollint la vida rural com millorant la vida a les ciutats. 

Nosaltres, com a nova banca també hi volem contribuir. Volem fomentar l’economia sostenible a partir de les necessitat reals i especifíques de cada persones que viu en la comunitat, i que té les seves circumstàncies personals. Per tant també volem crear la sostenibilitat social. Moltes empreses parteixen d’una economia sostenible sense pensar en els clients, però, és important incorporar la vessant de les persones, la social, per completar el concepte d’economia sostenible, que és social, econòmica i ambiental. Els nostres clients són el centre de tota la proposta, i per tant, cal que el què oferim els ajudi en les seves finances, a escollir millor les seves opcions, en definitiva, a millorar financera i econòmicament. Així, ens proposem ajudar als nostres clients a triar opcions més sostenibles i a ensenyar com l’economia de l’abundància deixa participar a tothom, des de la responsabilitat. I ho farem amb transparència i senzillesa. Al final cal que la sostenibilitat tingui sentit des de l’eficiència econòmica, des de la responsabilitat individual i col·lectiva i des de la consciència que els recursos naturals cal protegir-los i valorar-los.

Equip Editorial Equip Editorial
  1. Josep RuaixJosep Ruaix says:
  2. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  3. Esther CanovasEsther Canovas says:
    Esther

    Gracies, cal retornar al model on tot era mes natural, mes social i mes sostenible

  4. alicia Coiduras Charlesalicia Coiduras Charles says:
    alicia

    M’agrada aprendre a usar no a posseir, que com a banc es vulgui ser sostenible des de l’eficiència econòmica i contribuir mitjançant la comunitat a ajudar aprendre de manera individual tot allò que farà l’economia més sostenible i a l’abast de tothom
    Gràcies Angel bon article

    • Càrol RafalesCarolina Rafales says:
      Càrol

      Gràcies a tu, Alícia! Ens alegra saber que opines com nosaltres!

      Fa 4 mesos
  5. Josep GimbernatJosep Gimbernat says:
    Josep

    Sincerament, vist unes quantes experiències anteriors respecte a la banca ètica, desitjo i espero que el vostre projecte realment acabi sent el que dieu que voleu fer. Si es així compteu amb el meu recolzament.

    • Joan BenedictoJoan Benedicto says:
      Joan

      Moltes gràcies pel suport Josep. Posarem esforç perquè aquest projecte surti bé!

      Fa 5 mesos
  6. Enlil Orion Gonzalez MunzonEnlil Orion Gonzalez Munzon says:
    Enlil Orion

    <3 🙂

  7. Mercè ComasMercè Comas says:
    Mercè

    No te gaire a veure amb el banc en sí, però vull remarcar que si parlem de l’ economia del país, del conjunt de Catalunya, quan anem a gaudir dels meravellosos paratges que tenim, pensem que per a mantenir-los es necessita que les persones que viuen en els pobles es puguin guanyar la vida. Hi ha botigues que depenen del que hi comprem a molt estirar durant tres mesos, no només la verdura, el pa, la carn i els ous, sinó també els productes envasats. Cal comprar-los allà, no passar primer pel super i carregar el cotxe. No és economia digital, però sí de país. Descentrelitzem-lo, tots hi guanyarem. No tindrem productes ecològics ni km.0 si no hi ha pagesos. I no hi haurà pagesos si en eks pobles no hi ha serveis. I no hi haurà serveis si han de plegar perquè no es fan servir

    • David LópezDavid López says:
      David

      A més, la qualitat dels productes que es venen en aquests pobles, no té res a veure, amb el que es pot comprar als grans establiments. És el gran valor afegit que tenen els productes, km 0.
      I una altra cosa afegiria, no es pot tenir una experiència completa del lloc que visitem, si no tastem la seva gastronomia o fem ús dels seus serveis.

      Fa 5 mesos
  8. Vicente Amoretty MarquezVicente Amoretty Marquez says:
    Vicente

    Molt bon article Angel, crec que la conscienciació és l’objectiu prioritari per portar a bon port l’economia i sociabilitat de la nostra gent.

    • Miquel Àngel Burgos Fradeja says:

      I La Plaça és l’espai d’11Onze Banc per a fomentar aquesta conscienciació. Gràcies per formar-ne part!

      Fa 5 mesos
  9. L11ms2021# Mayol SànchezL11ms2021# Mayol Sànchez says:
    L11ms2021#

    Bon article,cal que tots plegats ens mentalitzem per sumar i dur el Pais endavant

  10. Angel AreanAngel Arean says:
    Angel

    Tant de bo! Arribeu en un moment estratègic. Estarem atents… 💪

    • Albert Chic GiménezAlbert Chic Giménez says:
      Albert

      Gràcies, Àngel! El teu comentari ens esperona a tirar endavant encara amb més entusiasme.

      Fa 5 mesos
  11. Càrol RafalesCarolina Rafales says:
    Càrol

    Hi ha més informació sobre la Banca Comunitària en aquest enllaç: https://comunitat.11onze.cat/aprendre/economia/la-banca-comunitaria/

  12. Jordi CollJordi Coll Planas says:
    Jordi

    La nova banca serà tot un èxit per la nostra societat

Deixa una resposta